Etyka zawodowa Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Etyka zawodowa
Kod modułu: 12-PE-N1-3EZ
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2018/2019
  • semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Opis:
zajęcia mają uświadomić etyczne problemy i konsekwencje działalności pedagoga. Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć etycznych, koncepcji teoretycznych i specyficznych problemów etycznych pojawiających się w pracy pedagoga. Udział w zajęciach powinien pozwolić na lepsze zrozumienie zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych w pracy własnej jak i krytyczną recepcję cudzych działań.
Wymagania wstępne:
zalecana realizacja modułu: etyka ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
kieruje się w pracy pedagoga profesjonalizmem, zasadami etyki zawodowej, tzw. „dobrymi praktykami”, a także potrafi podejmować dyskusje i rozstrzygać spory kierując się jedynie, zasadnością i poprawnością stosowanej argumentacji z uszanowaniem poglądów innych. [_K_1]
K_K04 [4/5] KN_K04 [4/5] KN_K05 [4/5]
potrafi dokonywać samokontroli i samooceny w związku z podjętym przez siebie zadaniem, potrafi dostrzegać i formułować problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudzą pracą, a także jest świadomy etycznego wymiaru w badaniach naukowych [_K_2]
K_K04 [4/5] K_K05 [5/5] K_K06 [4/5] KN_K04 [5/5] KN_K05 [4/5] KNO_K01 [5/5]
potrafi ocenić własną i cudzą pracę pod kontem oceny etycznej, a także umie dokonać analizy własnych działań pod kontem przyjętych zasad i norm etycznych [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U12 [4/5] K_U14 [4/5] KNO_U02 [4/5] KN_U01 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [4/5]
posiada umiejętność samodzielnej, rzetelnej i krytycznej analizy problematyki dotyczącej: związków człowieka z szeroko pojętą kulturą oraz stanowisk opisujących sferę ludzkiego postępowania, a także dostrzega i analizuje dylematy etyczne oraz potrafi przewidzieć skutki konkretnych działań pedagogicznych [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U12 [4/5] KN_U02 [3/5] KN_U09 [4/5] KN_U12 [4/5]
posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii powinności, moralnego obowiązku i wartości jako podstawy rozważań o etyce pedagoga, a także posiada wiedzę na temat prawdomówności jako podstawowej kategorii w relacjach pedagog - uczeń, pedagog -rodzic, [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W06 [3/5] K_W08 [3/5] KNO_W01 [4/5] KN_W01 [3/5] KN_W02 [4/5] KNO_U03 [3/5]
ma podstawową wiedzę na temat wartości leżących u podstaw kodeksów etycznych związanych z pracą pedagoga, tj. podmiotowości, godności, człowieczeństwa, zna relacje pomiędzy godnością osobową, własną i zawodową a także posiada wiedzę na temat oceny etycznej, jako jednej z kryteriów oceny pracy pedagogicznej (obok prawnej), wie czym jest klauzula sumienia i zna zasady jej zastosowania [_W_2]
K_W01 [4/5] K_W19 [4/5] KNO_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W13 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat etyk zawodowych i ich specyfiki, zna kodeksy etyczne z jakimi pedagog może spotkać się w swojej pracy, a także zna i rozumie wpływ stanowisk etycznych na funkcjonowanie pracy pedagoga, relacji międzyludzkich i podstawowych instytucji społecznych (w tym rodziny, szkoły, ośrodków promujących kulturę, ośrodków opiekuńczo-wychowawczych i innych) [_W_3]
K_W01 [3/5] K_W07 [3/5] K_W10 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_W08 [3/5] KNO_K01 [3/5]
wie jak ważna jest rola autorytetu, a także postawa profesjonalizmu i rzetelności w nauczaniu, w pracy animacyjnej oraz opiekuńczo-wychowawczej, wie, że dlaczego wybór zawodu pedagoga jest decyzją moralną [_W_4]
K_W01 [3/5] K_W19 [3/5] KNO_W01 [3/5] KN_W02 [3/5] KN_W13 [3/5] KNO_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
analiza wybranych tekstów i dokumentów - ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1]
lektura wybranych tekstów z zakresu etyki i analiza kodeksów etycznych.
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
prezentacja własnego stanowiska nt. sytuacji etycznie wątpliwej [_w_2]
sprawdzenie umiejętności samodzielnej, krytycznej analizy i umiejętności argumentacji.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
kolokwium [_w_3]
sprawdzenie stopnia opanowania znajomości omawianych w ramach ćwiczeń tekstów.
_W_1 _W_2 _W_3 _W_4
egzamin [_w_4]
sprawdzenie stopnia opanowania treści wykładów oraz znajomości omawianych w ramach ćwiczeń tekstów, a także przedstawienie i uzasadnienie własnego stanowiska w przykładowej sytuacji etycznie wątpliwej
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład z zakresu treści programowych przedmiotu z zastosowaniem prezentacji multimedialnej
15
lektura uzupełniająca (dokumenty, literatura przedmiotu), rozwijanie własnych umiejętności jasnego i precyzyjnego wypowiadania się
25 egzamin [_w_4]
ćwiczenia [_fns_2]
praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa, analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu Analiza przypadków – samodzielna i grupowa praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z problemem etycznym
15
przygotowanie lektury do dyskusji, przygotowanie i analiza konkretnych
20 analiza wybranych tekstów i dokumentów - ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1] prezentacja własnego stanowiska nt. sytuacji etycznie wątpliwej [_w_2] kolokwium [_w_3] egzamin [_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)