Kultura polska na tle kultury śródziemnomorskiej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Kultura polska na tle kultury śródziemnomorskiej
Kod modułu: 12-PE-AN-N1-1KP
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
celem wykładu oraz ćwiczeń jest wprowadzenie studenta w wyjściową wiedzę na temat cywilizacji śródziemnomorskiej (w tym przede wszystkim europejskiej), jej genezy i najważniejszych składników ją tworzących; zarazem zamierzamy unikać wprowadzania tych segmentów wiedzy na temat cywilizacji europejskiej, z którymi studenci zapoznają się na innych modułach: między innymi ideami i prądami filozoficznymi, osiągnięciami w zakresie sztuki, itp. w tym kontekście szczególną uwagę poświęci się genezie cywilizacji śródziemnomorskiej (europejskiej), najważniejszym składnikom ją tworzącym (na przykład judaizm, grecka filantropia i rzymska humanista, prawo rzymskie, narodziny chrześcijaństwa); w kolejnym etapie zajęć nastąpi zapoznawanie się z przemianami zachodzącymi w tym zakresie w kolejnych stuleciach: szczególnie w okresie humanizmu, a także w dobie nowożytnej (Oświecenie i Pozytywizm); tradycyjnym obrazie funkcjonowania opisywanych zjawisk, na rzecz ich formy nowoczesnej (w przypadku chrześcijaństwa na uwadze mamy między innymi desakralizację)
Wymagania wstępne:
zalecane: podstawy wiedzy z zakresu historii oraz wiedzy o świecie, wyniesione na poziomie minimum średnim ze szkół ponadgimnazjalnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia wagę dialogu jako formy wzajemnego współżycia w grupie; [_K_1]
K_K05 [2/5]
docenia znaczenie prawa naturalnego jako regulatora zasad współżycia społecznego na poziomie państw, grup społecznych i jednostek [_K_2]
K_K03 [2/5]
potrafi wskazać na znaczenie prawa oraz różnych tradycji kulturowych w kształtowaniu się stosunków międzyludzkich zarówno w wymiarze społecznym, jak i jednostkowym [_U_1]
K_U02 [2/5]
potrafi rozróżnić europejskie wzorce kulturowe od pozaeuropejskich, a także wzorce „wypaczone” [_U_2]
K_U07 [2/5]
posiada znajomość najważniejszych zjawisk kulturowych, które uznajemy za „wyjściowe” filary cywilizacji europejskiej (w tym zwłaszcza: Dekalog, grecka filantropia, prawo rzymskie i chrześcijaństwo) [_W_1]
K_W09 [2/5]
zna najważniejsze nowożytne filary cywilizacji śródziemnomorskiej (w tym zwłaszcza idee Odrodzenia i Oświecenia, narodziny i rozwój demokracji nowożytnej, konstytucjonalizm i rządy prawa.) [_W_2]
K_W02 [2/5]
posiada znajomość najważniejszych polskich osiągnięć w zakresie rozwoju demokracji i konstytucjonalizmu, rozpoznaje specyfikę polskiej kultury, położonej na styku Wschodu i Zachodu, rozumie, co oznaczają te zjawiska, jaka jest ich geneza i jakie znaczenie (oraz skutki) współcześnie [_W_3]
K_W03 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [z uwzględnieniem możliwości egzaminu pisemnego (do wyboru studentów)] [_w_1]
weryfikacji będą podlegać takie zjawiska jak: jednostka i grupa w cywilizacji europejskiej od jej genezy po współczesność; narodziny europejskich „upiorów” i ich trwanie w czasach nowożytnych i w XX stuleciu; współczesny problem styku oddziaływań wybranych pozaeuropejskich wzorców kultury; specyfikę polskich tradycji tolerancji i współżycia różnych narodów, grup narodowościowych oraz wielowyznaniowość mieszkańców Polski; tradycje Polski jako kraju na styku kultur Wschodu i Zachodu.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
kolokwium pisemne oraz praca pisemna [_w_2]
weryfikacji będą podlegać takie zjawiska jak: jednostka i grupa w cywilizacji europejskiej od jej genezy po współczesność; narodziny europejskich „upiorów” i ich trwanie w czasach nowożytnych i w XX stuleciu; współczesny problem styku oddziaływań wybranych pozaeuropejskich wzorców kultury; specyfikę polskich tradycji tolerancji i współżycia różnych narodów, grup narodowościowych oraz wielowyznaniowość mieszkańców Polski; tradycje Polski jako kraju na styku kultur Wschodu i Zachodu
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
przedstawienie najważniejszych zjawisk kulturowych, które uznajemy za „wyjściowe” filary cywilizacji europejskiej (w tym zwłaszcza: Dekalog, grecka filantropia, prawo rzymskie i chrześcijaństwo); omówienie i analiza najważniejszych polskich osiągnięć w zakresie rozwoju demokracji i konstytucjonalizmu; dialog jako sposób rozstrzygania sporów w dawnych wiekach.
15
student powinien przygotować do egzaminu materiał przedstawiony na wykładzie kursowym, uzupełniony o wiedzę wyniesioną z ćwiczeń, a także z lektury wskazanych publikacji (lub ich fragmentów)
30 egzamin ustny [z uwzględnieniem możliwości egzaminu pisemnego (do wyboru studentów)] [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
znajomość najważniejszych nowożytnych filarów cywilizacji śródziemnomorskiej (w tym zwłaszcza idee Odrodzenia i Oświecenia, narodziny i rozwój demokracji nowożytnej, konstytucjonalizm i rządy prawa)
10
student powinien przygotować na ćwiczenia materiał wskazany przez osobę prowadzącą ćwiczenia w oparciu o lektury wskazanych publikacji (lub ich fragmentów)
35 kolokwium pisemne oraz praca pisemna [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)