Praktyczna stylistyka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Praktyczna stylistyka
Kod modułu: 12-PE-ZTP-N1-2PS
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Praktyczna stylistyka utrwala wiadomości w zakresie różnorodnych gatunków wypowiedzi (korespondencja urzędowa, korespondencja prywatna, autoprezentacja); opisuje wyznaczniki stylów funkcjonalnych obecnych we współczesnej polszczyźnie i ich zależność ich doboru od sytuacji komunikacyjnych (oficjalnych i nieoficjalnych); uczy zwięzłego i trafnego wyrażania myśli; demonstruje uniwersalne środki językowe (leksykalne i składniowe); wskazuje różnice stylistyczne i językowe między tekstami przeznaczonymi do odczytania (teksty pisane) i przeznaczonymi do wygłoszenia (teksty ustne); eksponuje wyznaczniki sprawnego i skutecznego przemawiania,. Moduł kształci umiejętności tworzenia spójnych tekstów; doskonali umiejętność analizy stylistycznej (rozpoznawanie i tworzenie różnogatunkowych tekstów); uwrażliwia studentów na poprawność stylistyczną i językową tekstów; wymaga praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu lingwistyki tekstu w redagowaniu i korekcie różnogatunkowych tekstów użytkowych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, doskonalenia własnych kompetencji [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K08 [2/5]
jest przygotowany do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; przygotowuje się do swojej pracy, wykazując się językową i stylistyczną wrażliwością estetyczną [_K_2]
K_K07 [3/5] K_K08 [2/5]
potrafi analizować teksty naukowe oraz z innych obszarów stylistycznych; w trakcie analizy i interpretacji tekstów zwraca uwagę na ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [2/5]
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na wybrane tematy, stosując adekwatne wyróżniki stylistyczno-kompozycyjne; potrafi formułować myśli w zależności od celu wypowiedzi i sytuacji komunikacyjnej (oficjalnej, nieoficjalnej) [_U_2]
K_U06 [2/5] K_U13 [1/5]
posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł dla doskonalenia kompetencji stylistycznych; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych strategii badawczych i poglądów różnych autorów [_U_3]
K_U04 [2/5] K_U08 [2/5]
zna podstawowe pojęcia z zakresu stylistyki języka polskiego; potrafi dokonać klasyfikacji i identyfikacji stylów funkcjonalnych współczesnej polszczyzny [_W_1]
K_W02 [3/5] K_W08 [2/5]
zna środki stylistyczne oraz językowe; potrafi je rozpoznać w wybranych gatunkach wypowiedzi / tekstach [_W_2]
K_W08 [3/5] K_W13 [2/5]
zna stylistyczne i kompozycyjne właściwości tzw. pism użytkowych; potrafi pisać różnogatunkowe teksty [_W_3]
K_W08 [2/5] K_W13 [3/5] K_W15 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1`]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładowych i ćwiczeniowych oraz literatury uzupełniającej
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
praca zaliczeniowa [_w_2]
sprawdzenie umiejętności generowania różnogatunkowych tekstów użytkowych
_U_2 _U_3 _W_3
prezentacja [_w_3]
sprawdzenie umiejętności przygotowania i przedstawienia różnogatunkowych tekstów przeznaczonych do wygłoszenia
_K_1 _K_2 _U_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
przedstawienie kluczowych zagadnień z zakresu praktycznej stylistyki współczesnego języka polskiego
5
analiza i interpretacja tekstów ilustrujących wybrane teksty reprezentujące tzw. gatunki nieartystyczne
18 kolokwium [_w_1`]
ćwiczenia [_fns_2]
doskonalenie umiejętności tworzenia i rozpoznawania różnostylowych tekstów – prezentacje grupowe studentów analiza praz zaliczeniowych utrwalająca wiadomości i umiejętności stylistyczno-kompozycyjne doskonalenie umiejętności analityczno-interpretacyjnych podczas pracy z różnogatunkowymi tekstami
9
przygotowanie materiału analityczno-interpretacyjnego stanowiącego podstawę prezentacji przygotowanie pracy zaliczeniowej przygotowanie tekstów przeznaczonych do analizy i interpretacji oraz lektura opracowań teoretycznoliterackich
36 kolokwium [_w_1`] praca zaliczeniowa [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)