Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-WM-N1-1PNJP
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot Podstawy nauczania języka polskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym obejmuje: zapoznanie z podstawowymi właściwościami systemowymi i komunikacyjnymi języka ojczystego; wiadomości z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz rozwijanie i doskonalenie kompetencji w zakresie dydaktyki lingwistycznej; poznawanie klasycznych i autonomicznych metod pracy stosowanych w edukacji polonistycznej; wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu dydaktycznego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych; wyrabianie nawyku systematycznego studiowania lektur przedmiotowych oraz z pokrewnych dyscyplin naukowych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności lingwistycznych; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali własne umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [3/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [3/5]
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i nienaganny stylistycznie i językowo; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, dbając o doskonalenie kompetencji lingwistycznych i dydaktycznych [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K08 [2/5] KN_K03 [2/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K06 [2/5]
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu polonistyki w celu analizowania i interpretowania wybranych zagadnień lingwistycznych, teoretycznoliterackich i literackich; zna psychospołeczne uwarunkowania procesu komunikacji dziecka [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U03 [2/5] K_U04 [2/5] KN_U02 [3/5] KN_U03 [2/5]
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące języka, literatury, sztuki, korzystając z dorobku językoznawstwa, teorii literatury i sztuki opanował praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka komunikowanych werbalnie i niewerbalnie; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach [_U_2]
K_U06 [3/5] K_U08 [2/5] K_U15 [2/5] KN_U14 [3/5]
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych; jest przygotowany do planowania działań aktywizujących uczniów [_U_3]
K_U07 [3/5] K_U10 [2/5] KN_U06 [3/5] KN_U11 [2/5] KN_U13 [3/5] KN_U14 [2/5]
student zna elementarną terminologię z zakresu podstaw edukacji lingwistycznej; opanował podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia (np. zna etapy rozwoju mowy dziecka) [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W05 [2/5] KN_W02 [3/5]
student ma elementarną wiedzę dotycząca procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego; zna treści kluczowe w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej (doskonalenie umiejętności mówienia i słuchania, kształcenie umiejętności czytania i pisania) [_W_2]
K_W08 [3/5] K_W10 [3/5] KN_W01 [3/5]
student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej i wykorzystuje ją w praktyce edukacyjnej; jest wrażliwy na ekspresję werbalną, zna sposoby jej stymulowania [_W_3]
K_W15 [2/5] K_W16 [2/5] KN_W07 [2/5] KN_W09 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [_w_1]
wieloaspektowe sprawdzenie merytorycznego i metodycznego przygotowania studenta, obejmujące treści wykładowe i ćwiczeniowe
_U_1 _W_1
kolokwia pisemne [_w_2]
systematycznie realizowane sprawdzanie wiadomości i umiejętności studenta, obejmujące tematycznie zamknięty obszar modułu
_K_1 _U_2 _W_2
prezentacje [_w_3]
indywidualne i zespołowe przygotowanie różno zakresowych prezentacji skorelowanych z wiadomościami i umiejętnościami
_K_2 _U_3 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
prezentacja wybranych zagadnień dotyczących treści językowych, literackich i teoretycznoliterackich skorelowanych z programem nauczania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
14
lektura uzupełniająca i utrwalająca treści wykładowe oraz egzemplifikująca poruszane podczas wykładów zagadnienia
15 egzamin ustny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza i interpretacja wybranych zjawisk lingwistycznych, literackich i teoretycznoliterackich (opracowania, egzemplifikacje, teksty) – prezentacje dyskusja oparta na lekturach pozwalających osiągać efekty kształcenia ocena stopnia opanowania treści mieszczących się w tematyce modułu – kolokwia
14
praca z materiałami ćwiczeniowymi oraz tekstami ilustrującymi wybrane zagadnienia z zakresu edukacji polonistycznej w celu przygotowania prezentacji obejmującej wybrane zagadnienia modułowe Indywidualnie opracowywane lektury jako podstawa dyskusji indywidualne przygotowanie się studenta do sprawdzenia efektów kształcenia
17 egzamin ustny [_w_1] kolokwia pisemne [_w_2] prezentacje [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)