Statystyka matematyczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Statystyka matematyczna
Kod modułu: 12-PE-WM-N1-5SM
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach wykładów i ćwiczeń student zapozna się z następującymi zagadnieniami: 1. Podstawowe skale: nominalna, porządkowa i interwałowa. 2. Elementy statystyki opisowej: a. prezentacja danych w postaci histogramu b. miary tendencji centralnej: średnia arytmetyczna, harmoniczna, geometryczna, mediana, moda c. miary rozproszenia, koncentracji i asymetrii 3. Analiza związku pomiędzy dwoma cechami: a. niemierzalnymi: współczynnik Yule’a b. mierzalnymi: analiza regresji i korelacji 4. Rozkład normalny Gaussa-Laplace’a, dystrybuanta rozkładu normalnego 5. Testowanie hipotez: a. test statystyczny, poziom istotności, błąd I i II rodzaju b. obszar krytyczny, hipoteza zerowa i alternatywna c. reguły weryfikacji hipotez statystycznych 6. Podstawowe testy parametryczne: a. Test dla średniej arytmetycznej b. Test dla dwóch prób niezależnych c. Test dla dwóch prób zależnych (test różnic)
Wymagania wstępne:
Zna podstawy rachunku prawdopodobieństwa, posiada elementarną wiedzę z zakresu algebry i analizy matematycznej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia [_K_1]
posiada podstawowe umiejętności niezbędne do statystycznego opracowania wyników obserwacji zjawisk losowych w celu np. zdiagnozowania relacji społecznych, opracowania wyników ankiet itp. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii [_U_1]
zna podstawowe metody statystyki opisowej oraz reguły weryfikacji hipotez statystycznych; potrafi wybrać odpowiedni test statystyczny do typu zgromadzonych danych i rodzaju zależności pomiędzy nimi np. w celu planowania i projektowania ścieżek edukacyjnych na odpowiednim poziomie Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów [_U_2]
zna metodologię projektowania i przeprowadzania badań oraz analizy wyników badań: wyszukiwania prawidłowości i ich ilościowego opisu poprzez zastosowanie m.in. podstaw analizy korelacyjnej, analizy regresji czy analizy wariancji. ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych oraz uwzględniającą potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji [_W_1]
K_W12 [3/5] KN_W06 [5/5] KN_W15 [3/5]
rozumie rolę statystyki w uogólnionym opisie zjawisk masowych w odniesieniu do nauk pedagogicznych [_W_2]
K_W02 [2/5] K_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
Jedno kolokwium; termin kolokwium podany do wiadomości studentów na dwa tygodnie wcześniej; zadania podobnego typu do przykładów rozwiązywanych na wykładzie i zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach oraz podawanych do samodzielnego rozwiązania w ramach pracy własnej studenta; skala ocen 2-5
_U_1 _U_2 _W_1
aktywność na zajęciach [_w_2]
Prowadzący ocenia dodatkowo aktywność studentów podczas rozwiazywania zadań na ćwiczeniach
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
egzamin pisemny [_w_3]
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń; zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach i na ćwiczeniach; skala ocen 2-5
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Wykład, kurs e-learningowy (max do 30%) wykład zagadnień programowych przedmiotu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych oraz tablicy
7
praca z notatkami dostarczonymi przez wykładowcę, praca z podręcznikami
28 kolokwium [_w_1] egzamin pisemny [_w_3]
ćwiczenia [_fns_2]
Ćwiczenia, kurse-learningowy (max do 30%);rozwiązywanie zadań rachunkowych na tablicy: omówienie wybranych przykładów sygnalizowanych na wykładach, dyskusja wyników analizy; wykorzystanie pomocy audio-wizualnych;
7
praca z notatkami dostarczonymi przez wykładowcę, praca z podręcznikami i zbiorami zadań;
28 aktywność na zajęciach [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)