Socjologia wychowania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2015

Nazwa modułu: Socjologia wychowania
Kod modułu: 12-PE-N1-2SWY
Kod programu: 12-N1PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
celem zajęć jest zaznajomienie studentów z socjologiczną refleksją dotyczącą wychowania, socjalizacji, edukacji, systemu oświaty. Nacisk zostanie położony na przebieg wychowania w tzw. grupach pierwotnych (rodzina, grupy rówieśnicze) oraz w środowisku szkolnym. Jednym z celów zajęć jest ukazanie specyfiki socjologicznego myślenia o problematyce wychowania. Zajęcia te powinny rozwijać krytyczne (demaskatorskie) spojrzenie na problematykę wychowania i jej związki z instytucjami takimi jak państwo czy kościół, pokazywać związki między sferą wychowania i edukacji a polityką, gospodarką i kulturą. Tematyka zajęć ma skierować uwagę studentów także na pozaszkolne uwarunkowania szans edukacyjnych oraz uwikłanie szkoły w reprodukcję ładu społecznego. Socjologia wychowania jest kontynuacją kursu z zakresu socjologii ogólnej, prowadzący ten przedmiot może się zatem oprzeć na posiadanej już przez studentów wiedzy z zakresu socjologii ogólnej oraz zastosować ją do rozważań poświęconych społecznym uwarunkowaniom procesów wychowania oraz socjalizacji.
Wymagania wstępne:
znajomość elementarnych pojęć oraz problemów socjologicznych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie socjologii dla kształtu więzi społecznych w środowiskach społecznych, zwłaszcza w środowisku lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia grup pierwotnych [_K_1]
K_K02 [3/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach o charakterze badawczym; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania o charakterze badawczym [_K_2]
K_K07 [4/5] K_K08 [3/5]
potrafi analizować powiązania zjawisk społecznych z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu socjologii w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i edukacyjnych [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [2/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i interpretacji zjawisk społecznych, wykorzystując argumentację zakorzenioną w socjologicznych perspektywach teoretycznych; potrafi w jasny i spójny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące problematyki wychowania ujmowanej w socjologicznej perspektywie [_U_2]
K_U06 [3/5] K_U08 [3/5]
potrafi zaplanować i zrealizować projekt badawczy, sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki; potrafi pracować w zespole badawczym, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań badawczych [_U_3]
K_U05 [5/5] K_U13 [4/5]
znajomość elementarnych pojęć oraz problemów socjologicznych [_W_1]
K_W03 [3/5] K_W05 [3/5] K_W09 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. grup pierwotnych oraz środowiska szkolnego, ich specyfice, historycznej ewolucji [_W_2]
K_W10 [4/5]
posiada podstawową socjologiczną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, różnych instytucjach edukacyjnych; potrafi spojrzeć na świat wychowania i edukacji w perspektywie systemu społecznego; ma podstawową wiedzę o uczestnikach (aktorach) działalności edukacyjnej i wychowawczej [_W_3]
K_W14 [4/5] K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
ocena stopnia znajomości tematyki wykładów oraz literatury obowiązkowej
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_2]
sprawdzenie umiejętności zaplanowania i realizacji prostego badania socjologicznego, które może stanowić przykład diagnozy problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń w funkcjonowaniu więzi społecznej w środowisku zamieszkania studenta. Ocena obejmie umiejętność skonstruowania narzędzia do badania zjawisk społecznych (scheduła obserwacyjna, kwestionariusz wywiadu lub ankiety, metoda biograficzna) oraz umiejętności zespołowego przeprowadzenia procesu badawczego
_K_1 _K_2 _U_3
prezentacja [_w_3]
sprawdzenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów i interpretacji zjawisk społecznych w odniesieniu do wybranych tekstów z zakresu socjologii wychowania oraz umiejętności zastosowania podstawowej wiedzy z zakresu socjologii w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i edukacyjnych (na przykładzie tekstów)
_U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład podstawowych zagadnień z zakresu socjologii wychowania, w którym zostanie wykorzystana prezentacja
15
przyswojenie problematyki poruszanej podczas wykładów, lektura obowiązkowa
40 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza tekstów prezentacja podczas zajęć autorskiego projektu badawczego prezentacje wybranych tekstów w grupach
15
przeczytanie tekstu, problematyzacja treści i przygotowanie do uczestnictwa w dyskusji grupowej zaprojektowanie i przeprowadzenie w grupie prostego badania socjologicznego w środowisku lokalnym studentów praca studentów w grupie
35 egzamin pisemny [_w_1] projekt [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)