Statystyczne metody opracowania danych doświadczalnych
Kierunek studiów: Biofizyka
Kod programu: 03-S1BF12.2014

Nazwa modułu: | Statystyczne metody opracowania danych doświadczalnych |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1BF-12-27 |
Kod programu: | 03-S1BF12.2014 |
Semestr: | semestr letni 2014/2015 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Podczas wykładu student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
-znaczenie błędów pomiarowych i ich rodzaje oraz zasady prezentacji niepewności pomiarowych,
-szacowanie błędów w pomiarach bezpośrednich i porównywanie wyników pomiarów z wynikami otrzymanymi w innym doświadczeniu lub tablicowymi,
-prezentacja błędów wyników pomiarów na wykresach,
-niepewność względna,
-przenoszenie niepewności w pomiarach pośrednich (maksymalne i minimalne niepewności sumy i różnicy, iloczynu i ilorazu oraz potęgi wielkości mierzonej bezpośrednio, iloczynu wielkości mierzonej i stałej; przenoszenie niepewności dla pomiarów niezależnych,
-przenoszenie niepewności pomiarowych wielkości mierzonych bezpośrednio na niepewności wyniku w postaci dowolnej funkcji jednej i wielu zmiennych (wykorzystanie różniczki funkcji jednej zmiennej i różniczki zupełnej funkcji wielu zmiennych),
-pomiary wielokrotne i ich cel,
-podstawy teoretyczne rachunku prawdopodobieństwa w zastosowaniu do statystycznej analizy danych doświadczalnych: wartość oczekiwana, wariancja, wartość modalna, mediana, kwantyle, kowariancja, liniowy współczynnik korelacji Pearsona,
-statystyczna analiza niepewności przypadkowych: wartość średnia i odchylenie standardowe dla wielu pomiarów, odchylenie standardowe średniej, histogramy i rozkłady, rozkład graniczny, warunek normalizacji rozkładu granicznego),
-rozkład normalny: wartość oczekiwana i odchylenie standardowe, przedział ufności, uzasadnienie wyboru wartości średniej i odchylenia standardowego jako najlepszych parametrów rozkładu normalnego, uzasadnienie reguł przenoszenia błędów, odchylenie standardowe średniej,
-podstawy teorii testowania hipotez statystycznych (testy Fischera-Snedecora, Studenta i ich warianty).
Podczas konwersatorium student:
-rozwiązuje przykłady wykorzystując poznane podczas wykładu podstawowe wiadomości ze statystycznej analizy danych,
-przedstawia błędy wyników pomiarów na wykresach,
-oblicza, w jaki sposób niepewności pomiarowe wielkości fizycznych przenoszą się na wyniki obliczeń,
-przeprowadza testy Fischera-Snedecora, Studenta i ich wariantów dla wybranych przykładów,
-poznaje zastosowania narzędzi numerycznych do opracowania wyników oraz stosuje je w praktyce.
|
Wymagania wstępne: | Podstawy matematyki: pojecie funkcji, funkcje elementarne, podstawy analizy matematycznej (pojecie pochodnej). |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Rozumie znaczenie statystycznej analizy danych w biofizyce - interdyscyplinarnej nauki pełniącej istotną rolę we współczesnej fizyce, biologii i medycynie. [1BF_27_1] |
KBF_W01 [4/5] |
Zna podstawowe prawa i wzory wybranych działów statystyki matematycznej. [1BF_27_2] |
KBF_W02 [5/5] |
Zna podstawy statystyki i analizy danych. [1BF_27_3] |
KBF_W01 [5/5] |
Zna podstawy technik obliczeniowych stosowanych w statystycznej analizie danych, wspomagających pracę biofizyka i rozumie ich ograniczenia. [1BF_27_4] |
KBF_W01 [5/5] |
Zna różne metody numeryczne pomocne w analizie danych i opracowywaniu wyników pomiarów. [1BF_27_5] |
KBF_W09 [4/5] |
Umie wykorzystać odpowiednie programy komputerowe do rozwiązywania wybranych zagadnień analizy danych fizycznych i biologicznych [1BF_27_6] |
KBF_U02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie [1BF_27_w_1] | Warunkiem przystąpienia do zaliczenia wykladu jest zaliczenie laboratorium; zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach; skala ocen 2-5; |
1BF_27_1 |
kolokwium [1BF_27_w_2] | Pisemne kolokwium dwa razy w semestrze; termin kolokwium podany do wiadomości; skala ocen 2-5. |
1BF_27_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1BF_27_fs_1] | Wykład o treściach podanych w punkcie 3 z wykorzystaniem tablicy i kredy oraz środków audiowizualnych (komputer+rzutnik multimedialny) w celu zilustrowania podawanych wiadomości. |
15 | praca z podręcznikiem, lektura uzupełniająca |
10 |
zaliczenie [1BF_27_w_1] |
konwersatorium [1BF_27_fs_2] | Rozwiązywanie zadań rachunkowych na tablicy:
analiza, wybór metody, przeprowadzenie obliczeń i dyskusja wyników; wyprowadzenie niektórych wzorów i omówienie wybranych przykładów zasygnalizowanych na wykładach, dyskusja; wykorzystanie komputerów
|
15 | przyswojenie wiedzy z wykła-dów; praca z podręcznikiem i zbiorami za-dań; opracowa-nie zadanych problemów |
15 |
kolokwium [1BF_27_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |