Ekologia kulturowa
Field of study: Ethnology
Programme code: 12-S2ET12.2015

Module name: | Ekologia kulturowa |
---|---|
Module code: | 12-ET-S2-12-EK |
Programme code: | 12-S2ET12.2015 |
Semester: | winter semester 2015/2016 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Description: | Moduł Ekologia kulturowa zajmuje się człowiekiem i kulturą jako elementem równowagi ekologicznej w środowisku przyrodniczym i społeczno-kulturowym. Problematyka ta wpisuje się w najnowsze tendencje nauki i wypływa z konieczności wypracowania konkretnych sposobów istnienia człowieka w przyrodzie, jego planetarnego bycia. Problem ekologii jawi się w ten sposób nie tylko jako sfera działań sensu stricto praktycznych, ale także jako asumpt do pogłębionej refleksji antropologicznej, swoistej reinterpretacji podstawowych pojęć o człowieku, jego relacji wobec innego (przyrody, człowieka, kultury). Etnolog/antropolog kulturowy jest tu obserwatorem i analitykiem zmian kulturowych i społecznych, jakie dokonują się pod wpływem czynników towarzyszącym innowacji kulturowej związanej z tworzeniem oraz funkcjonowaniem cywilizacji technicznej oraz kultury nowoczesnej; jednoczesny rozwój kultury i równoczesna degradacja dotychczasowej przestrzeni kulturowej i społecznej (patologie), stawia wymóg twórczej adaptacji do nowych warunków, tworzenie niszy ekologicznej, wypracowanie odpowiednich czynników kulturotwórczych. |
Prerequisites: | (no information given) |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
ma świadomość swojej wiedzy i potrzeby jej doskonalenia dla lepszej kompetencji w ocenach charakteru degradacji społecznej i kulturowej w swoim środowisku, podejmowania stosownych inicjatyw adaptacyjnych [_K_1] |
K_K01 [2/5] |
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie oraz ochronę dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
[_K_2] |
K_K06 [3/5] |
potrafi posługiwać się terminologią oraz ujęciami teoretycznymi ekologii kulturowej; umie wykorzystać wiedzę o degradacji i regresie tradycyjnej kultury, adaptacji do tworzonej cywilizacji technicznej, procesie zmian do analizowania i interpretowania cech kultury industrialnej i postindustrialnej [_U_1] |
K_U01 [4/5] |
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji procesów industrializacji i urbanizacji kultury, umie scharakteryzować cechy kultury industrialnej i postindustrialnej; umie zastosować metody nauk społecznych w celu poznania procesów przystosowania i zmian określonych społeczności w warunkach właściwego im środowiska przyrodniczego [_U_2] |
K_U04 [3/5] |
zna zakres jednej ze współczesnych dziedzin refleksji naukowej pojmującej kulturę w aspekcie środowiska naturalnego i zajmującej się adaptacją kulturową i społeczną ludzi do środowiska przyrodniczego, społecznego oraz kulturowego; rozumie sens i metodologiczne konsekwencje koncepcji kultury jako adaptacji [_W_1] |
K_W03 [4/5] |
ma wiedzę o ekologicznych uwarunkowaniach i mechanizmach utrzymywania równowagi między środowiskiem a kulturą, rozumie znaczenie wzajemnych zależności ekosystemu, technologii i sposobów zachowania się człowieka w procesie modyfikacji środowiskowej i twórczej adaptacji do zmieniających się warunków życia przyrodniczego i społecznego [_W_2] |
K_W07 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
kolokwium pisemne [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów oraz literatury uzupełniającej |
_W_1 |
prezentacja [_w_2] | sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystanej wiedzy teoretycznej na wybranych przez siebie przykładach procesu industrializacji i deindustrializacji, urbanizacji kultury wsi, akulturacji, asymilacji i inn. |
_U_1 |
projekt [_w_3] | sprawdzenie czy student potrafi w sposób analityczny przedstawić opis i społeczno-kulturowe konsekwencje procesu industrializacji, dezindustrializacji, urbanizacji kultury, ich etapów i ekologicznych skutków na konkretnych przykładach |
_K_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [_fs_1] | wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
15 | lektura uzupełniająca, praca z tekstem |
25 |
kolokwium pisemne [_w_1] |
practical classes [_fs_2] | analiza tekstów połączona z dyskusją metoda projektów, prezentacje-przedstawienie przez studentów efektu pracy grupowej |
15 | indywidualne przygotowanie wybranych tekstów do dyskusji, wykonanie grupowego projektu, zgromadzenie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji |
25 |
prezentacja [_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |