Elementy pedagogiki specjalnej/TM Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-N2EM12.2014

Nazwa modułu: Elementy pedagogiki specjalnej/TM
Kod modułu: 13-EM-TM-N2-EPS
Kod programu: 13-N2EM12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Elementy oligofrenopedagogiki wprowadza w zagadnienie oligofrenopedagogiki oraz funkcjonowania osób niepełnosprawnych intelektualnie. Student poznaje: narzędzia wykorzystywane w diagnozowaniu osób niepełnosprawnych, terapie wykorzystywane w pracy z niepełnosprawnymi intelektualnie. Ma wiedzę na temat metod pracy z niepełnosprawnymi intelektualnie wykorzystującymi ich potencjał i wie jak je modyfikować oraz wiedzę dotyczącą wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego w procesie terapeutycznym.
Wymagania wstępne:
Posiada elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej (nauczanie, aktywizowanie i wychowanie ucznia) i psychologii ogólnej (przedmiot i zadania psychologii, procesy poznawcze i ich rola).
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma podstawową wiedzę z zakresu teorii pedagogiki specjalnej, jej subdyscyplin ze szczególnym uwzględnieniem oligofrenopedagogiki oraz terapii i metodyki pracy terapeutycznej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. [13-EM-TM-N2-EPS_1]
K_W03 [3/5] K_W14 [3/5]
Zna teorie na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak również społecznym, z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej. [13-EM-TM-N2-EPS_2]
KN2_W03 [2/5]
Posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej. [13-EM-TM-N2-EPS_3]
KN2_W12 [3/5]
Ma praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie z dostosowaniem do ich indywidualnych potrzeb. [13-EM-TM-N2-EPS_4]
K_U16 [3/5] KN2_U03 [3/5]
Ma praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej i alternatywnej w komunikowaniu się z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. [13-EM-TM-N2-EPS_5]
K_K09 [3/5] KN2_U06 [3/5]
Wykazuje postawę poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się. [13-EM-TM-N2-EPS_6]
KN2_K03 [3/5]
W kontaktach z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie wykazuję rozwagę, dojrzałość i zaangażowanie w diagnozowaniu oraz realizowaniu terapii. [13-EM-TM-N2-EPS_7]
KN2_U02 [3/5] KN2_U06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium pisemne [EPS_w_1]
Sprawdzające wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pedagogiki specjalnej i wykorzystywanych w terapii, z uwzględnieniem teorii rozwoju człowieka w odniesieniu do osób niepełnosprawnych intelektualnie
13-EM-TM-N2-EPS_1 13-EM-TM-N2-EPS_2 13-EM-TM-N2-EPS_3
Prezentacja [-EPS_w_2]
Opisująca modyfikację znanych metod w pracy z niepełnosprawnymi intelektualnie, sprawdzenie umiejętności pracy w grupie
13-EM-TM-N2-EPS_4 13-EM-TM-N2-EPS_5
Projekt [EPS_w_3]
Przedstawienie diagnozy wraz z propozycją działań skierowanych w stosunku do osoby niepełnosprawnej intelektualnie wraz z zaangażowaniem do działań terapeutycznych rodziców, sprawdzenie umiejętności pracy w grupie
13-EM-TM-N2-EPS_6 13-EM-TM-N2-EPS_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [EPS_fn_1]
- wykład konwersatoryjny z podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych - prezentacje prac grupowych dotyczących terapii oraz modyfikacji metod dostosowanych do indywidualnych możliwości niepełnosprawnych intelektualnie - metoda projektu wraz z analizą diagnozy osoby niepełnosprawnej intelektualnie
14
- analiza literatury, rozporządzeń MEN dotyczących niepełnosprawnych intelektualnie - analiza literatury i przygotowanie (modyfikacji) metod pracy terapeutycznej z osobami niepełnosprawnym intelektualnie z wykorzystaniem przedmiotów ogólnodostępnych - wykonanie projektu – diagnoza osoby niepełnosprawnej intelektualnie, opracowanie strategii terapeutycznej dla najbliższego środowiska
61 Kolokwium pisemne [EPS_w_1] Prezentacja [-EPS_w_2] Projekt [EPS_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)