Rytmikoterapia 1/TM Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-N2EM12.2014

Nazwa modułu: Rytmikoterapia 1/TM
Kod modułu: 13-EM-TM-N2-RYT1
Kod programu: 13-N2EM12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia w ramach modułu Rytmikoterapia 1 są wprowadzeniem w zagadnienie metody rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a i rozległych możliwości jej wykorzystania w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych, szczególnie w zakresie muzykoterapii aktywnej stosowanej we wsparciu rozwoju osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne:
Wymagana wiedza ogólna z zakresu: zasad muzyki (rytm muzyczny, metrum muzyczne, zjawiska rytmiczno-metryczne), form muzycznych (pojęcie formy muzycznej, systematyka form muzycznych, elementy dzieła muzycznego, elementarne współczynniki formy) i historii muzyki (epoki, style, kierunki, techniki).
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada ogólną wiedzę, dotyczącą metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a oraz jej usytuowania w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych. [13-EM-TM-N2-RYT1_1]
K_W14 [4/5] K_W15 [4/5]
Ma umiejętność tworzenia ćwiczeń z zakresu muzykoterapii aktywnej z wykorzystaniem założeń, idei, celów i zadań metody rytmiki Jaques-Dalcroze’a oraz potrafi je umiejscowić w procesie edukacji i terapii na etapie przedszkolnym i szkolnym. [13-EM-TM-N2-RYT1_2]
K_U16 [4/5] K_U17 [3/5]
Umie organizować i realizować działania muzykoterapeutyczne oparte na metodzie Jaques-Dalcroze’a, korelując je z innymi zajęciami prowadzonymi w placówkach przedszkolnych i szkolnych. [13-EM-TM-N2-RYT1_3]
K_U06 [4/5] K_U17 [4/5]
Zna literaturę związaną z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a, a szczególnie z możliwościami jej wykorzystania w edukacji i terapii. [13-EM-TM-N2-RYT1_4]
K_W03 [3/5] K_W07 [3/5]
Ma potrzebę nieustannego doskonalenia się przez doświadczenie osobiste i potrafi je wykorzystać w działaniach muzykoterapeutycznych z zastosowaniem metody rytmiki, a służących stymulowaniu rozwoju ucznia niepełnosprawnego [13-EM-TM-N2-RYT1_5]
K_K02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [RYT1_w_1]
sprawdzenie wiedzy związanej z terapeutycznymi możliwościami zastosowania rytmiki w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych
13-EM-TM-N2-RYT1_1 13-EM-TM-N2-RYT1_4
zaliczenie praktyczne [RYT1_w_2]
realizacja własnej koncepcji fragmentu zajęć muzykoterapeutycznych, wykorzystujących elementy metody rytmiki, z jednoczesnym określeniem ich celowości i krytyczną analizą przeprowadzonych zajęć
13-EM-TM-N2-RYT1_2 13-EM-TM-N2-RYT1_3 13-EM-TM-N2-RYT1_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [RYT1_fn_1]
prezentacja z uwzględnieniem różnych sposobów realizacji ćwiczeń, znajdujących najczęstsze zastosowanie w muzykoterapii aktywnej w oparciu o metodę Jaques-Dalcroze’a
7
- aktywne, twórcze uczestnictwo w realizacji zadań z zakresu rytmikoterpii w celu doskonalenia własnych dyspozycji psychomotorycznych, umożliwiających efektywne prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody; - przegląd literatury dotyczącej metody rytmiki i jej terapeutycznych możliwości; - przygotowanie opisu przykładowych zadań wykorzystujących elementy metody rytmiki
43 kolokwium pisemne [RYT1_w_1] zaliczenie praktyczne [RYT1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)