Psychologia rozwojowa Kierunek studiów: Oligofrenopedagogika z arteterapią
Kod programu: 12-N1OA14.2015

Nazwa modułu: Psychologia rozwojowa
Kod modułu: 12-OA-N1-4PR
Kod programu: 12-N1OA14.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot wprowadza słuchacza w zagadnienia dotyczące psychologii rozwoju człowieka. Dostarcza również najważniejszych pojęć związanych zarówno z prawidłowym, jak i zaburzenym rozwojem czlowieka. Celem prowadzonych zajęć dydaktycznych jest przedstawienie teoretycznych aspektów psychologii rozwoju człowieka oraz analiza zachowań i przeżyć z punktu widzenia zmian, jakim podlega jednostka w czasie, z uwzględnieniem zaburzeń rozwojowych. Przekazana wiedza ułatwia zrozumienie psychologicznych prawidłowości determinujących rozwój człowieka, jak również stwarza pedagogom perspektywę prawidłowo przygotowanej i realizowanej pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. Zającia z przedmiotu „psychologia rozwojowa” dostarczają wiedzy niezbędnej w praktyce pedagogicznej, zwłaszcza ukierunkowanej na rozwój I wspomaganie osób dotkniętych niepełnosprawnością intelektualną.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia społeczna, psychologia osobowości
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
prawidłowo posługuje się nabytą elementarną wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej w celu wstępnej diagnozy zaburzeń rozwojowych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz wskzazniem możlliwych spsobów pmocy, przewidując skutki konkretnych podjętych działań pedagogicznych; wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających w zakresie problemów psychicznych osób niepełnosprawnych intelektualnie; potrafi w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i w piśmie, w języku polskim i w języku nowożytnym na temat wybranych zagadnień z dziedziny psychologii rozwojowej oraz samodzielnie rozwijać swoje profesjonalne umiejętności komunikacyjne; posiada umiejętność obserwowania, diagnozowania, wyjaśniania różnych sytuacji, w różnych kontekstach w procesie kształcenia i wspierania rozwoju osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawnych intelektualnie, o specjalnych potrzebach edukacyjnych i niedostosowanych społecznie oraz analizowania motywów ich zachowań; prawidłowo wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej w celu projektowania własnych badań, analizowania przykładów i konkretnych indywidualnych przypadków [_K_1]
K_K01 [5/5] K_K04 [5/5]
potrafi uzupełnić, doskonalić nabytą wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i umiejętności projektując i realizując działania pedagogiczne, wykorzystując swoje umiejętności komunikacyjne do porozumieniami się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami oraz ma świadomość odpowiedzialności za własne decyzje, przygotowanie i realizację działań na poziomie lokalnym i globalnym [_K_2]
K_K05 [5/5] K_K07 [5/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji problemów z obszaru psychologii rozwojowej oraz potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych osób z niuepełnosprawnością intelektualną [_U_1]
K_U01 [5/5] K_U02 [5/5]
prawidłowo posługuje się zdobytą wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania przyczyn, przebiegu, motywów i wzorów zachowań, diagnozowania problemów psychicznych oraz analizowania działań praktycznych stosowanych i ukierunkowanych na wspomaganie, rehabilitację, rewalidację, arteterapię i adaptację społeczną osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawnych intelektualnie oraz niedostosowanych społecznie; potrafi prognozować procesy i zjawiska związane z procesami rozwojowymi człowieka [_U_2]
K_U03 [5/5] K_U04 [5/5]
prawidłowo posługuje się nabytą elementarną wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej w celu wstępnej diagnozy zaburzeń rozwojowych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz wskzazniem możlliwych spsobów pmocy, przewidując skutki konkretnych podjętych działań pedagogicznych; wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających w zakresie problemów psychicznych osób niepełnosprawnych intelektualnie; potrafi w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i w piśmie, w języku polskim i w języku nowożytnym na temat wybranych zagadnień z dziedziny psychologii rozwojowej oraz samodzielnie rozwijać swoje profesjonalne umiejętności komunikacyjne; posiada umiejętność obserwowania, diagnozowania, wyjaśniania różnych sytuacji, w różnych kontekstach w procesie kształcenia i wspierania rozwoju osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawnych intelektualnie, o specjalnych potrzebach edukacyjnych i niedostosowanych społecznie oraz analizowania motywów ich zachowań; prawidłowo wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej w celu projektowania własnych badań, analizowania przykładów i konkretnych indywidualnych przypadków [_U_3]
K_U05 [5/5] K_U06 [5/5] K_U07 [5/5] K_U09 [5/5] K_U10 [5/5]
ma podstawową wiedzę w zakresie działalności osób niepełnosprawnych w kontekście psychologii rozwojowej [_W_1]
K_W06 [5/5]
posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz etiologii zaburzeń i niepełnosprawności [_W_2]
K_W07 [5/5]
ma podstawową wiedzę na temat zaburzeń rozwojowych, w tym zaburzeń mowy i języka, zakłóceń komunikowania się interpersonalnego i społecznego oraz ich terapii umożliwiającej rozwój umiejętności interpersonalnych osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną [_W_3]
K_W10 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, literatury przedmiotu i podstawowych zagadnień związanych z tematem
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
Wystąpienie ustne (prezentacja) na zajęciach. Przygotowanie prezentacji na wybrany temat i ustalony z osobą prowadzącą ćwiczenia z przedmiotu “psychologia rozwojowa” w zespołach (ewentualnie indywidualnie). Zespół (student) opracowujący dany temat zobowiązany jest do zainicjowania i moderowania dyskusji na przygotowany temat pod opieką prowadzącego. Ocenie podlega wiedza, jaką zdobył student z zakresu psychologii rozwojowej oraz prezentacja wybranego zagadnienia, jak również umiejętność aktywnej pracy z grupą. W prezentacji ocenie podlega merytoryczne opracowanie tematu przez studenta, rzetelność i poprawność przedstawianego zagadnienia. Po przeprowadzonej prezentacji student ma obowiązek oddać prezentację prowadzącemu oraz sprawozdanie z dyskusji.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych nt. zagadnień psychologii rozwoju człowieka
9
Analiza literatury, lektur, praca z tekstem
36 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
Prezentacja prac grupowych dotyczących wybranych zagadnień z obszaru psychologii rozwoju człowieka
9
Zebranie i przygotowanie prezentacji w grupach
36 prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)