Analiza przedstawienia teatralnego Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2014

Nazwa modułu: Analiza przedstawienia teatralnego
Kod modułu: 02-K01S-12-40
Kod programu: 02-S1KU12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Analiza przedstawienia teatralnego ma na celu wykształcenie umiejętności analityczno-interpretacyjnych przedstawienia teatralnego. Student poznaje morfologię przedstawienia teatralnego, wybrane zjawiska komunikacji teatralnej w ujęciu semiotycznym i kognitywnym (kanały nadawczo-odbiorcze w spektaklu teatralnym, teoria odbioru przedstawienia teatralnego, proces nadawania znaczeń w teatrze). Student rozumie relację pomiędzy tekstem teatralnym a przedstawieniem, uwzględnia kategorię intertekstualności.
Wymagania wstępne:
zaliczenie modułu: Wstęp do nauki o teatrze
Literatura podstawowa:
1. Wprowadzenie do nauki o teatrze. Wybór i oprac. J. Degler. T.1: Dramat - teatr. Wrocław 1976. [ w wyborze] 2. Wprowadzenie do nauki o teatrze. Wybór i oprac. J. Degler. T.2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego. Wrocław 1976. [ w wyborze] 3. Wprowadzenie do nauki o teatrze. Wybór i oprac. J. Degler. T.3: Widz - krytyk - badacz. Wrocław 1978. [ w wyborze] 4. M. Janion, Humanistyka: poznanie i terapia. Warszawa 1982. [ w wyborze] 5. G. Sinko, Opis przedstawienia teatralnego. Problem semiotyczny. Wrocław [ i in. ] 1982. 6. Problemy teorii dramatu i teatru. Wybór i oprac. J. Degler. Wrocław 1988. [ w wyborze] 7. I. Sławińska, Odczytanie drmatu. Warszawa 1988. [ w wyborze] 8. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych. Słowo wstępne A. Ubersfeld. Przeł., oprac. i uzup. S. Świontek. Wrocław [ i in.] 1988. [ wybrane hasła słownikowe] 9. Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze. Przeł. i uzup. opatrzyli W. Dudzik i M. Leyko. Warszawa 2001. [ w wyborze] 10. A. Ubersfeld, Czytanie teatru I. Przeł. J. Żurowska. Warszawa 2001. [ w wyborze] 11. D. Ratajczakowa, W krysztale i w płomieniu. Szkice o dramacie i teatrze. T. 2. Wrocław 2006. [ w wyborze] 12. E. Domańska, Historia teatru w perspektywie porównawczej teorii nauk humanistycznych. W: Nowe historie 1. Ustanawianie historii. Red. A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald, D. Kosiński. Warszawa 2010, s. 21-31. 13. M. Głowiński, Monolog wewnętrzny Telimeny i inne szkice. Kraków 2007. [ w wyborze] 14. E. Fischer-Lichte, Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania. Przekł. M. Borowski i M. Sugiera. Wrocław 2012. [ w wyborze] Literatura uzupełniająca: [ dotyczy analizy przedstawień: I. w toku zajęć - A. Mickiewicz, "Dziady" Część III w reżyserii Michała Zadary w Teatrze Polskim we Wrocławiu; II. w pracy semestralnej - N. Kazantzakis, "Zorba" w reżyserii Witolda Mazurkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku- Białej] I. Adam Mickiewicz, Dziady. 1. A. Mickiewicz, Dziady. W: A. Mickiewicz, Dzieła. Wyd. Narodowe lub Jubileuszowe; lub: A. Mickiewicz, Dziady. Cz. III. Posł. i przypisy J. Wieczewska-Zabłocka. Wrocław 1984; A. Mickiewicz, Dziady. Przypisy i uwagi o tekstach S. Pigoń. Posłowie Z. Stefanowska. Warszawa 1986 lub: Katowice 1989; A. Mickiewicz, Dziady. Cz. III. Oprac. edytorskie Z. Stefanowska. Współpraca M. Prussak. Warszawa 1998. 2. "Dziady" Adama Mickiewicza. Poemat - adaptacje - tradycje. Red. B. Dorpat. Kraków 1999. [ w wyborze]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi współdziałać i pracować w grupie, analizując zjawiska teatralne [40_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania analitycznego [40_K03]
02-KO1SN-12_K03 [5/5]
aktywnie uczestniczy we współczesnym życiu teatralnym [40_K06]
02-KO1SN-12_K06 [5/5]
wyszukuje i selekcjonuje różne świadectwa odbioru spektaklu, potrafi je analizować, interpretować, oceniać i użytkować [40_U01]
02-KO1SN-12_U01 [5/5]
umie sformułować pytania badawcze i przeprowadzić analizę wyselekcjonowanych aspektów i struktury przedstawienia , odpowiednio dobierając metody i narzędzia analityczne do wybranego problemu [40_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
sprawnie używa pojęć z zakresu teorii inscenizacji [40_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
umie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację przedstawienia z zastosowaniem wybranych metod, potrafi określić różne jego znaczenia w zależności od wybranych kontekstów kulturowych [40_U05]
02-KO1SN-12_U05 [5/5]
potrafi przygotować różne formy wypowiedzi (ustne, pisemne, głos w dyskusji) na temat spektaklu teatralnego i sposobu jego analizy [40_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
zna podstawową terminologię z zakresu morfologii przedstawienia teatralnego [40_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą teorię i metodologię badania wybranych składników przedstawienia teatralnego [40_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
zna różne definicje przedstawienia teatralnego (jako dzieła sztuki teatru, zdarzenia społecznego, wymiany, wspólnoty, komunikatu, tekstu kultury) wyznaczające różne sposoby analizy i interpretacji [40_W07]
02-KO1SN-12_W07 [5/5]
rozróżnia odmienne konwencje gry aktorskiej, wyjaśnia funkcje znaków teatralnych użytych w przedstawieniu, rozpoznaje zasady komunikacji teatralnej [40_W09]
02-KO1SN-12_W09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę i obejrzane spektakle teatralne
40_U01 40_U02 40_U04 40_U05 40_U09 40_W02 40_W03 40_W07 40_W09
obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o]
sprawdzenie kompetencji
40_K02 40_K03 40_K06
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
sprawdzenie umiejętności analityczno-interpretacyjnych z zakresu wybranych praktyk teatralnych
40_U01 40_U02 40_U05 40_U09 40_W02 40_W03 40_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [02-KO1S-12-f_l]
praca z tekstami teoretycznymi, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanymi spektaklami teatralnymi
30
praca ze wskazaną literaturą teoretyczną poświęconą przedstawieniu teatralnemu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień i jej problematyzację oraz lekturę zalecanych tekstów i zapoznanie się ze wskazanymi materiałami audiowizualnymi, relacjonowanie zdobytej wiedzy podczas zajęć
30 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o] test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2015/2016 Analiza przedstawienia teatralnego [02-KU-S1-041] polski