Podstawy komunikacji alternatywnej z językiem migowym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2015

Nazwa modułu: Podstawy komunikacji alternatywnej z językiem migowym
Kod modułu: 12-PE-PETP-N2-3KAM
Kod programu: 12-N2PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Treści: podstawowe założenia dotyczące AAC (Augumentative and alternative Communications) charakterystyka pomocy komunikacyjnych poszerzona charakterystyka i sposoby pracy poszczególnymi systemami komunikacji: Znaki manualne Znaki graficzne: Symbole Blissa, Pictogram Ideogram Communication, Picture Communication Symbols, Rebus, Leksigramy, Znaki przestrzenno-dotykowe: Klocki słowne Premacka, znaki dotykowe Polski Język Migowy- podstawowa i naturalna forma komunikacji osób niesłyszących od urodzenia System Językowo- Migowy jako forma wspomagająca nauczanie poprawnej polszczyzny
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
w kontaktach interpersonalnych (również z osobami z zaburzeniami w sferze porozumiewania się) wykazuje postawę szacunku i zrozumienia dla osób będących w trudnej sytuacji [_K_1]
K_K05 [3/5] K_K07 [2/5]
wykazuje postawę poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę dokształcania się [_K_2]
K_K01 [1/5]
w kontaktach z osobami niesłyszącymi wykazuję inicjatywę i chęć nawiązania kontaktu [_K_3]
K_K03 [2/5]
ma praktyczne umiejętności poszukiwania właściwych metod komunikacji z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju oraz umiejętności zastosowania tychże metod alternatywnej komunikacji w praktyce [_U_1]
K_U07 [3/5] K_U10 [1/5]
potrafi przygotować odpowiednie pomoce dydaktyczne do zastosowania różnych form komunikacji [_U_2]
K_U11 [4/5] K_U12 [3/5]
potrafi w zakresie podstawowym komunikować się za pomocą języka migowego, jako jednej z form alternatywnej komunikacji z dzieckiem z wadą słuchu [_U_3]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych metod komunikacji alternatywnej w pracy z osobami z zaburzeniami komunikacji spowodowanymi różnymi czynnikami [_W_1]
K_W11 [3/5]
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania osób posługujących się alternatywnymi metodami komunikacji oraz językiem migowym [_W_2]
K_W12 [3/5]
zna historię języka migowego- jego odmiany, różnice i podobieństwa [_W_3]
K_W01 [2/5] K_W05 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
stworzenie własnego folderu osobistego jedną z metod komunikacji alternatywnej
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
prezentacja - przestrzenna [_w_2]
pokazująca umiejętność posługiwania się poznanymi znakami i regułami języka migowego
_K_1 _K_3 _U_3 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
metoda wykładu: teoretyczne podstawy komunikacji alternatywnej w pracy z osobą z zaburzonym rozwojem; metoda pokazu oraz zajęć praktycznych; metoda zajęć praktycznych wprowadzających poszczególne znaki języka migowego
10
analiza literatury dotyczącej problematyki przedmiotu; przyswojenie przez studenta poszczególnych systemów komunikowania się oraz stworzenie własnego „folderu osobistego” za pomocą jednego z systemów; nabieranie wprawy w płynnym posługiwaniu się znakami poznanych podczas zajęć.
110 projekt [_w_1] prezentacja - przestrzenna [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)