Warsztat pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie/moduł do wyboru Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2015

Nazwa modułu: Warsztat pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie/moduł do wyboru
Kod modułu: 12-PE-PSS-N2-F.2-WPN
Kod programu: 12-N2PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Uczestnicząc w zajęciach fakultatywnych w ramach przedmiotu warsztat pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie, student będzie miał możliwość zapoznania się z organizacją pomocy w odtwarzaniu równowagi w rodzinie dziecka niedostosowanego społecznie, doznania konieczności ciągłego uświadamiania wszystkim członkom rodziny – w ramach działań pomocowych na rzecz rodziny jako całości, skierowanych tylko na dziecko lub skierowanych tylko na rodziców (prawnych opiekunów) – ich ról społecznych i wypełniania obowiązków wiążących się z tymi rolami. Zajęcia te zwrócą uwagę studenta na dziecko wykazujące objawy niedostosowania społecznego, które często trafia pod opiekę instytucji, podejmujących działania naprawcze w celu przywrócenia jednostki społeczeństwu, jednakże jej reintegracja powinna też dokonywać się poprzez pracę z jej rodziną. Rodzina często nie umie lub nie ma możliwości wypracowania właściwych więzi i relacji miedzy swoimi członkami, które obronią ich przed zaburzeniami zachowania. Zatem student będzie mógł dowiedzieć się dlaczego i w jaki sposób w pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie należy nakierować działania na skonstruowanie planu pracy z członkami rodziny, na zacieśnienie więzów, odnajdywanie płaszczyzny wspólnych zainteresowań rodziców i dzieci, wzrost kompetencji wychowawczych rodziców, poszerzenie obszarów wspólnych zainteresowań, hierarchię wartości w rodzinach, poziom zaspokojenia potrzeb (konsumpcyjnych, kulturalnych, emocjonalnych), stopień i częstotliwość patologizacji zachowań w rodzinie (T. Sakowicz: Dysfunkcjonalność rodziny a resocjalizacja. Kraków 2006). Ponadto zapozna się z cechami charakterystycznymi i przydatnością wybranych metod pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie. Tematyka zajęć ma pobudzić studentów do krytycznej oceny różnych form pracy z rodziną i dzieckiem, do refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami w pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie oraz do poszukiwania skutecznych sposobów wzbudzania i podtrzymywania motywacji rodzin do współpracy w zakresie działań naprawczych, których istotą jest „powrót dziecka do rodziny, która jest tą samą rodziną, ale nie taką samą rodziną”.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja efektów kształcenia modułów: podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, podstawy pedagogiki specjalnej, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, wprowadzenie do wiedzy o rodzinie
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega potrzebę podejmowania działań na rzecz rodziny z dzieckiem niedostosowanym społecznie oraz wykazuje się zaangażowaniem w poszukiwaniu rozwiązań rodzinnych problemów opiekuńczo-wychowawczych. [_K_1]
K_K06 [2/5]
przejawia zaangażowanie oraz odznacza się kreatywnością podczas przygotowywania planu pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie i podczas projektowania zajęć w ramach oferty pomocy rodzinie jako całości, pomocy ukierunkowanej w stronę dziecka lub pomocy skierowanej w stronę rodziców; dokonuje samooceny własnych pomysłów w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej; jest świadomy etycznego wymiaru podejmowanych przedsięwzięć diagnostycznych i działań pomocowych na rzecz członków rodziny [_K_2]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] K_K07 [2/5]
dokonuje – w grupie – przedstawienia w sposób zwięzły i przejrzysty zebranych treści na temat pracy podejmowanej przez wszelkiego rodzaju instytucje na rzecz rodziny z dzieckiem niedostosowanym społecznie z uwzględnieniem analizy i oceny planu pomocy rodzinie oraz wybranych metod pracy z tego typu rodziną, potrafi w klarowny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie oraz sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_1]
K_U02 [1/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
opracowuje w grupie i przedstawia projekt (scenariusz) bogatych w treści zajęć pomocowych, wychowawczych realizowanych w ramach pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie w różnego typu placówkach, oferujących pomoc i wsparcie dzieciom i młodzieży niedostosowanej społecznie, uwzględniając odpowiednie metody i techniki pracy oraz potrzeby podmiotów oddziaływań; wzbogaca swoje kompetencje w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu pracy [_U_2]
K_U05 [2/5] K_U07 [1/5] K_U10 [3/5] K_U12 [2/5]
Wykazuje rozszerzoną wiedzę na temat dokonań w zakresie pedagogiki społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki współczesnych systemów pomocy i sposobów pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie; prezentuje wiedzę dotyczącą organizacji pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie w różnych instytucjach oferujących pomoc rodzinie i dziecku; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności w życiu rodzinnym, czyli wie, że należy dążyć do stabilności w środowisku rodzinnym i umocnienia więzi rodzinnych, bowiem stanowi to gwarancję równowagi emocjonalnej oraz zdrowia psychicznego dziecka [_W_1]
K_W03 [2/5] K_W08 [2/5] K_W11 [2/5]
wie, że zachodzi konieczność różnicowania wsparcia i działań pomocowych na rzecz rodziny dziecka niedostosowanego społecznie w zależności od potrzeb i problemów poszczególnych jej członków; dodatkowo dysponuje wiedzą na temat dokonywania trafnej diagnozy w celu podjęcia działań naprawczych i interwencyjnych uzgodnionych z osobami zainteresowanymi (dziećmi, ich rodzicami lub prawnymi opiekunami); ma wiedzę dotyczącą możliwości przywracania (poprzez zastosowanie odpowiednich metod, mających charakter interwencyjny i profilaktyczny oraz środków pedagogicznych) prawidłowo funkcjonującej jednostki i rodziny społeczeństwu, przy jednoczesnym uwzględnieniu ich predyspozycji osobowościowych i uwarunkowań społeczno-kulturalnych [_W_2]
K_W05 [2/5] K_W06 [2/5] K_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy podczas przedstawienia analizy i oceny różnorodnych form instytucjonalnej pomocy rodzinie i dziecku niedostosowanemu społecznie (z uwzględnieniem tworzonych planów pomocy rodzinie) oraz wybranych (możliwych do zastosowania w instytucjach) metod pracy z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie.
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
Sprawdzenie czy student – we współpracy - potrafi zaprojektować i zaprezentować odpowiednie i ciekawe działania pomocowe, wychowawcze względem poszczególnych członków rodziny. Sprawdzenie umiejętności budowania właściwej wypowiedzi w trakcie przedstawiania własnych pomysłów.
_K_1 _K_2 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
Sprawdzenie czy student – we współpracy - potrafi zaprojektować i zaprezentować odpowiednie i ciekawe działania pomocowe, wychowawcze względem poszczególnych członków rodziny. Sprawdzenie umiejętności budowania właściwej wypowiedzi w trakcie przedstawiania własnych pomysłów.
8
Zebranie materiału źródłowego i zapoznanie się z nim oraz przygotowanie zbiorowej prezentacji treści. Zaplanowanie i opracowanie w grupie projektu w formie scenariusza zajęć pomocowych/wychowawczych.
117 prezentacja [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)