Diagnozowanie potrzeb jednostkowych i społecznych oraz konstruowanie programów indywidualnych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2015

Nazwa modułu: Diagnozowanie potrzeb jednostkowych i społecznych oraz konstruowanie programów indywidualnych
Kod modułu: 12-PE-PSG-N2-5DJP
Kod programu: 12-N2PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2016/2017
  • semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem przedmiotu jest: wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii potrzeb w celu diagnozowania potrzeb rozwojowych osób starszych, a także projektowania form pomocy instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej ukierunkowanej na te osoby w celu niwelowania odchyleń w realizacji potrzeb, wynikających z deficytów zarówno indywidualnych, jak i deficytów w środowisku życia i rozwoju; poszukiwanie i diagnozowanie ograniczeń w świadczeniach rodzinnych i społecznych (także instytucjonalnych) osób starszych; poszukiwanie i diagnozowanie możliwych przejawów ich dysfunkcjonalności w celu minimalizowania - drogą kompensacji w różnych obszarach socjalizacji; możliwość umiejętnego wykorzystania elementów cyklu diagnostycznego i zastosowanie ich znajomości w celu konstruowania indywidualnych programów wsparcia w zależności od sytuacji rodzinnej i społecznej osoby w wieku senioralnym.
Wymagania wstępne:
Zakres wiedzy z przedmiotów realizowanych na I stopniu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zauważa konieczność wykorzystania wiedzy na temat problemów diagnozowania sytuacji dzieci, młodzieży i osób starszych w warunkach rodzinnych i instytucjonalnych; wykazuje odpowiedzialność podczas stosowania podstawowych metod i technik diagnozowania sytuacji opiekuńczo-wychowawczych [_K_1]
K_K03 [2/5] K_K05 [2/5]
rozumie sytuację emocjonalno-społeczną dzieci, młodzieży i osób starszych, charakteryzuje się właściwym nastawieniem aksjologicznym i postawą do problemów wieku senioralnego; uczestniczy w przygotowywaniu projektów diagnostycznych i programów indywidualnych [_K_2]
K_K02 [3/5] K_K06 [3/5]
ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dzieci, młodzieży i seniorów, komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające działania pielęgnacyjne, terapeutyczne lub społeczno-kulturalne adresowane do osób w różnym wieku [_U_1]
K_U07 [3/5] K_U12 [2/5]
ma umiejętność wykorzystania wiedzy na temat problemów diagnozowania sytuacji osób w różnym wieku w warunkach rodzinnych i instytucjonalnych; potrafi zastosować podstawowe metody i techniki diagnozowania sytuacji opiekuńczo- wychowawczych; porozumiewa się w sposób precyzyjny w mowie i na piśmie przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych [_U_2]
K_U03 [2/5] K_U04 [2/5] K_U08 [3/5] K_U10 [2/5]
zna terminologię używaną w pedagogice społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, w pracy socjalnej i geragogice oraz rozumie jej źródła i konieczność zastosowania, zna cele diagnozowania pedagogicznego w środowisku społecznym i opiekuńczym i pogłębia znajomość i zakres ich stosowania; [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W04 [2/5] K_W13 [2/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat problemów diagnozowania problemów osób w różnym wieku, w warunkach rodzinnych i instytucjonalnych; zna podstawowe metody i techniki diagnozowania sytuacji opiekuńczo- wychowawczych; zna zasady konstruowania indywidualnych programów wspierających rozwój człowieka w zależności od jego sytuacji społecznej i zdrowotnej [_W_2]
K_W06 [2/5] K_W10 [2/5] K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie wiedzy z tematyki wykładów poszerzonej o samodzielną lekturę studenta, a także jego samorefleksję dotyczącą wybranych zagadnień diagnozowania potrzeb oraz projektowania i organizowania pomocy dla osób starszych
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
ocena ciągła i kolokwium w formie pisemnej [_w_2]
weryfikacja wiedzy zdobywanej na ćwiczeniach, pogłębionej samodzielną lekturą podczas przygotowywania pracy
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład z zakresu wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
4
lektura uzupełniająca, analiza wybranych tekstów
35 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
aktywność na zajęciach metody: dyskusyjne, waloryzacyjne, problemowe kolokwium
4
lektura wymagana do indywidualnego opracowania, praca nad przygotowaniem zagadnień do dyskusji
57 ocena ciągła i kolokwium w formie pisemnej [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)