Pedagogika specjalna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2015

Nazwa modułu: Pedagogika specjalna
Kod modułu: 12-PE-PSS-N2-4PSP
Kod programu: 12-N2PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Pedagogika specjalna jest modułem rozszerzającym szczegółową wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki specjalnej, w odniesieniu do celów tej dziedziny wiedzy, subdyscyplin, paradygmatów, terminologii. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących szeroko pojętego wsparcia społecznego, procesów rehabilitacji społecznej, resocjalizacji, wychowania i edukacji osób z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Zajęcia służą zatem także poszerzeniu wiedzy w zakresie typów, funkcji różnych instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, wchodzących w konflikt z prawem i obyczajem. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych.
Wymagania wstępne:
Wcześniejsza realizacja modułów: współczesne kierunki pedagogiki, psychologia rozwojowa
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie pedagogiki specjalnej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (zwłaszcza w zakresie rehabilitacji i resocjalizacji) [_K_1]
K_K01 [3/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich i ich rodzin [_K_2]
K_K02 [3/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, terapeutycznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu: analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności w obszarze działa resocjalizacyjnych i rehabilitacyjnych, potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych z zakresu pedagogiki specjalnej, różnych poglądów na resocjalizację i rehabilitację, potrafi w klarowny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U08 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice specjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5] K_W05 [3/5] K_W13 [3/5]
ma podstawową wiedzę na temat zaburzeń rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami zachowania, orientuje się w historycznych, kulturowych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania społecznego ludzi niepełnosprawnych [_W_2]
K_W07 [3/5] K_W11 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami zachowania; zna najważniejsze funkcjonujące instytucje prowadzące działalność o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, resocjalizacyjnym, rehabilitacyjnym, medycznym oraz socjalnym [_W_3]
K_W10 [3/5] K_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin ustny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
projekt grupowy [_w_2]
zaprojektowanie systemowego interdyscyplinarnego wsparcia osobie niepełnosprawnej (lub z niedostosowanej społecznie) ze szczególnym uwzględnieniem funkcji asystenta oraz innych instytucji działających w środowiskach lokalnych na rzecz osób niepełnosprawnych; próba stworzenia własnego modelu w odniesieniu do konkretnych potrzeb człowieka z określonym rodzajem i głębokością niepełnosprawności; celem jest weryfikacja umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w konkretnej sytuacji praktycznej
_K_1 _U_1 _U_2 _W_3
prezentacja indywidualna [_w_3]
opis indywidualnego przypadku osoby niepełnosprawnej w aspekcie barier społecznych, instytucjonalnych oraz uzyskiwanego wsparcia.
_K_2 _U_1 _U_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
5
zapoznanie się z treściami wykładów, analiza literatury przedmiotu
10 egzamin ustny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków, metoda projektu – praca zespołowa prezentacje prac grupowych i indywidualnych
5
analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji, analiza statutów organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych wykonanie projektu, dyskusja, konsultacje podstaw projektów przygotowanie prezentacji indywidualnych i grupowych
30 projekt grupowy [_w_2] prezentacja indywidualna [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)