Psychologia rozwojowa Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2015

Nazwa modułu: Psychologia rozwojowa
Kod modułu: 12-PE-PSS-N2-2PR
Kod programu: 12-N2PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2016/2017
  • semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot psychologia rozwojowa realizowany na studiach magisterskich, ma na celu poszerzenie podstawowej wiedzy o rozwoju człowieka w jego wszystkich sferach (fizyczna, poznawcza, emocjonalna, społeczna, itd.), ze szczególnym skupieniem się na okresach, w których może dojść do jego patologizacji (od prenatalnego po dorosłość). Szczególną uwagę poświęci się w ramach tego kursu czynnikom rządzącym rozwojem, czyli jego uwarunkowaniom i wyznacznikom oraz znaczeniu różnych środowisk wychowawczych dla prawidłowego i pełnego rozwoju jednostki. Tematy będą podejmowane z perspektywy pozytywnego rozwoju dzieci i młodzieży, umożliwiającej dostrzeżenie czynników ochronnych, mających znaczenie profilaktyczne dla zdrowia psychicznego i społecznego funkcjonowania oraz zasobów, pozwalających rozwijać u dzieci pozytywne charakterystyki i siły psychiczne, min. rezyliencję Zajęcia mają na celu uwrażliwienie studentów na rolę zapobiegania nieprawidłowościom rozwojowym oraz uświadomić im możliwości pozytywnego wpływania na rozwój (stymulacja, korekcja, wspieranie właściwego kierunku, itp.), w oparciu o strefę najbliższego rozwoju. Przedmiot przygotowuje do realizacji modułów związanych z oddziaływaniem pedagogicznym o różnym charakterze i realizowanym w rozmaitych środowiskach edukacyjno-wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem działań socjoterapeutycznych
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu psychologia ogólna; psychologia rozwoju człowieka;
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności z zakresu uwarunkowań i determinant rozwoju na jakość przyszłych działań pedagogicznych i tym samym na rolę własną w życiu podlegających sobie dzieci, młodzieży i dorosłych [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K03 [2/5]
ma pozytywna postawę wobec wspierania rozwoju własnego i innych osób oraz wobec różnic indywidualnych w zakresie wzorców rozwoju swoich przyszłych uczniów i wychowanków [_K_2]
K_K01 [2/5] K_K04 [2/5] K_K07 [2/5]
Dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne wynikające w kontekście rozwoju ludzkiego oraz możliwości wpływania na ten aspekt życia [_K_3]
K_K05 [2/5] K_K06 [2/5]
umie zastosować posiadaną wiedzę z zakresy rozwoju człowieka w odniesieniu do problemów pedagogicznych, ich analizowania , interpretowania oraz formułowania postulatów wychowawczych i edukacyjnych, potrafi sprawnie wypowiadać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U02 [2/5] K_U03 [2/5]
potrafi w precyzyjny i spójny sposób wypowiadać się na tematy związane z rozwojem człowieka oraz prezentować je otoczeniu społecznemu [_U_2]
K_U04 [2/5] K_U07 [2/5] K_U08 [2/5]
potrafi współpracować w zespole w celu wspólnego wykonania i zrealizowania prezentacji wybranego zagadnienia z zakresu psychologii rozwojowej [_U_3]
K_U07 [2/5]
potrafi zebrać materiał badawczy dotyczący wybranego zagadnienia rozwojowego (obserwacja zachowania, prośba o wytwór, rozmowa) i na przeanalizować go oraz zaprezentować wyniki w grupie) [_U_4]
K_U01 [2/5] K_U04 [2/5] K_U05 [3/5] K_U07 [3/5] K_U08 [2/5]
potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania, kierując się wiekiem wychowanka, poziomem jego rozwoju oraz wynikającymi z tego zadaniami rozwojowymi, uwzględniając obecność i znaczenie istotnych uwarunkowań sytuacyjnych i środowiskowych; [_U_5]
K_U07 [2/5] K_U09 [2/5]
zna terminologię używaną w psychologii rozwojowej i jej zastosowanie do analizy problemów pedagogicznych [_W_1]
K_W01 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, obejmującą pojęcia: rozwoju i jego właściwości, czynników rozwoju, strefy aktualnego, potencjalnego i najbliższego rozwoju, charakterystyk etapów rozwojowych, itp. K_W01 K_W06 [_W_2]
K_W01 [2/5] K_W06 [3/5]
potrafi opisać rozwój człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym [_W_3]
K_W06 [3/5]
rozumie znaczenie wpływu różnych uwarunkowań i determinant rozwoju na rozwój i zachowanie, a także jakość funkcjonowania, efektywność działania i jakość życia podmiotu, w cyklu jego życia [_W_4]
K_W06 [3/5] K_W11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie. Sprawdzenie stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej i badawczej w celu przedstawienia i analizowania zagadnień związanych z rozwojem człowieka w cyklu jego życia. Umie zastosować posiadaną wiedzę z zakresy rozwoju człowieka w odniesieniu do problemów pedagogicznych, ich analizowania , interpretowania oraz formułowania postulatów wychowawczych i edukacyjnych
_K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4 _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
Badanie problemu dotyczącego rozwoju [_w_2]
Przeprowadzone indywidualne lub w małym zespole (case study/mikro-research/mały projekt wychowawczy, itd.). Analiza /synteza danego problemu, indywidualnie lub grupowo (dyskusja). Generowanie rozwiązań, werbalnie lub na piśmie (indywidualnie lub w grupie – „burza mózgów”). Potrafi opisać rozwój człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. Rozumie znaczenie wpływu różnych uwarunkowań i determinant rozwoju na rozwój i zachowanie, a także jakość funkcjonowania, efektywność działania i jakość życia podmiotu, w cyklu jego życia. Potrafi zebrać materiał badawczy dotyczący wybranego zagadnienia rozwojowego (obserwacja zachowania, prośba o wytwór i jego analiza, rozmowa z dzieckiem, eksperyment, sondaż diagnostyczny. Student potrafi przeanalizować dany problem/wynik swojego badania i zaprezentować efekty tej pracy w grupie. Studenci potrafią dokonać dyskusji uzyskanych wyników /omówionego przypadku w świetle teorii lub wyników innych badań. Potrafią wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania, kierując się wiekiem wychowanka, poziomem jego rozwoju oraz wynikającymi z tego zadaniami rozwojowymi, uwzględniając obecność i znaczenie istotnych uwarunkowań sytuacyjnych i środowiskowych
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _U_5 _W_3 _W_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
Prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy Analiza przypadków z dyskusją Dyskusja na temat wybranego zagadnienia psychologii rozwojowej
6
Zebranie materiału na wybrany temat z zakresu psychologii rozwoju przygotowanie w grupach prezentacji. Badania własne i opracowanie przypadków/próbek badawczych, przygotowanie się do dyskusji. Lektura, praca z materiałami o różnym charakterze, pisanie opracowań
79 prezentacja [_w_1] Badanie problemu dotyczącego rozwoju [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)