Metodyka terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2015
Nazwa modułu: | Metodyka terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-ZTP-N2-4MTONI |
Kod programu: | 12-N2PE12.2015 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Przedmiot ma umożliwić studentom poznanie podstawnych założeń z zakresu metodyki pracy osób niepełnosprawnych intelektualnie, narzędzi wykorzystywanych w diagnozowaniu wymienionej grupy osób jak również terapii i modyfikacje metod. Istotą zalecę jest poznanie funkcjonowania osoby niepełnosprawnej intelektualnie oraz zapoznanie się z wsparciem instytucjonalnym i poza instytucjonalnym w procesie terapeutycznym |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wykazuje postawę poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się [_K_1] |
K_K01 [2/5] KN_K01 [2/5] KNO_K02 [2/5] |
w kontaktach interpersonalnych (zarówno z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie jak również ich rodzinami) wykazuje postawę szacunku i zrozumienia dla osób będących w trudnej sytuacji [_K_2] |
K_K05 [4/5] K_K07 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [4/5] KN_K04 [4/5] KN_K06 [4/5] |
w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie wykazuję rozwagę, dojrzałość i zaangażowanie w diagnozowaniu oraz realizowaniu terapii [_K_3] |
K_K04 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K05 [4/5] KNO_K01 [4/5] |
ma praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie z dostosowaniem do ich indywidualnych potrzeb [_U_1] |
K_U01 [2/5] K_U07 [2/5] KNO_U01 [2/5] KN_U01 [2/5] KN-U02 [2/5] KN_U03 [2/5] KN_U04 [2/5] KN_U10 [2/5] |
umie samodzielnie dokonać diagnozy osoby niepełnosprawnej intelektualnie, potrafi zaprojektować i zorganizować indywidualne i środowiskowe wsparcie [_U_2] |
K_U10 [4/5] KNO_U03 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U13 [4/5] |
ma praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej i alternatywnej w komunikowaniu się z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie [_U_3] |
K_U03 [2/5] K_U12 [2/5] KNO_U03 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U13 [2/5] |
ma podstawową wiedzę z zakresu teorii diagnozy, terapii i metodyki pracy terapeutycznej z osobami
niepełnosprawnymi intelektualnie [_W_1] |
K_W04 [4/5] K_W05 [2/5] K_W12 [5/5] K_W15 [2/5] KN_W01 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [5/5] KN_W04 [5/5] KN_W06 [4/5] KN_W09 [2/5] KN_W10 [2/5] |
zna teorie na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak również społecznym, z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii [_W_2] |
K_W06 [2/5] K_W11 [4/5] KN_W01 [4/5] KN_W02 [2/5] KN_W09 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_W14 [2/5] |
posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej [_W_3] |
K_W13 [2/5] K_W16 [2/5] KN_W05 [2/5] KN_W10 [2/5] KN_W12 [2/5] KN_W13 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium pisemne [_w_1] | Sprawdzający wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw diagnozowania i wykorzystywanych terapii, z uwzględnieniem teorii rozwoju człowieka w odniesieniu do osób niepełnosprawnych intelektualnie, rozumie podstawowych pojęć m.in. funkcjonalność i dysfunkcjonalność, harmonia i dysharmonia, norma i patologia, wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej |
_U_1 _W_1 _W_3 |
projekt [_w_2] | Ma zawierać diagnozę wraz z propozycją działań skierowanych w stosunku do osoby niepełnosprawnej intelektualnie wraz z zaangażowaniem do działań terapeutycznych rodziców, sprawdzenie umiejętności pracy w grupie |
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fns_1] | wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych;
prezentacje prac grupowych dotyczących terapii oraz modyfikacji metod dostosowanych do indywidualnych możliwości niepełnosprawnych intelektualnie |
5 | analiza literatury, rozporządzeń MEN dotyczących niepełnosprawnych intelektualnie;
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji; przygotowanie do dyskusji |
45 | kolokwium pisemne [_w_1] projekt [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |