Tożsamość społeczno-kulturowa przygranicznych miast podwójnych Field of study: Ethnology
Programme code: 12-S2ET12.2014

Module name: Tożsamość społeczno-kulturowa przygranicznych miast podwójnych
Module code: 12-ET-S2-12-10TSKPMP
Programme code: 12-S2ET12.2014
Semester: winter semester 2015/2016
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Celem przedmiotu jest ukazanie i przeanalizowanie specyfiki społeczno-kulturowej przygranicznych miast podwójnych, stanowiących odrębną kategorię w studiach w zakresie etnologii miasta. Tożsamość kulturowa miast, przez które przebiega granica państwowa, będzie rozpatrywana na przykładzie wybranych ośrodków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. Przykład nadolziańskich miast stanowiących dla studentów cieszyńskiej etnologii bezpośrednio dostępną „stację badawczą”, umożliwi konfrontowanie idei i praktyk „dwumiejskości” oraz sprawdzenie własnych umiejętności w zakresie projektowania transgranicznych działań i przedsięwzięć, których celem jest aktywizacja i integracja społeczności zamieszkujących po obu stronach polsko-czeskiej granicy.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
docenia znaczenie etnologii i antropologii kulturowej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w specyficznym środowisku społecznym jakie stanowi przygraniczne miasta podwójne i kreatywnie projektuje swoje działania zawodowe [_K_1]
K_K02 [4/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu etnologii i antropologii kulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przygranicznych miastach podwójnych; potrafi dokonać pogłębionej interpretacji zjawisk społecznych i kulturowych charakterystycznych dla poszczególnych miast „zrośniętych” granicą państwową w kontekście teorii etnologicznych i antropologicznych [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł wiedzy na temat przygranicznych miast dwudzielnych; ma pogłębioną umiejętność twórczego prezentowania własnych pomysłów w zakresie projektowania działań aktywizujących i integrujących społeczności zamieszkujące miasta graniczne oraz umiejętność spójnego wypowiadania się w mowie i na piśmie, na temat złożonej problematyki społeczno-kulturowej analizowanej kategorii miast, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych z zakresu etnologii i antropologii kulturowej i innych dyscyplin [_U_2]
K_U05 [4/5] K_U08 [2/5]
posiada zdolność dostrzegania i rozumienia odmiennych form życia społecznego wykazywanych przez przedstawicieli zbiorowości zamieszkujących po obu stronach granicy „dwumiasta”. [_U_3]
K_U11 [4/5]
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk kulturowych ujawniających się w przygranicznych miastach podwójnych, organizowania i funkcjonowania kultury na terenach przygranicznych oraz jej znaczenia i historycznej zmienności; posiada gruntowną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, w tym w szczególności podmiocie konstytuującym systemy wartości i symboli decydujących o odrębności kulturowej społeczności zamieszkujących po obu stronach granicy; ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę o rodzajach więzi społecznych łączących mieszkańców przygranicznych miast i o mechanizmach nimi rządzących. [_W_1]
K_W04 [4/5] K_W09 [2/5] K_W10 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
prezentacja [-w_1]
Przygotowanie prezentacji multimedialnej (w formie wywiadów, materiałów źródłowych, fotografii, filmów) dokumentującej różnice i podobieństwa kulturowe uwidaczniające się na terenie Cieszyna i Czeskiego Cieszyna (min. 5 przykładów).
_U_1 _U_2
projekt [_w_2]
Zaprojektowanie działania o charakterze transgranicznym, odwołującym się do dwumiejskiego charakteru Cieszyna i Czeskiego Cieszyna, którego celem będzie aktywizacja i integracja społeczności miejskich po obu stronach granicy.
_K_1 _U_3 _W_1
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fs_1]
Wykład podstawowych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
Lektura uzupełniającej literatury przedmiotu
15 prezentacja [-w_1]
practical classes [_fs_2]
Zapoznawanie się ze wskazanymi tekstami źródłowymi, odwoływanie się podczas inicjowanych na ćwiczeniach dyskusji do własnych obserwacji i doświadczeń zdobywanych w trakcie studiowania w przygranicznym mieście podwójnym oraz udział zajęciach terenowych
15
Przygotowanie prezentacji i projektu zaliczeniowego połączone z dyskusją nad wskazaną literaturą przedmiotu.
20 projekt [_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)