Kultura mniejszości narodowych i grup etnicznych
Kierunek studiów: Etnologia
Kod programu: 12-S2ET12.2014

Nazwa modułu: | Kultura mniejszości narodowych i grup etnicznych |
---|---|
Kod modułu: | 12-ET-S2-12-6KMN |
Kod programu: | 12-S2ET12.2014 |
Semestr: | semestr zimowy 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historia współczesnością kultury mniejszości narodowych oraz mniejszości etnicznych żyjących na obszarze Polski ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji po 1989 roku. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student potrafi wskazać i krytycznie odnieść się do mitów i negatywnych stereotypów ukierunkowanych na społeczności romskie [_K_1] |
K_K02 [4/5] |
ze względu na znajomość specyfiki kultury romskiej potrafi pracować nad łagodzeniem i niwelowaniem konfliktów na tle kulturowym i społecznym [_K_2] |
K_K05 [4/5] |
umiejętność wskazania i zanalizowania roli kultur mniejszościowych w kontekście kultury i dziedzictwa europejskiego i polskiego [_K_3] |
K_K04 [5/5] |
student potrafi wskazać i omówić podstawowe mniejszości narodowe i etniczne w Polsce [_U_1] |
K_U04 [5/5] |
potrafi zanalizować w szerokim kontekście miejsce mniejszości etnicznych i narodowych
[_U_2] |
K_U01 [4/5] |
potrafi odnieść się do powstania i wpływu uprzedzeń narodowych i etnicznych [_U_3] |
K_U02 [5/5] |
student zna istotę procesów etnicznych narodowych, ze szczególnym uwzględnieniem historycznego powstania etniczności oraz teorii je porządkujących; zna zróżnicowanie etniczne i narodowe Polski, szczególnie powstałe po roku 1989 [_W_1] |
K_W03 [4/5] |
posiada podstawowe informacje dotyczące kultur mniejszości etnicznych i narodowych (rosyjskiej, niemieckiej, białoruskiej, czeskiej, słowackiej, romskie, karaimskiej, łemkowskiej, tatarskiej) [_W_2] |
K_W09 [4/5] |
student zna uwarunkowania powstawania uprzedzeń o charakterze społecznym w oparciu o analizę usytuowania kultur mniejszościowych w kontekście europejskim [_W_3] |
K_W08 [4/5] |
student zna historię badań nad mniejszościami etnicznymi i narodowymi w Polsce i na świecie oraz uwikłania prawne powstania ustawy o mniejszościach etnicznych i narodowych z 2005 roku [_W_4] |
K_W10 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin ustny [_w_1] | Sprawdzenie stopnia znajomości teoretyczne i historycznego uwarunkowania powstania i rozwoju mniejszości etnicznych i narodowych. Sprawdzenie znajomości historycznego rozwoju badań nad kulturami mniejszościowymi i etnicznymi. Sprawdzenie stopnia znajomości treści i umiejętności zanalizowania prawnych uwarunkowań mniejszości narodowych i etnicznych. |
_K_1 |
praca zaliczeniowa [_w_2] | Sprawdzenie umiejętności wykazania się podstawową wiedzą dotyczącą mniejszości etnicznych i narodowych w kontekście europejskim i polskim. Stopień opanowania źródeł powstawania uprzedzeń etnicznych i narodowych, ich źródeł i możliwości przezwyciężenia. |
_K_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | wykład treści z wykorzystaniem materiałów i literatury pomocniczej |
15 | Praca z literaturą uzupełniającą |
30 |
egzamin ustny [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | analiza połączona z dyskusją, prezentacja multimedialna |
15 | Analiza elementów kultur etnicznych i mniejszości narodowych, ich znaczenia dla dziedzictwa kulturowego. Omówienie źródeł uprzedzeń etnicznych, ich źródeł i sposobów ich przezwyciężenia. Prezentacja wybranych elementów kultur mniejszości etnicznych i narodowych w oparciu o materiały źródłowe i pomocnicze z uwzględnieniem środków multimedialnych. |
45 |
praca zaliczeniowa [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |