Antropologia kulturowa regionu
Kierunek studiów: Etnologia
Kod programu: 12-S2ET12.2014

Nazwa modułu: | Antropologia kulturowa regionu |
---|---|
Kod modułu: | 12-ET-S2-12-5AKR |
Kod programu: | 12-S2ET12.2014 |
Semestr: | semestr zimowy 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł Antropologia kulturowa regionu ma umożliwić słuchaczom zapoznanie się w stopniu rozszerzonym z aparatem pojęciowym problematyki regionalistycznej, współczesnymi teoriami i koncepcjami regionu, a także kwestiami metodologicznymi w badaniach regionu, więzi regionalnej i tożsamości regionalnej. Na zajęciach omawiana jest istota, geneza i uwarunkowania regionalizmu, jego praktyczny wymiar, jak i relacje z ideologią oraz polityką. Tematyka zajęć ma pobudzić studentów do dyskusji i krytycznej oceny możliwości kształtowania kultury i tożsamości regionu w dobie integracji europejskiej i pogłębiającej się globalizacji, jak też spojrzenia na kulturę regionalną i jej rozwój z perspektywy społeczności lokalnej (zjawisko glokalizacji). |
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu Edukacja regionalna. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma świadomość znaczenia wiedzy etnologicznej i antropologicznej dla kształtowania, utrzymania i rozwoju kultury regionalnej [_K_1] |
K_K02 [4/5] |
ma pogłębioną świadomość odpowiedzialności za zachowanie regionalnego dziedzictwa kulturowego [_K_2] |
K_K04 [5/5] |
wykrywa i poddaje krytycznej analizie konkretne uwarunkowania przestrzenne, historyczne i społeczno-kulturowe, stanowiące zasadniczą płaszczyznę formowania się struktury społecznej regionu, więzi regionalnej oraz tożsamości regionalnej [_U_1] |
K_U02 [4/5] |
potrafi posługiwać się poznanymi ujęciami teoretycznymi i metodologicznymi w celu dokonania oglądu i interpretacji zjawisk oraz procesów zachodzących w strukturze przestrzennej i społecznej regionu w kontekście integracji europejskiej i pogłębiającej się globalizacji [_U_2] |
K_U03 [4/5] |
ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę o aparacie pojęciowym problematyki regionalistycznej, współczesnych orientacjach teoretycznych, kwestiach metodologicznych oraz interdyscyplinarnych kierunkach badań regionalnych, rozumie proces kształtowania się więzi regionalnych i tożsamości regionalnej w warunkach globalizacji [_W_1] |
K_W01 [3/5] |
zna istotę, genezę i uwarunkowania kultury regionalnej, ma pogłębioną wiedzę o społeczno-kulturowym oraz praktycznym wymiarze regionalizmu w relacjach z ideologią i polityką, a także o zasadniczych związkach i zależnościach między kulturą regionalną a regionalizmem [_W_2] |
K_W04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
praca pisemna (esej) [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów i literatury uzupełniającej |
_W_1 |
prezentacja [_w_2] | sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia oraz poddania krytycznej analizie zagadnień regionalnych w zasadach, prawach i praktyce Unii Europejskiej |
_U_1 |
projekt [_w_3] | sprawdzenie czy student potrafi dostrzec wartość wiedzy z zakresu antropologii kulturowej regionu i jej walorów pragmatycznych projektując realny model działań społecznych stawiający sobie za cel nie tylko zdiagnozowanie stanu kultury regionalnej, ale dążenie do zachowania swoistych cech kultury danego regionu, jej odnowy i propagowania |
_K_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
15 | lektura uzupełniająca, analiza dokumentów, rozporządzeń ustaw; praca z tekstem |
25 |
praca pisemna (esej) [_w_1] |
ćwiczenia [_fs_2] | metoda projektów oraz prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów pracy grupowej, analiza tekstów połączona z dyskusją |
15 | sporządzenie zespołowego projektu dotyczącego zachowania swoistych cech kultury danego regionu, jej odnowy i propagowania; zgromadzenie i opracowanie materiału, przygotowanie w grupach prezentacji;
przygotowanie lektury do dyskusji
|
30 |
praca pisemna (esej) [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |