Pieniądz jako źródło wiedzy historycznej
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Pieniądz jako źródło wiedzy historycznej |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-037 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Zajęcia umożliwiają poznanie roli pieniądza, zwłaszcza w jego formie monetarnej, jako ważnego czynnika w życiu społeczeństw oraz pogłębienie posiadanej wiedzy na temat funkcji ekonomicznych i pozaekonomicznych pieniądza w wybranej epoce historycznej. Celem modułu jest zwrócenie uwagi na informatywną wartość monety, wskazanie na płaszczyzny życia państwowo-społecznego, jakie może oświetlić moneta w swej roli źródła poznania historycznego wybranej epoki, a także wprowadzenie do wyspecjalizowanego aparatu naukowego umożliwiającego dotarcie do komunikatu niesionego przez monetę. Osadzenie monety zarówno w płaszczyźnie nummograficznej, jak nummometrycznej, a także wskazanie na specyfikę tego źródła pokaże w efekcie szereg wielostronnych zależności między monetą a historią. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | 1.Zarys mennictwa europejskiego, Kraków 1983–1989 (t. 3: L. Morawiecki, Mennictwo celtyckie; t. 6: L. Morawiecki, M. Salamon, Mennictwo bizantyjskie; t. 7: S. Suchodolski, B. Haczewska, R. Kiersnowski, S. Kubiakowa, Mennictwo średniowieczne; t. 9: Geneza i rozwój nowożytnej monety polskiej na tle europejskim (XVI–poł. XVIII w.); t. 10: E. Korczyńska, B. Paszkiewicz, Mennictwo XIX i XX wieku).
2.Kiersnowski R., Moneta – świadek historii, Warszawa 2006.
3.Paszkiewicz B., Moneta w źródle, czyli po co historykowi pieniądze?, w: Ad fontes. O naturze źródła historycznego, red. S. Rosik, P. Wiszewski, Wrocław 2004.
4.Bursche A., Złote medaliony rzymskie w Barbaricum. Symbolika prestiżu i władzy społeczeństw barbarzyńskich u schyłku starożytności, Warszawa 1998.
5.Garbaczewski W., Ikonografia monet piastowskich 1173 — ok. 1280, Warszawa–Lublin 2007.
6.Kaczanowicz W., Aspekty ideologiczne w rzymskim mennictwie lat 235–284 n.e. Katowice 1990.
7.Kunisz A., Mennictwo Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 1973.
8.Merkelbach R., Znaczenie pieniądza dla dziejów grecko-rzymskiego świata, Toruń 1996
9.Mielczarek M., Mennictwo starożytnej Grecji. Mennictwo okresów archaicznego i klasycznego, Cz. 1, Warszawa–Kraków 2006.
10.Paszkiewicz B., Podobna jest moneta nasza do urodnej panny. Mała historia pieniądza polskiego, Warszawa 2012.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną (w zakresie terminologii i teorii) z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-037_1] |
IDH1A_W03 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-037_2] |
IDH1A_W05 [3/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-037_3] |
IDH1A_U01 [4/5] |
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i modelami badawczymi, stosowanymi w badaniach historycznych oraz wykorzystuje zakres pojęciowy, charakterystyczny dla tych badań, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-037_4] |
IDH1A_U04 [3/5] |
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [05-IDH-S1-037_5] |
IDH1A_K02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
udział w dyskusji na zajęciach [05-IDH-S1-037_w_1] | w oparciu o zalecaną literaturę przedmiotu podręcznikową i uzupełniającą weryfikujący wiedzę szczegółową i umiejętności z zakresu zagadnień realizowanych na zajęciach oraz rozumienie specyfiki metodologicznej problematyki historycznej w jej wycinku omawianym na zajęciach, a także kompetencje społeczne |
05-IDH-S1-037_1 |
praca pisemna [05-IDH-S1-037_w_2] | przygotowanie pracy pisemnej ma na celu weryfikację wiedzy dotyczącej pieniądza i monety jako wytworów danej epoki historycznej i nośników wiedzy historycznej, a także umiejętności niezbędnych do wyszukiwania informacji oraz ich badawczego przetworzenia |
05-IDH-S1-037_1 |
sprawdzian pisemny [05-IDH-S1-037_w_3] | sprawdzian będzie zawierał różne typy zadań (pytania otwarte i zamknięte), weryfikując zarówno wiedzę, jak i umiejętności i kompetencje społeczne |
05-IDH-S1-037_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-037_fs_1] | Z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
10 | Praca z literaturą |
20 |
udział w dyskusji na zajęciach [05-IDH-S1-037_w_1] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-037_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
10 | lektura wskazanej literatury i analiza zalecanych materiałów uzupełniających |
20 |
praca pisemna [05-IDH-S1-037_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |