Podstawy działalności wydawniczej (forma tradycyjna i rynek e-publikacji) Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: Podstawy działalności wydawniczej (forma tradycyjna i rynek e-publikacji)
Kod modułu: 05-IDH-S1-025
Kod programu: 05-S1IH16.2016
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi i organizacyjnymi ramami współczesnej działalności wydawniczej. W trakcie wykładów oraz zajęć konwersatoryjnych omówione zostaną przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkujące zakładanie wydawnictw, ich ewentualne przekształcanie i funkcjonowanie na rynku. Zaprezentowane zostaną zagadnienia odnoszące się do ewolucji technik produkcji książek oraz perspektyw publikowania i sprzedaży wydawnictw elektronicznych. Z racji prezentowania wymienionych wyżej zagadnień studentom infobrokerstwa i doradztwa historycznego, szczególnie wiele miejsca poświęci się zagadnieniom związanym z wydawaniem oraz dystrybucją książki historycznej, wydawnictw źródłowych itp.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
1.Rozmowy o rynku książki. Warszawa 2015 2.Ł. Gołębiewski, P. Waszczyk, Rynek książki w Polsce 2014. Warszawa 2014 3.Przyszłość książki, red. G. Nunberg. Warszawa 2013 4.S. Ayad, R. Cave, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki. Warszawa 2014 5.K. Kowalczyk, Księgarstwo warszawskie w drugiej połowie XIX wieku. Warszawa 2003 6.J. Okopień, J. Czarkowska, Poczet wydawców książki polskiej. Warszawa 2010 7.A. Tomaszewski, Architektura książki. Dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów. Warszawa 2004 8.A. Tomaszewski, Szelest kart. Bibliografia sentymentalna przez Andrzeja Tomaszewskiego spisana. Warszawa 2007 9.A. Frutiger, Człowiek i jego znaki. Kraków 2004 10.W. Orżewski, Wydawca i prawo. Warszawa 2013
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę o instytucjach kultury (m.in. muzealnych, archiwalnych i bibliotecznych, także cyfrowych) i orientację we współczesnym życiu kulturalnymi (zwłaszcza miasta i regionu) [05-IDH-S1-025_1]
IDH1A_W10 [3/5]
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje pozyskane informacje, merytoryczne argumenty (także opinie innych autorów) i formułuje samodzielne wnioski [05-IDH-S1-025_2]
IDH1A_U06 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [05-IDH-S1-025_3]
IDH1A_K05 [4/5]
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-025_4]
IDH1A_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywność studenta na ćwiczeniach, udział w dyskusji [05-IDH-S1-025_w_1]
Opinie wyrażane przez studenta w trakcie zajęć konwersatoryjnych pokazują stan jego wiedzy na temat instytucji kultury i miejsca wśród nich wydawnictw, dowodzą umiejętności konstruowania samodzielnych wypowiedzi, oryginalności sądów itp.
05-IDH-S1-025_1 05-IDH-S1-025_2
Praca pisemna – projekt przedsięwzięcia wydawniczego ze zdefiniowaniem grupy odbiorców [05-IDH-S1-025_w_2]
Na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń student przedstawia samodzielnie przygotowany projekt przedsięwzięcia wydawniczego w postaci konspektu merytorycznego, jego danych technicznych wraz z określeniem docelowego kręgu odbiorców.
05-IDH-S1-025_3 05-IDH-S1-025_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-IDH-S1-025_fs_1]
Metoda wykładowa wykorzystująca środki audiowizualne: — Dzieje książki w Europie i Polsce — Rynek książki w międzywojennej Polsce — Państwowe wydawnictwa i ich rozwój w okresie PRL — Rynek książki w III RP i jego ewolucja — Obowiązki wydawcy dawniej i dziś — Nowe pola eksploatacji utworów — Perspektywy rozwoju wydawnictw elektronicznych w Polsce i za granicą
15
Poznawanie literatury przedmiotu; śledzenie informacji internetowych na temat rynku księgarskiego
25 Praca pisemna – projekt przedsięwzięcia wydawniczego ze zdefiniowaniem grupy odbiorców [05-IDH-S1-025_w_2]
ćwiczenia [05-IDH-S1-025_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących, dyskusja, praca z tekstem źródłowym: —ustawa o swobodzie działalności gospodarczej i jej zasady —projekt ustawy o książce, perspektywy jej uchwalenia i zakres proponowanych zmian —przygotowanie umowy wydawniczej, jej elementy istotne —recenzowanie tekstów, zasady korekty merytorycznej, stylistycznej i technicznej —analiza grupy docelowej, określanie nakładu —umowy dystrybucyjne —analiza prac studenckich
15
Poznawanie literatury przedmiotu, analiza aktów prawnych, sporządzanie projektów dokumentów potrzebnych do funkcjonowania wydawnictwa
35 Aktywność studenta na ćwiczeniach, udział w dyskusji [05-IDH-S1-025_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)