Podstawy działalności wydawniczej (forma tradycyjna i rynek e-publikacji)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Podstawy działalności wydawniczej (forma tradycyjna i rynek e-publikacji) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-025 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2016/2017 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi i organizacyjnymi ramami współczesnej działalności wydawniczej. W trakcie wykładów oraz zajęć konwersatoryjnych omówione zostaną przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkujące zakładanie wydawnictw, ich ewentualne przekształcanie i funkcjonowanie na rynku. Zaprezentowane zostaną zagadnienia odnoszące się do ewolucji technik produkcji książek oraz perspektyw publikowania i sprzedaży wydawnictw elektronicznych. Z racji prezentowania wymienionych wyżej zagadnień studentom infobrokerstwa i doradztwa historycznego, szczególnie wiele miejsca poświęci się zagadnieniom związanym z wydawaniem oraz dystrybucją książki historycznej, wydawnictw źródłowych itp. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | 1.Rozmowy o rynku książki. Warszawa 2015
2.Ł. Gołębiewski, P. Waszczyk, Rynek książki w Polsce 2014. Warszawa 2014
3.Przyszłość książki, red. G. Nunberg. Warszawa 2013
4.S. Ayad, R. Cave, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki. Warszawa 2014
5.K. Kowalczyk, Księgarstwo warszawskie w drugiej połowie XIX wieku. Warszawa 2003
6.J. Okopień, J. Czarkowska, Poczet wydawców książki polskiej. Warszawa 2010
7.A. Tomaszewski, Architektura książki. Dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów. Warszawa 2004
8.A. Tomaszewski, Szelest kart. Bibliografia sentymentalna przez Andrzeja Tomaszewskiego spisana. Warszawa 2007
9.A. Frutiger, Człowiek i jego znaki. Kraków 2004
10.W. Orżewski, Wydawca i prawo. Warszawa 2013
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę o instytucjach kultury (m.in. muzealnych, archiwalnych i bibliotecznych, także cyfrowych) i orientację we współczesnym życiu kulturalnymi (zwłaszcza miasta i regionu)
[05-IDH-S1-025_1] |
IDH1A_W10 [3/5] |
Posiada umiejętność budowania samodzielnej wypowiedzi (także z wykorzystaniem tzw. nowych mediów), w której wykorzystuje pozyskane informacje, merytoryczne argumenty (także opinie innych autorów) i formułuje samodzielne wnioski
[05-IDH-S1-025_2] |
IDH1A_U06 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować
jego elementy w ramach własnej działalności
[05-IDH-S1-025_3] |
IDH1A_K05 [4/5] |
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału
(także poprzez tzw. nowe media)
[05-IDH-S1-025_4] |
IDH1A_K06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Aktywność studenta na ćwiczeniach, udział w dyskusji [05-IDH-S1-025_w_1] | Opinie wyrażane przez studenta w trakcie zajęć konwersatoryjnych pokazują stan jego wiedzy na temat instytucji kultury i miejsca wśród nich wydawnictw, dowodzą umiejętności konstruowania samodzielnych wypowiedzi, oryginalności sądów itp. |
05-IDH-S1-025_1 |
Praca pisemna – projekt przedsięwzięcia wydawniczego ze zdefiniowaniem grupy odbiorców [05-IDH-S1-025_w_2] | Na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń student przedstawia samodzielnie przygotowany projekt przedsięwzięcia wydawniczego w postaci konspektu merytorycznego, jego danych technicznych wraz z określeniem docelowego kręgu odbiorców. |
05-IDH-S1-025_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-025_fs_1] | Metoda wykładowa wykorzystująca środki audiowizualne:
— Dzieje książki w Europie i Polsce
— Rynek książki w międzywojennej Polsce
— Państwowe wydawnictwa i ich rozwój w okresie PRL
— Rynek książki w III RP i jego ewolucja
— Obowiązki wydawcy dawniej i dziś
— Nowe pola eksploatacji utworów
— Perspektywy rozwoju wydawnictw elektronicznych w Polsce i za granicą
|
15 | Poznawanie literatury przedmiotu; śledzenie informacji internetowych na temat rynku księgarskiego |
25 |
Praca pisemna – projekt przedsięwzięcia wydawniczego ze zdefiniowaniem grupy odbiorców [05-IDH-S1-025_w_2] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-025_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących, dyskusja, praca z tekstem źródłowym:
—ustawa o swobodzie działalności gospodarczej i jej zasady
—projekt ustawy o książce, perspektywy jej uchwalenia i zakres proponowanych zmian
—przygotowanie umowy wydawniczej, jej elementy istotne
—recenzowanie tekstów, zasady korekty merytorycznej, stylistycznej i technicznej
—analiza grupy docelowej, określanie nakładu
—umowy dystrybucyjne
—analiza prac studenckich
|
15 | Poznawanie literatury przedmiotu, analiza aktów prawnych, sporządzanie projektów dokumentów potrzebnych do funkcjonowania wydawnictwa |
35 |
Aktywność studenta na ćwiczeniach, udział w dyskusji [05-IDH-S1-025_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |