Wybrane zagadnienia z etnologii
Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: | Wybrane zagadnienia z etnologii |
---|---|
Module code: | 05-IDH-S1-017 |
Programme code: | 05-S1IH16.2016 |
Semester: | winter semester 2016/2017 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi, najważniejszymi zagadnieniami etnologii (w tym zakresie mieści się także antropologia społeczna i kulturowa oraz etnografia) powiązanymi z doradztwem i infobrokerstwem historycznym, począwszy od podstawowych pojęć jej dotyczących, takich jak: etnologia, etnografia, antropologia, etniczność, kultura ludowa i ludoznawstwo, folklor i folklorystyka, akulturacja, dyfuzja, obrzędowość, tradycja, ewolucja, region. Studenci poznają i przyswajają sobie, niezbędne dla całościowego ujęcia wiedzy o związkach przeszłości z teraźniejszością, etno-kulturowe i religijne oblicza świata, Europy i Polski, zróżnicowanie regionów pod tym kątem, szeroko pojętą tzw. kulturę ludową grup etnicznych w kontekście geograficzno -historycznym oraz jej obraz przemian, zwłaszcza w ujęciu „kolbergowskim”. |
Prerequisites: | brak |
Key reading: | 1. Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006
2. Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej. T.1, Wrocław 1976; t.2, Wrocław 1981
3. Kolberg O., Lud… (i inne dzieła O. Kolberga)
4. Krzyżanowski J. (red.), Słownik folkloru polskiego, Warszawa 1965
5. Moszyński K., Człowiek. Wstęp do etnografii powszechnej i etnologii, Wrocław 1958
6. Pałubicki W., Słownik etnologiczno-religioznawczy. Gdynia 1992.
7. Posern- Zieliński A. (red.), Świat grup etnicznych, Poznań 2000
8. Staniszewski A., B. Tarnowska (red.), Folklor i pogranicza, Olsztyn 1998
9. Stomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, Warszawa 1986
10. Zenderowski K., (red.), Europa Środkowa. Wspólnota czy zbiorowość?, Wrocław 2004
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma elementarną wiedzę w wybranych podstawowych obszarach etnologii oraz nt. ich związków i zależności z innymi dyscyplinami (zwłaszcza humanistycznymi, w tym historią) [05-IDH-S1-017_1] |
IDH1A_W02 [3/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną (w zakresie terminologii i teorii) z zakresu nauk (zwłaszcza humanistycznych), przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH -S1-017_2] |
IDH1A_W03 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę o regionalnych i lokalnych instytucjach dziedzictwa kulturowego (w tym zwłaszcza atrakcji historycznych) i orientację we współczesnym życiu kulturalnymi miasta, wsi i regionu [05-IDH-S1-017_3] |
IDH1A_W10 [3/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów [05-IDH-S1-017_4] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie projektowania przedsięwzięć o charakterze popularyzacji historycznej [05-IDH-S1-017_5] |
IDH1A_U02 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy [05-IDH-S1-017_6] |
IDH1A_K05 [3/5] |
Uczestniczy w życiu kulturalnym i popularno-naukowym, wykorzystując różne możliwości udziału [05-IDH-S1-017_7] |
IDH1A_K06 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Referat- prezentacja [05-IDH-S1-017_w_1] | Podczas ćwiczeń student indywidualnie lub w grupie przedstawia prezentację na określony temat z wykorzystaniem środków audiowizualnych, które weryfikują ich umiejętność pozyskania wiedzy z różnych źródeł i jej problemowego wykorzystania. |
05-IDH-S1-017_1 |
Kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-017_w_2] | Test sprawdzający wiedzę studenta zdobytą podczas pracy własnej, wykładów i ćwiczeń złożony z pytań o kwestie teoretyczne oraz faktograficzne |
05-IDH-S1-017_1 |
Zaliczenie [05-IDH-S1-017_w_3] | Suma aktywności studenta na zajęciach (odpowiedzi na pytania prowadzącego, udział w merytorycznej dyskusji), jakości prezentacji i wyniku kolokwium |
05-IDH-S1-017_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [05-IDH-S1-017_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych (elementy pokazu prezentacji graficznych i muzycznych, pokaz fragmentu filmu) |
15 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do zasygnalizowanych zagadnień, poszerzanie wiedzy zdobytej podczas prezentacji audiowizualnych na wykładach. |
45 |
Zaliczenie [05-IDH-S1-017_w_3] |
practical classes [05-IDH-S1-017_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których student odpowiada na pytania prowadzącego, dyskutuje, odwołując się do przeczytanych opracowań, źródeł publikowanych, filmów dokumentalnych, prezentacji multimedialnych, wystaw muzealnych, imprez kulturalnych. Student prezentuje także przygotowany indywidualnie lub grupowo prezentację wybranego zagadnienia ze związanej z zajęciami tematyki. W ramach zajęć przewidziane jest także zwiedzanie ekspozycji poświęconej problematyce etnologicznej. |
15 | Samodzielna praca studentów nad projektami związanymi z podjętymi tematami badawczymi, konfrontacja wyników pracy samodzielnej w zespołach, przygotowanie prac pisemnych lub prezentacji na wybrany temat. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu i przekazem obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wybranych zagadnień. |
45 |
Referat- prezentacja [05-IDH-S1-017_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |