Popularyzacja wiedzy historycznej (I poł. XX w.)
Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016
| Module name: | Popularyzacja wiedzy historycznej (I poł. XX w.) |
|---|---|
| Module code: | 05-IDH-S1-014 |
| Programme code: | 05-S1IH16.2016 |
| Semester: | winter semester 2018/2019 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 4 |
| Description: | Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy teoretycznej o historii pierwszej połowy XX wieku w kontekście jej popularyzacji. Chodzić będzie o przekazanie podstawowego zasobu wiedzy z historii Polski i powszechnej sprzyjającej lepszemu rozumieniu roli historii i historyka we współczesnym świecie. Będą omawiane (także na konkretnych przykładach) niektóre elementy współczesnych teorii poznania i interpretacji rzeczywistości historycznej (np. koncepcja „practical past” Haydena White’a), sposoby narracji historycznej (np. chronologiczna, problemowa), sposoby prezentacji czy teorie ujęcia poszczególnych zagadnień i całości problemów (czynniki osłabiające i wzmacniające przekaz), w tym różnice między profesjonalizmem, profetyzmem, tzw. historią alternatywną itp.
Treścią zajęć będą też współczesne formy upowszechniania historii I połowy XX wieku – instytucje kultury i oświaty, w tym muzea (rola multimediów w prezentacji muzealnej); gatunki pisarstwa historycznego naukowego i popularyzatorskiego (czasopisma popularnonaukowe, artykuł, recenzja, felieton i reportaż historyczny, beletrystyka historyczna, komiks); film dokumentalny i fabularny, audycja radiowa, malarstwo; rekonstrukcja historyczna – jej wady i zalety.
|
| Prerequisites: | Zainteresowanie historią i jej popularyzacją. |
| Key reading: | 1.Carr Edward H.: Historia. Czym jest. Tłum. P. Kuś. Poznań 1999.
2.Chapoutot Johann: Wiek dyktatur. Faszyzmy i reżimy autorytarne w Europie Zachodniej (1919-1945). Tłum A. Purchla. Warszawa 2012.
3.Hobsbawm Eric: Wiek skrajności. Tłum. J. Kalinowska-Król, M. Król. Warszawa 1999.
4.Iggers Georg G.: Historiografia XX wieku. Przegląd kierunków badawczych. Tłum. A. Gadzała, Warszawa 2010.
5.Judt Tony: Zapomniany wiek dwudziesty. Tłum. i wstępem opatrzył P. Marczewski. Warszawa 2013.
6.Opowiadanie historii w niemieckiej refleksji teoretycznohistorycznej i literaturoznawczej od oświecenia do współczesności. Wybór, przekł. i oprac. J. Kałążny. Poznań 2003.
7.Pomian Krzysztof.: Oblicza dwudziestego wieku. Szkice historyczno-polityczne. Lublin 2002.
8.Spiegel Gabrielle M.: Zadanie historyka. Tłum. P.Stachura. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Red. Ewa Domańska, Poznań 2010, s. 23-48.
9.White Hayden: Poetyka pisarstwa historycznego. Red.: E. Domańska, M. Wilczyński. Tłum.: E. Domańska, M. Loba, A. Marciniak, M. Wilczyński. Kraków 2010 (wyd. 2 popr. i uzup.).
10.White Hayden: Przeszłość praktyczna. Red. E. Domańska. Tłum. J. Burzyński, A. Czarnacka, T. Dobrogoszcz, E. Domańska, E. Kledzik i in. Kraków 2014
|
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem I poł. XX wieku [05-IDH-S1-014_1] |
IDH1A_W02 [4/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem I poł. XX wieku [05-IDH-S1- 014_2] |
IDH1A_W04 [4/5] |
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza historii), potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1- 014_3] |
IDH1A_W06 [4/5] |
Posiada podstawową wiedze o instytucjach kultury (m.in. muzealnych, archiwalnych i bibliotecznych, także cyfrowych) i orientację we współczesnym życiu kulturalnym [05-IDH-S1-014_4] |
IDH1A_W10 [4/5] |
Posiada umiejętność wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1- 014_5] |
IDH1A_U01 [4/5] |
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-014_6] |
IDH1A_U02 [4/5] |
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-014_7] |
IDH1A_U05 [4/5] |
Posiada umiejętność przygotowania typowych dla zawodu doradcy i infobrokera historycznego prac/projektów (w języku polskim i obcym), wykorzystujących podstawowe ujęcia teoretyczne i dostępną bazę źródłową [05-IDH-S1-014_8] |
IDH1A_U08 [4/5] |
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-014_9] |
IDH1A_K04 [4/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| Test (egzamin) [05-IDH-S1-014_w_1] | Pomiar będzie zawierał różne typy zadań (otwarte i zamknięte), weryfikujące zarówno wiedzę, jak i umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu:
wiedzy z historii pierwszej połowy XX wieku oraz terminologii właściwej dla tego okresu;
sposobów i metod narracji historycznej i różnych teorii poznania dziejów;
umiejętności wyszukiwania i weryfikacji informacji pozyskiwanych z różnych źródeł;
umiejętności określania źródeł i form popularyzatorskich;
kompetencji z zakresu właściwego określania priorytetów służących realizacji określonych zadań.
|
05-IDH-S1-014_1 |
| Odpowiedź ustna i pisemna (weryfikacja ciągła) [05-IDH-S1-_014_w_2] | Przygotowanie pracy pisemnej oraz odpowiedzi ustnej) ma na celu weryfikację podstawowej wiedzy cząstkowej z historii oraz terminologii okresu, a także form popularyzacji wiedzy historycznej, oraz umiejętności wyszukiwania, selekcji i analizy pozyskiwanych z różnych źródeł informacji; wiedzy i praktycznej umiejętności opracowywania i prezentacji wyników własnych poszukiwań w postaci projektów popularyzatorskich. |
05-IDH-S1-014_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [05-IDH-S1-014_fs_1] | Z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
20 | Praca z literaturą |
40 |
Test (egzamin) [05-IDH-S1-014_w_1] |
| practical classes [05-IDH-S1-014_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
20 | Praca z literaturą |
40 |
Odpowiedź ustna i pisemna (weryfikacja ciągła) [05-IDH-S1-_014_w_2] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||