Popularyzacja wiedzy historycznej (nowożytność XIX w.) Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: Popularyzacja wiedzy historycznej (nowożytność XIX w.)
Module code: 05-IDH-S1-013
Programme code: 05-S1IH16.2016
Semester: summer semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Student zapoznaje się z historią świata głównie Europy i Polski od początku wieku XX do zakończenia II wojny światowej oraz formami jej popularyzacji . Celem zajęć jest przedstawienie głównych metod popularyzacji danej epoki. W czasie zajęć nacisk będzie kładziony na europejski kontekst kultury– wpływ kultury Zachodu i Wschodu, a także funkcje jakie kultura pełniła w dziejach Europy a głównie narodu polskiego. Studenci będą zapoznawać się popularyzacją zarówno aspektów kultury wysokiej jak i kultury potocznej. Celem zajęć jest ponadto ukazanie przez pryzmat wytworów kultury materialnej i duchowej społeczeństw europejskich i pozaeuropejskich XX wieku procesów kształtujących osobowość, sposób myślenia i odczuwania świata przez ludzi tej epoki. Poznaje techniki prezentacji i popularyzacji historii.
Prerequisites:
Podstawowa wiedza na temat poszczególnych aspektów historii powszechnej jak i Polski I poł. XIX w.
Key reading:
1.E. Czapiewski, J. Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2014 2.W. Roszkowski, Historia Polski 1914-1945, Warszawa 2009 3.R. Kaczmarek, Historia Polski XX w., Warszawa 2014 4.W. Mędrzecki, Sz. Rudnicki, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie w XX wieku, Warszawa 2003. 5.J. Hryniewicz, Polityczny i kulturowy kontekst rozwoju gospodarczego, Warszawa 2004 6.D. Janicka, Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 7.D. Landes, Bogactwo i nędza narodów, Warszawa 2005 8.Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, pr. zbiorowa pod red. A. Chwalby, Warszawa 2004 9.H. Kissinger , Dyplomacja, Warszawa 1996. 10.Davies N., Europa, Kraków 2001.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza historii), potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1-013_1]
IDH1A_W06 [4/5]
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego. [05-IDH-S1-013_2]
IDH1A_U02 [4/5]
Posiada umiejętność przygotowania typowych dla zawodu doradcy i infobrokera historycznego prac/projektów (w języku polskim i obcym), wykorzystujących podstawowe ujęcia teoretyczne i dostępną bazę źródłową [05-IDH-S1-013_3]
IDH1A_U08 [4/5]
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-013_4]
IDH1A_K04 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Aktywność własna studentów, kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-013_w_1]
Zajęcia mają charakter zarówno wykładu jak i ćwiczeń co wymusza spory udział studentów w ich realizacji. W czasie zajęć studenci zabierają głos w dyskusji, dzielą się swoimi przemyśleniami na temat wiodący podczas kolejnych zajęć, a w konsekwencji stwarzają prowadzącemu możliwość ocenienia ich wiadomości i umiejętności. Studenci odpowiadają na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności. Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta.
05-IDH-S1-013_1 05-IDH-S1-013_2 05-IDH-S1-013_3 05-IDH-S1-013_4
Egzamin pisemny [05-IDH-S1-013_w_2]
Po zakończeniu cyklu zajęć konwersatoryjnych i wykładów przeprowadzony zostaje test sprawdzający wiedzę merytoryczną studentów.
05-IDH-S1-013_1 05-IDH-S1-013_2 05-IDH-S1-013_3 05-IDH-S1-013_4
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-IDH-S1-013_fs_1]
Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. Samodzielna praca studenta polegająca na zapoznaniu się z poszczególnymi aspektami historii i kultury.
40 Aktywność własna studentów, kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-013_w_1]
practical classes [05-IDH-S1-013_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących. Dyskusja połączona z prezentacją multimedialną.
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. Samodzielna praca studenta polegająca na zapoznaniu się z poszczególnymi aspektami historii kultury
40 Egzamin pisemny [05-IDH-S1-013_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)