Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XIX w.) Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XIX w.)
Kod modułu: 05-IDH-S1-006
Kod programu: 05-S1IH16.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem modułu jest przekazanie studentom wiedzy o nauce i kulturze w XIX w. na ziemiach polskich. Oprócz podstawowych pojęć i zagadnień zostaną im przybliżone również okoliczności i warunki rozwoju polskiej kultury oraz nauki w czasach zaborów. Z tej perspektywy istotne będzie pokazanie różnic pomiędzy tymi dziedzinami w poszczególnych zaborach. Student uzyska wiedzę jaki wpływ na kulturę i naukę polską miała polityka zaborców oraz w jaki sposób oddziaływały one na społeczeństwo polskie w dobie niewoli narodowej. Uczestnicy zajęć poznają również polskich twórców tego okresu, ich dorobek oraz najważniejsze ośrodki życia kulturalnego i naukowego. W ramach wykładu szczególnie istotne będzie również ukazanie wzajemnych powiązań między rozwojem omawianych dziedzin a przemianami społeczno-gospodarczymi zachodzącymi w XIX w. W ramach pracy własnej studenci uzyskają także poszerzoną wiedzę z wybranych zagadnień. Wiedza i umiejętności pozyskane przez nich w toku zajęć pozwolą na refleksję dotyczącą znaczenia kultury i nauki polskiej w XIX w., jej miejscu w dziedzictwie kulturowym regionu, kraju i Europy.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XVI-XVII w.)
Literatura podstawowa:
1.Dybiec J., Nie tylko szablą. Nauka i kultura polska w walce o utrzymanie tożsamości narodowej 1795-1918, Kraków 2004 2.Historia kultury materialnej Polski w zarysie, t. 5., red. E. Koweckiej, Wrocław 1978 3.J. A. Kosiński, Nauka polska w wieku XIX i XX. Studium naukometryczne, Wrocław 1981 4.Polska XIX w. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. S. Kieniewicz, Warszawa 1986 5.Wasylewski S., Życie polskie w XIX wieku, Kraków 1962 6.Jabłońska-Deptuła E., Legenda polska. Kościół-religia-patriotyzm 1764-1864, Warszawa 2015 7.Bończa-Tomaszewski N., Źródła narodowości. Powstanie i rozwój polskiej świadomości w II połowie XIX i na początku XX wieku, Wrocław 2006 8.Życie naukowe w Polsce w drugiej połowie XIX i w XX wieku. Wrocław i in 1987 9.Duchowość polska. Kultura duchowo-religijna XIX i XX w., red. S. Urbański, Warszawa 2002 10.Dwór polski w XIX wieku. Zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały IV Seminarium zorganizowanego przez Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kielce, 2-4 października 1997, red.T. Hrankowska, Warszawa 1998
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii ziem polskich w XIX w. jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-006_1]
IDH1A_W01 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu kultury i nauki polskiej w XIX w., przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego. [05-IDH-S1-006_2]
IDH1A_W04 [4/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-006_3]
IDH1A_U01 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności. [05-IDH-S1-006_4]
IDH1A_K05 [2/5]
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-006_5]
IDH1A_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [05-IDH-S1-006_w_1]
Student odpowiada na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności w zakresie prezentacji.
05-IDH-S1-006_1 05-IDH-S1-006_2 05-IDH-S1-006_3 05-IDH-S1-006_4 05-IDH-S1-006_5
Projekt [05-IDH-S1-006_w_2]
Zadaniem studenta będzie przygotowanie i omówienie projektu na zadany przez prowadzącego temat odpowiadający tematyce zajęć. W ten sposób możliwe będzie sprawdzenie wiedzy zdobytej na zajęciach, umiejętności wyszukiwania, analizy i interpretacji informacji.
05-IDH-S1-006_1 05-IDH-S1-006_2 05-IDH-S1-006_3 05-IDH-S1-006_4 05-IDH-S1-006_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-IDH-S1-006_fs_1]
Wykład, z uwzględnieniem środków audiowizualnych, z zakresu kultury i nauki ziem polskich w wieku XIX.
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień z zakresu kultury i nauki na ziemiach polskich w XIX wieku.
40 Egzamin [05-IDH-S1-006_w_1]
ćwiczenia [05-IDH-S1-006_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących: dyskusji, pracy pod kierunkiem prowadzącego, pracy w grupach. Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się.
20
Samodzielna praca studenta ze wskazanymi źródłami z epoki oraz literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień.
40 Projekt [05-IDH-S1-006_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)