Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XIX w.)
Kierunek studiów: Doradztwo i infobrokerstwo historyczne
Kod programu: 05-S1IH16.2016

Nazwa modułu: | Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XIX w.) |
---|---|
Kod modułu: | 05-IDH-S1-006 |
Kod programu: | 05-S1IH16.2016 |
Semestr: | semestr letni 2017/2018 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem modułu jest przekazanie studentom wiedzy o nauce i kulturze w XIX w. na ziemiach polskich. Oprócz podstawowych pojęć i zagadnień zostaną im przybliżone również okoliczności i warunki rozwoju polskiej kultury oraz nauki w czasach zaborów. Z tej perspektywy istotne będzie pokazanie różnic pomiędzy tymi dziedzinami w poszczególnych zaborach. Student uzyska wiedzę jaki wpływ na kulturę i naukę polską miała polityka zaborców oraz w jaki sposób oddziaływały one na społeczeństwo polskie w dobie niewoli narodowej. Uczestnicy zajęć poznają również polskich twórców tego okresu, ich dorobek oraz najważniejsze ośrodki życia kulturalnego i naukowego. W ramach wykładu szczególnie istotne będzie również ukazanie wzajemnych powiązań między rozwojem omawianych dziedzin a przemianami społeczno-gospodarczymi zachodzącymi w XIX w. W ramach pracy własnej studenci uzyskają także poszerzoną wiedzę z wybranych zagadnień. Wiedza i umiejętności pozyskane przez nich w toku zajęć pozwolą na refleksję dotyczącą znaczenia kultury i nauki polskiej w XIX w., jej miejscu w dziedzictwie kulturowym regionu, kraju i Europy. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XVI-XVII w.) |
Literatura podstawowa: | 1.Dybiec J., Nie tylko szablą. Nauka i kultura polska w walce o utrzymanie tożsamości narodowej 1795-1918, Kraków 2004
2.Historia kultury materialnej Polski w zarysie, t. 5., red. E. Koweckiej, Wrocław 1978
3.J. A. Kosiński, Nauka polska w wieku XIX i XX. Studium naukometryczne, Wrocław 1981
4.Polska XIX w. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. S. Kieniewicz, Warszawa 1986
5.Wasylewski S., Życie polskie w XIX wieku, Kraków 1962
6.Jabłońska-Deptuła E., Legenda polska. Kościół-religia-patriotyzm 1764-1864, Warszawa 2015
7.Bończa-Tomaszewski N., Źródła narodowości. Powstanie i rozwój polskiej świadomości w II połowie XIX i na początku XX wieku, Wrocław 2006
8.Życie naukowe w Polsce w drugiej połowie XIX i w XX wieku. Wrocław i in 1987
9.Duchowość polska. Kultura duchowo-religijna XIX i XX w., red. S. Urbański, Warszawa 2002
10.Dwór polski w XIX wieku. Zjawisko historyczne i kulturowe. Materiały IV Seminarium zorganizowanego przez Oddział Kielecki Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kielce, 2-4 października 1997, red.T. Hrankowska, Warszawa 1998
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii ziem polskich w XIX w. jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-006_1] |
IDH1A_W01 [4/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu kultury i nauki polskiej w XIX w., przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego. [05-IDH-S1-006_2] |
IDH1A_W04 [4/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-006_3] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności. [05-IDH-S1-006_4] |
IDH1A_K05 [2/5] |
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-006_5] |
IDH1A_K06 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [05-IDH-S1-006_w_1] | Student odpowiada na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności w zakresie prezentacji. |
05-IDH-S1-006_1 |
Projekt [05-IDH-S1-006_w_2] | Zadaniem studenta będzie przygotowanie i omówienie projektu na zadany przez prowadzącego temat odpowiadający tematyce zajęć. W ten sposób możliwe będzie sprawdzenie wiedzy zdobytej na zajęciach, umiejętności wyszukiwania, analizy i interpretacji informacji. |
05-IDH-S1-006_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-IDH-S1-006_fs_1] | Wykład, z uwzględnieniem środków audiowizualnych, z zakresu kultury i nauki ziem polskich w wieku XIX. |
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień z zakresu kultury i nauki na ziemiach polskich w XIX wieku. |
40 |
Egzamin [05-IDH-S1-006_w_1] |
ćwiczenia [05-IDH-S1-006_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących: dyskusji, pracy pod kierunkiem prowadzącego, pracy w grupach. Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się. |
20 | Samodzielna praca studenta ze wskazanymi źródłami z epoki oraz literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. |
40 |
Projekt [05-IDH-S1-006_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |