Gerontologia społeczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Gerontologia społeczna
Kod modułu: 12-PE-PSG-S2-2GS
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2016/2017
  • semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Zapoznanie studentów z podstawowymi terminami z zakresu gerontologii, starzenie się (starość demograficzna, wiek kalendarzowy, biologiczny, psychologiczny oraz socjalny). Ponadto student będzie znał typy starości okresy starzenia się, czynniki decydujące o przystosowaniu się do starości. Zapobieganie patologicznej starości w ramach instytucjonalnych form wparcia osób starszych.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja efektów kształcenia z zakresu psychologii rozwojowej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy konieczności kształtowania i promowania pozytywnych postaw wobec starości i osób starszych [_K_1]
K_K05 [3/5] K_K06 [2/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie; posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk i zagadnień dotyczących starości; potrafi w sposób zwięzły i zrozumiały dla odbiorców wyrażać swoje myśli i prowadzić polemiki przy uzyciu różnych kanałów komunikacyjnych [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
umie właściwie ocenić działania adekwatne do potrzeb danej społeczności lokalnej w trzecim wieku; umie samodzielnie dokonywać oceny różnych form pomocy i opieki nad osobami starszymi wymagającymi wsparcia i opieki, stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania [_U_2]
K_U08 [4/5] K_U10 [4/5]
ma wiedzę w zakresie podstawowych pojęć dotyczących starości i wielokierunkowej działalności profilaktycznej oraz prewencji patologizacji życia osób starszych; ma wiedzę o procesie starzenia się, czynnikach wywołujących starzenie się i starości - zna kryteria związane z normą rozwojową osób w podeszłym wieku, wyznaczające prawidłowości i potencjalne zaburzenia ich funkcjonowania pod względem organicznym i behawioralnym; zna potrzeby (zdrowotne, emocjonalne, społeczne) osób starszych [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W05 [4/5] K_W06 [4/5]
zna instytucjonalne formy pomocy ludziom starszym, z uwzględnieniem specyfiki organizacji współczesnych systemów interpersonalnego i społecznego wsparcia osób starszych i ich rodzin; ma pogłębioną wiedzę o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście wzajemnego oddziaływania kultury i człowieka; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą przekazu kulturowego realizowanego w różnego typu placówkach i organizacjach działających na rzecz seniorów [_W_2]
K_W03 [3/5] K_W07 [3/5] K_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena przygotowanego referatu/ [_w_1]
ocenie zostanie poddana rzetelność i trafność przygotowanego referatu/prezentacji oraz umiejętności studenta
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
kolokwium [_w_2]
sprawdzian ustny/pisemny
_W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
prezentacja referatu/prezentacji z zakresu gerontologii społecznej; przedstawienie działalności instytucji lokalnej na rzecz seniorów; sprawdzian ustny/pisemny
15
przygotowanie referatu/prezentacji z zakresu gerontologii społecznej; poznanie lokalnej instytucji działającej na rzecz ludzi w podeszłym wieku; przegląd i analiza literatury obowiązkowej/uzupełniającej
60 ocena przygotowanego referatu/ [_w_1] kolokwium [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)