Techniki pracy grupowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Techniki pracy grupowej
Kod modułu: 12-PE-PSS-S2-2TPG
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2017/2018
  • semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł: techniki pracy grupowej ma umożliwić studentom zapoznanie się tematyką dotyczącą: procesu grupowego, rodzajów grup oraz zasad pracy grupowej. Studenci poznają różnorodne techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy. Mają możliwość zaprojektowania i prowadzenia zajęć grupowych w środowisku otwartym w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjoterapeutycznych. Tematyka zajęć pobudza do poszukiwania i wypracowywania własnych sposobów pracy z grupą, dostarcza praktycznej wiedzy w kierunku radzenia sobie z trudnościami, jakie mogą pojawić się w pracy z różnymi rodzajami grup. Student w trakcie zajęć doświadcza i uzyskuje informacje zwrotne, dotyczące jego uczestnictwa w procesie grupowym.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu zespołowych działań; angażuje się we współpracę; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K03 [1/5] K_K04 [2/5] K_K06 [3/5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych [_K_2]
K_K07 [2/5]
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć różne role w zespole; potrafi samodzielnie inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość wychowanków umieszczonych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_U_1]
K_U12 [3/5]
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym i socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, potrafi wzbogacać oraz doskonalić swoją wiedzę i kompetencje w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające i wspierające działania terapeutyczne, społeczno-kulturalne, profilaktyczne i wychowawcze adresowane do dzieci, młodzieży i rodziny [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U07 [2/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie z zastosowaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień związanych z projektowaniem edukacyjno-wychowawczych działań grupowych [_U_3]
K_U03 [2/5] K_U04 [2/5] K_U05 [1/5]
ma pogłębioną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, posiada wiedzę dotyczącą wpływu czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie w grupie, zasad pracy grupowej oraz dynamiki procesów grupowych [_W_1]
K_W07 [2/5] K_W13 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej [_W_2]
K_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować różnorodne i ciekawe działania edukacyjno-wychowawcze oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów. Sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów.
_U_1 _U_2 _U_3 _W_1
ocena ciągła [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności zrealizować praktyczne zajęcia w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zreflektować własną pracę oraz zdiagnozować procesy zachodzące w grupie, role grupowe, działania i zachowania poszczególnych członków grupy. Sprawdzenie jak student radzi sobie z sytuacjami trudnymi w grupie i czy i w jaki sposób potrafi te sytuacje poddać refleksji.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fs_1]
metoda projektów – omówienie i konsultacje zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych etapów procesu grupowego zajęcia terenowe
30
wykonanie w małych grupach projektu dotyczącego zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej; lektura i analiza tekstów dotyczących tematyki grupy; przygotowanie wniosków do dyskusji w oparciu o przeprowadzone i obserwowane zajęcia
45 projekt [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)