Metodyka profilaktyki społecznej i uzależnień Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Metodyka profilaktyki społecznej i uzależnień
Kod modułu: 12-PE-PSS-S2-3MPS
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot metodyka profilaktyki społecznej i uzależnień ma przygotować studentów do realizacji zadań profilaktyczno-wychowawczych w instytucjach edukacyjnych, pomocowych organizujących socjoterapię, terapię indywidualną i grupową dla osób w różnym wieku. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu diagnostyki profilaktycznej (rozpoznawania stanów zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturowego, społecznego jednostki, rodziny, grupy) oraz nabywają umiejętności w zakresie konstruowania programu zapobiegającego oraz redukującego przejawy niedostosowania społecznego, wykolejenia i patologii społecznej. Tematyka zajęć przybliża różnorodne strategie przydatne w efektywnym organizowaniu procesu profilaktyki, zwłaszcza wobec dzieci i młodzieży z trudnych środowisk.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki uzależnień, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki w pracy z osobą wymagającą wsparcia oraz jego rodziną [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K04 [3/5] K_K05 [4/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktyczno-terapeutycznych zarówno w instytucjach edukacyjnych, socjoterapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku lokalnym wychowanka, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społeczno-wychowawczych oraz kulturą pedagogiczną i wrażliwością na potrzeby i problemy innych [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K07 [4/5] K_K08 [3/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania stanów zagrożenia moralnego, niedostosowania społecznego lub patologii społecznych dzieci i młodzieży, ich rodzin oraz całego środowiska wychowawczego, potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i terapeutyczno-wychowawczych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne i terapeutyczne w środowisku lokalnym oraz w instytucjach edukacyjnych i terapeutyczno-wychowawczych, potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U09 [4/5] K_U10 [4/5]
potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze profilaktycznym i terapeutyczno-wyrównawczym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, potrafi w klarowny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U04 [4/5] K_U08 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w profilaktyce społecznej, ma podstawową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji profilaktyki społecznej w Polsce i na świecie, rozumie istotę działań profilaktycznych w kontekście współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych, potrafi wskazać cele i zadania profilaktyki podejmowane w placówkach edukacyjnych, wychowawczo-terapeutycznych oraz w środowisku lokalnym, zna modele, strategie działań profilaktycznych [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5] K_W09 [4/5]
rozumie i wyjaśnia przyczyny problemów patologii i społecznych oraz wskazuje sposoby zapobiegania niewłaściwym zrachowaniom dzieci i młodzieży, zna rozporządzenia dotyczące zakresu i organizacji działań profilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym, zna metody oddziaływań terapeutycznych w środowiskach wychowawczych, ma podstawową wiedzę na temat modeli, procedur i faz konstruowania programu profilaktycznego [_W_2]
K_W06 [4/5] K_W07 [3/5] K_W10 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
referat, dyskusja [_w_1]
Sprawdzenie, czy student – korzystając z zdobytej wiedzy teoretycznej, literatury przedmiotu i źródeł internetowych – zna przyczyny niewłaściwego zachowania dzieci i młodzieży oraz potrafi zaplanować pracę profilaktyczno-terapeutyczną z wychowankiem
_K_1 _U_1 _W_2
projekt [_w_2]
Sprawdzenie, czy student potrafi przygotować projekt programu z wybranego zakresu profilaktyki dostosowanego do potrzeb i wieku adresata.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Referat, dyskusja – na temat rozpoznawania osób i środowisk wysokiego ryzyka oraz sposobów zapobiegania niewłaściwym zrachowaniom. Przedstawienie w dwuosobowych zespołach projektu programu profilaktyczno-wychowawczego z wybranego obszaru profilaktyki.
30
Zapoznanie z lekturą uzupełniającą, analiza ustaw i przepisów dotyczących zakresu i organizacji działalności profilaktycznej na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym. Przygotowanie w dwuosobowych zespołach projektu programu profilaktyczno-wychowawczego z wybranego obszaru profilaktyki
20 referat, dyskusja [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)