Metodyka pracy socjoterapeutycznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Metodyka pracy socjoterapeutycznej
Kod modułu: 12-PE-PSS-S2-6MSO
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Semestr:
  • semestr letni 2016/2017
  • semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł: metodyka pracy socjoterapeutycznej ma umożliwić studentom zapoznanie się z tematyką dotyczącą: zasad i sposobów pracy na zajęciach socjoterapeutycznych w różnych grupach wiekowych i różnorodnych placówkach o charakterze socjoterapeutycznym i opiekuńczo-wychowawczym. Studenci poznają techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy, strukturę, formy, cele, metody i organizację zajęć socjoterapeutycznych. Poznają podstawowe zagadnienia dotyczące relacji terapeutycznej. Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami pracy socjoterapeutycznej m.in: elementami arteterapii i psychorysunku, treningu twórczości, pracy z ciałem, psychodramy, treningu interpersonalnego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada kompetencje do przygotowywania projektów i programów profilaktycznych, socjoterapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; ma świadomość konieczności indywidualnego podejścia do wychowanka z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego podopiecznego’ charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec dzieci i młodzieży, jest świadomy konieczności budowania relacji opartej na zaufaniu [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K03 [2/5] K_K05 [3/5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego [_K_2]
K_K07 [2/5]
potrafi samodzielnie inicjować i podejmować skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin, grup i środowisk społecznych, wymagających wsparcia społecznego i terapeutycznego [_U_1]
K_U05 [3/5]
posiada pogłębione umiejętności prowadzenia badań naukowych, zna techniki i narzędzia metodologiczne przygotowujące do pracy na stanowisku pedagoga i socjoterapeuty w instytucjach edukacyjno-wychowawczych potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych oraz potrafi w jasny i klarowny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań terapeutycznych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjoterapeutycznym i socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu pracy socjoterapeutycznej [_U_2]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5] K_U06 [2/5] K_U07 [4/5]
potrafi sprawnie włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Potrafi wspierać dzieci i młodzież w trudnościach w komunikowaniu się i w relacjach z innymi, w sytuacji uzależnienia. Podejmuje współpracę z rodzicami w zakresie działań profilaktyczno-terapeutycznych umie samodzielnie dokonywać oceny potrzeb dzieci i młodzieży oraz dobrać formy i metody pracy terapeutycznej. Potrafi konstruować sytuacje dostarczające dzieciom i młodzieży pozytywnych, korekcyjnych doświadczeń i odreagowania emocjonalnego oraz wydobycia i wykorzystania ich własnych zasobów [_U_3]
K_U09 [4/5] K_U10 [4/5]
zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii używanej w pedagogice społecznej oraz w socjoterapii; ma wiedzę na temat tradycyjnych i współczesnych metod terapeutycznych. Ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami rozwoju [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5]
posiada wiedzę dotyczącą metod i technik socjoterapeutycznych, zna specyfikę procesu grupowego. Posiada podstawową wiedzę z zakresu terapii grupowej ma rozszerzoną wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach edukacyjnych i pomocowych oraz organizujących socjoterapię, terapię indywidualną i grupową dla osób w różnym wieku; ma szczegółową i pogłębioną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego. [_W_2]
K_W05 [4/5] K_W08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny test [_w_1]
sprawdzenie wiedzy na temat tradycyjnych i współczesnych metod terapeutycznych oraz wiedzy na temat organizacji pracy, struktur, form pracy socjoterapeuty
_W_1 _W_2
projekt [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować program socjoteraputyczny dla wybranej grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów. Sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca
15 egzamin pisemny test [_w_1]
laboratorium [_fs_2]
metoda projektów – omówienie i konsultacje Zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej
30
zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej. Wykonanie projektu dotyczącego zaplanowania programu socjoterapeutycznego; dobór grupy, zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej. Lektura i analiza tekstów dotyczących tematyki socjoterapeutycznej
15 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)