Metodyka pracy socjoterapeutycznej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Nazwa modułu: | Metodyka pracy socjoterapeutycznej |
---|---|
Kod modułu: | 12-PE-PSS-S2-6MSO |
Kod programu: | 12-S2PE12.2015 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł: metodyka pracy socjoterapeutycznej ma umożliwić studentom zapoznanie się z tematyką dotyczącą: zasad i sposobów pracy na zajęciach socjoterapeutycznych w różnych grupach wiekowych i różnorodnych placówkach o charakterze socjoterapeutycznym i opiekuńczo-wychowawczym. Studenci poznają techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy, strukturę, formy, cele, metody i organizację zajęć socjoterapeutycznych. Poznają podstawowe zagadnienia dotyczące relacji terapeutycznej. Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami pracy socjoterapeutycznej m.in: elementami arteterapii i psychorysunku, treningu twórczości, pracy z ciałem, psychodramy, treningu interpersonalnego. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posiada kompetencje do przygotowywania projektów i programów profilaktycznych, socjoterapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym;
ma świadomość konieczności indywidualnego podejścia do wychowanka z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego podopiecznego’
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec dzieci i młodzieży, jest świadomy konieczności budowania relacji opartej na zaufaniu [_K_1] |
K_K02 [3/5] K_K03 [2/5] K_K05 [3/5] |
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego [_K_2] |
K_K07 [2/5] |
potrafi samodzielnie inicjować i podejmować skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin, grup i środowisk społecznych, wymagających wsparcia społecznego i terapeutycznego [_U_1] |
K_U05 [3/5] |
posiada pogłębione umiejętności prowadzenia badań naukowych, zna techniki i narzędzia metodologiczne przygotowujące do pracy na stanowisku pedagoga i socjoterapeuty w instytucjach edukacyjno-wychowawczych
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych oraz potrafi w jasny i klarowny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie
ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań terapeutycznych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjoterapeutycznym i socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu pracy socjoterapeutycznej [_U_2] |
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5] K_U06 [2/5] K_U07 [4/5] |
potrafi sprawnie włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Potrafi wspierać dzieci i młodzież w trudnościach w komunikowaniu się i w relacjach z innymi, w sytuacji uzależnienia. Podejmuje współpracę z rodzicami w zakresie działań profilaktyczno-terapeutycznych
umie samodzielnie dokonywać oceny potrzeb dzieci i młodzieży oraz dobrać formy i metody pracy terapeutycznej. Potrafi konstruować sytuacje dostarczające dzieciom i młodzieży pozytywnych, korekcyjnych doświadczeń i odreagowania emocjonalnego oraz wydobycia i wykorzystania ich własnych zasobów [_U_3] |
K_U09 [4/5] K_U10 [4/5] |
zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii używanej w pedagogice społecznej oraz w socjoterapii;
ma wiedzę na temat tradycyjnych i współczesnych metod terapeutycznych. Ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami rozwoju [_W_1] |
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5] |
posiada wiedzę dotyczącą metod i technik socjoterapeutycznych, zna specyfikę procesu grupowego. Posiada podstawową wiedzę z zakresu terapii grupowej
ma rozszerzoną wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach edukacyjnych i pomocowych oraz organizujących socjoterapię, terapię indywidualną i grupową dla osób w różnym wieku; ma szczegółową i pogłębioną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego. [_W_2] |
K_W05 [4/5] K_W08 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin pisemny test [_w_1] | sprawdzenie wiedzy na temat tradycyjnych i współczesnych metod terapeutycznych oraz wiedzy na temat organizacji pracy, struktur, form pracy socjoterapeuty |
_W_1 _W_2 |
projekt [_w_2] | sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować program socjoteraputyczny dla wybranej grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów. Sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów. |
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [_fs_1] | wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
15 | lektura uzupełniająca |
15 | egzamin pisemny test [_w_1] |
laboratorium [_fs_2] | metoda projektów – omówienie i konsultacje
Zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej |
30 | zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych technik i form pracy socjoterapeutycznej. Wykonanie projektu dotyczącego zaplanowania programu socjoterapeutycznego; dobór grupy, zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej. Lektura i analiza tekstów dotyczących tematyki socjoterapeutycznej |
15 | projekt [_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |