Elementy diagnozy psychopedagogicznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Elementy diagnozy psychopedagogicznej
Kod modułu: 12-PE-PETP-S2-3EDP
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2016/2017
  • semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie z podstawowymi technikami oraz metodami procesu diagnozowania sytuacji osób niepełnosprawnych ich rodzin oraz podstawowych instytucji wspierających funkcjonowanie wymienionej grupy społecznej
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Uczestniczy w pracach zespołów interdyscyplinarnych, w przygotowywaniu programów edukacyjno-terapeutycznych, profilaktycznych w instytucjach jak i w środowisku otwartym [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [5/5]
charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z osobami niepełnosprawnymi. Cechuje do otwartość w kontaktach interpersonalnych [_K_2]
K_K07 [4/5]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich w trakcie procesu dokonywanej diagnozy; potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U03 [4/5] K_U04 [4/5]
posiada umiejętność prowadzenia badan naukowych, zna techniki i narzędzia metodologiczne przygotowujące do pracy pedagoga i asystenta osoby niepełnosprawnej w placówkach edukacyjnych, rehabilitacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych oraz instytucjach prowadzących szeroko rozumiane wsparcie osób niepełnosprawnych; Ma praktyczne pogłębione umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi. [_U_2]
K_U06 [4/5] K_U12 [4/5]
posiada szczegółową wiedzę z zakresu metod oraz narzędzi pozyskiwania danych w celu diagnozowania zarówno indywidualnego, społecznego jak i instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych [_W_1]
K_W04 [4/5]
(brak informacji) [_W_2]
K_W07 [4/5]
ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę dotyczącą podstaw aksjologicznych, normatywnych i psychopedagogicznych, funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami w rozwoju. Zna dokładną charakterystykę funkcjonowania funkcjonujących obecnie instytucji prowadzących działalność o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, rehabilitacyjnym, medycznym oraz socjalnym. [_W_3]
K_W15 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i ćwiczeń oraz poziomu opanowania literatury przedmiotu
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
opisująca wybrane metody i techniki diagnozowania
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
analiza przypadku [_w_3]
przedstawienie przez studentów sposobów wstępnej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w różnych placówkach instytucjonalnych
_K_1 _K_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
Lektura uzupełniająca literaturę z obszaru diagnostyki psychopedagogicznej
70 kolokwium pisemne [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacja – przedstawienie przez studentów efektów pracy zespołowej; analiza przypadków
15
wykonanie pracy w zespole; przeanalizowanie indywidualnego przypadku – stosowność zastosowanych metod i technik diagnozowania
70 prezentacja [_w_2] analiza przypadku [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)