Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju
Kod modułu: 12-PE-WD-S2-2TPW
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2016/2017
  • semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 7
Opis:
Treści: -Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością w Polsce i na świecie – podstawowe teorie - Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki szkolnej) - Proces uczenia się i nauczania dziecka niepełnosprawnego w wieku od 0 do 6 roku życia - Modyfikacja metod pracy z małym dzieckiem niepełnosprawnym z wykorzystaniem potencjału rodziny - Wsparcie instytucjonalne i poza instytucjonalne w procesie wczesnego wspomagania
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
w kontaktach z rodzinami dzieci niepełnosprawnych i w zespołach interdyscyplinarnych charakteryzuje się twórczą i poszukującą nowych metod postawą [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K06 [4/5] KN_K07 [4/5] KNO_K02 [4/5]
w kontaktach interpersonalnych wykazuje się postawą szacunku i zrozumienia dla osób znajdujących się trudnej sytuacji [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K06 [4/5] K_K07 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K07 [4/5] KN_K08 [4/5] KNO_K02 [4/5]
ma praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z rodziną z małym dzieckiem niepełnosprawnym lub zagrożonym niepełnosprawnością z wykorzystaniem indywidualnych zasobów rodziny [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U05 [2/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [2/5] KN_U12 [2/5] KN_U13 [3/5]
potrafi wyznaczyć wspólnie wraz z rodzicami dziecka niepełnosprawnego cele oddziaływań rewalidacyjnych oraz drogi wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, wykorzystując umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U12 [4/5] KNO_U03 [4/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U04 [2/5] KN_U13 [4/5]
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny z małym dzieckiem niepełnosprawnym oraz zachodzących w niej relacjach społecznych, prawidłowo wskazuje odpowiedni dla danej rodziny systemy wsparcia instytucjonalnego i poza instytucjonalnego [_W_1]
K_W03 [4/5] K_W05 [2/5] K_W08 [5/5] K_W09 [3/5] KNO_W02 [2/5] KN_W01 [3/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [5/5] KN_W08 [5/5] KN_W10 [2/5]
zna teorie na temat wychowania i uczenia się dziecka w wieku od 0 do 6 roku życia o niezaburzonym i zaburzonym rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem działań profilaktycznych i rewalidacyjnych [_W_2]
K_W05 [2/5] K_W11 [4/5] KNO_W02 [2/5] KN_W01 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W10 [2/5] KN_W11 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [_w_1]
Sprawdzający wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw wczesnego wspomagania oraz teorii wychowania, uczenia i uczenia się małego dziecka niepełnosprawnego oraz zaburzeń funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym
_U_1 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
ma zawierać diagnozę wraz z propozycją działań skierowanych w stosunku do małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością wraz z instruktażem działań dla rodziców, sprawdzenie umiejętności pracy w grupie
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych; metoda projektu wraz z analizą diagnozy rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym; prezentacje prac grupowych dotyczących modyfikacji metod
15
analiza literatury i przygotowanie modyfikacji metod pracy rewalidacyjnej z małym dzieckiem niepełnosprawnym z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku
90 projekt [_w_2]
wykład [_fs_2]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
analiza literatury, rozporządzeń MEN dotyczących wczesnego wspomagania; wykonanie projektu - diagnoza rodziny, która uczestniczy w procesie wczesnego wspomagania wraz z instruktażem dla rodziców;
90 kolokwium pisemne [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)