Metodyka nauczania środowiska społeczno - przyrodniczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Metodyka nauczania środowiska społeczno - przyrodniczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-ZTP-S2-2MNS
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2017/2018
  • semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot Metodyka nauczania środowiska społeczno przyrodniczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym ma umożliwić studentom rozszerzenie i pogłębienie wiedzy merytorycznej i metodycznej dotyczącej procesu edukacji środowiskowej małego dziecka. Studenci na zajęciach zgłębiają zagadnienia teoretyczne i metodyczne, precyzują zasady optymalnego kształcenia przyrodniczego i ekologicznego dzieci, nabywają umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia zajęć w sposób angażujący dzieci w toku nauki szkolnej, poszukują efektywnych metod i form poznawania przyrody oraz nabywają umiejętności, jak uczyć i wychowywać w naturalnym środowisku, przez bezpośredni kontakt z naturą, wielozmysłowe postrzeganie i indywidualne doświadczenia dzieci, by rozbudzić w nich wrażliwość na piękno przyrody oraz potrzebę jego ochrony.
Wymagania wstępne:
Niezbędne realizacje efektów kształcenia modułów: Podstawy nauczania środowiska dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje gotowość do samodzielnego opracowania i prowadzenia zajęć z edukacji przyrodniczej i ekologicznej oraz podejmuje działania związane z aktualnym i przyszłym tworzeniem własnej koncepcji edukacji środowiskowej w klasach I-III i jest świadomy dalszego dokształcania i rozwoju w tym zakresie [_K_1]
K_K01 [3/5] KN_K01 [3/5] KNO_K02 [3/5]
Jest świadomy potrzeby rozwijania u dzieci postawy ekologicznej i motywacji ich do aktywnego i kreatywnego uczestnictwa na rzecz ochrony i kształtowania środowiska człowieka, w tym również poprzez bycie modelem tych zachowań [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K05 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [2/5] KN_K04 [2/5] KN_K06 [2/5] KNO_K02 [2/5]
potrafi zaplanować i zorganizować (dobrać typowe dla edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia przyrodniczego oraz tworzyć własne ich modyfikacje) zajęcia z edukacji środowiskowej, skontrolować i ocenić pracę własną i wyniki pracy dzieci [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U08 [2/5] KNO_U01 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U03 [2/5]
potrafi zaprojektować scenariusz zajęć z edukacji zintegrowanej z dominacją edukacji środowiskowej (wraz z wykonaniem wybranych środków dydaktycznych) oraz dokonać jego analizy i zastosować go w praktyce szkolnej [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U05 [2/5] KN_U03 [3/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [2/5] KN_U12 [2/5] KN_U16 [3/5] KN_U17 [3/5] KN_U18 [3/5]
potrafi twórczo wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz wykorzystać naturalne środowisko przyrodnicze w celu rozpoczęcia procesu kształtowania świadomości ekologicznej i rozwijania postaw ekologicznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym [_U_3]
K_U11 [3/5] KN_U09 [3/5] KN_U10 [3/5]
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu wczesnoszkolnej edukacji społeczno-przyrodniczej i ekologicznej, która obejmuje pojęcia z zakresu teorii i praktyki edukacji środowiskowej oraz metodyczną wiedzę o podmiotach, metodach, środkach, formach i warunkach realizacji celów kształcenia środowiskowego, [_W_1]
K_W04 [2/5] K_W05 [1/5] K_W06 [2/5] KNO_W02 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W06 [2/5] KN_W10 [1/5] KN_W14 [2/5]
zna, analizuje i samodzielnie wyznacza cele kształcenia środowiskowego (przyrodniczego i ekologicznego) na poziomie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej; ma rozszerzoną wiedzę metodyczną na temat wykorzystania wycieczek, obserwacji przyrodniczych, doświadczeń, eksperymentów, pomiarów, gier i zabaw dydaktycznych oraz dialogowania z przyrodą przy wprowadzaniu dzieci w zagadnienia społeczne, przyrodnicze i ekologiczne; ze wskazaniem na określone odmienności ich stosowania w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (w zależności od sytuacji dydaktycznej i możliwości poznawczych dzieci) [_W_2]
K_W01 [1/5] K_W06 [2/5] K_W07 [1/5] KNO_W01 [1/5] KNO_W02 [1/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W03 [1/5] KN_W04 [1/5] KN_W14 [2/5] KNO_U03 [1/5]
poprawnie rozumie i interpretuje zjawiska i procesy przyrodnicze oraz związki przyczynowo-skutkowe występujące w środowisku przyrodniczym oraz postawy człowieka wobec przyrody, co pozwala mu tworzyć uproszczone, ciekawe metodycznie i zrozumiałe dla dzieci interpretacje tych treści [_W_3]
K_W05 [1/5] K_W06 [2/5] KNO_W02 [1/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W10 [1/5] KN_W14 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści przedstawionych na ćwiczeniach, podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu oraz sprawdzenia umiejętności metodycznych studenta
_U_1 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
Sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej i metodycznej poprzez adekwatne zastosowanie określonych metod, środków i form pracy w określonych sytuacjach dydaktycznych edukacji środowiskowej małego dziecka
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_3]
Sprawdzenie umiejętności planowania i metodycznego przygotowania zajęć w postaci przygotowania konspektu zajęć terenowych (wycieczki bioregionalnej) wraz z załącznikiem zawierającym wybrane środki dydaktyczne
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Prezentacja wybranych zagadnień rozszerzających zakres wiedzy metodycznej. Dyskusja i prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów pracy indywidualnej i pracy w grupach; Zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania.
15
Przyswojenie treści prezentacji, lektura podstawowej i uzupełniającej literatury z zakresu przyrody, ekologii i metodyki. Nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych do dyskusji, zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji; Teoretyczne i praktyczne (materiał, pomoce) przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych oraz zastosowanie nabytej na nich wiedzy przyrodniczej w projekcie.
45 kolokwium [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)