Podstawy psychiatrii i psychoterapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Podstawy psychiatrii i psychoterapii
Kod modułu: 12-PE-PETP-S2-2PP
Kod programu: 12-S2PE12.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2016/2017
  • semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem zajęć z przedmiotu „Psychiatria i psychoterapia” jest omówienie problematyki dotyczącej rozpoznawania, leczenia i rehabilitacji osób z zaburzeniami psychicznymi, a także możliwych sposobów zapobiegania tym zaburzeniom. Istotą przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami powstawania zaburzeń psychicznych, charakterystyką podstawowych chorób i zaburzeń psychicznych, jak również zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi formami udzielania pomocy pacjentom z rozpoznaniem psychiatrycznym. Zajęcia mają również ułatwić słuchaczom zrozumienie najważniejszych aspektów psychoterapii oraz wprowadzić w zagadnienia dotyczące problematyki z zakresu podstawowych założeń prowadzenia terapii osób z zaburzeniami psychicznymi, kierunków, metod oraz technik stosowanych podczas pracy terapeutycznej.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułów: psychologia ogólna, psychologia osobowości, psychologia społeczna, psychologia rozwojowa, psychologia kliniczna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; uczestniczy w pracach zespołów interdyscyplinarnych, zwłaszcza współpracuje z psychologami oraz psychiatrami i neurologami. [_K_1]
K_K01 [5/5] K_K02 [5/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi chorych psychicznie oraz potrafi właściwie zachowywać się względem tych osób i ich rodzin, swoje działania pedagogiczne podporządkowuje zasadom etyki zawodowej; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy oraz charakteryzuje się otwartością w kontaktach interpersonalnych; kreatywnie i twórczo poszukuje rozwiązań problemów, z jakimi spotyka się w pracy pedagoga. [_K_2]
K_K05 [5/5] K_K06 [5/5] K_K07 [5/5]
potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami innych dyscyplin, m.in. z psychologami oraz psychiatrami; potrafi wypowiadać się w sposób klarowny, spójny i precyzyjny na tematy dotyczące zagadnień z zakresu psychiatrii oraz psychoterapii. [_U_1]
K_U03 [5/5] K_U04 [5/5]
posiada praktyczne, pogłębione umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z osobami dotkniętymi zaburzeniami psychicznymi oraz potrafi samodzielnie dokonać diagnozy potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi; ma praktyczne pogłębione umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz sposobów porozumiewania się z osobami chorymi psychicznie, potrafi również współpracować ze specjalistami innych dyscyplin, tj. psychologami oraz psychiatrami. [_U_2]
K_U07 [5/5] K_U10 [5/5] K_U12 [5/5]
zna terminologię używaną w psychiatrii oraz jej zastosowanie w praktyce pedagogicznej; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę dotyczącą powiązań pedagogiki z psychiatrią oraz psychologicznymi aspektami terapii; posiada szczegółową wiedzę z zakresu pracy terapeutycznej z osobami chorymi psychicznie. [_W_1]
K_W01 [5/5] K_W02 [5/5] K_W05 [5/5]
rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii oraz normy i patologii, jak również posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej [_W_2]
K_W11 [5/5] K_W16 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów oraz ćwiczeń i poziomu opanowania literatury przedmiotu
_K_2 _W_2
prezentacja [_w_2]
opisująca wybrane zagadnienia z obszaru psychiatrii i psychoterapii
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
Lektura uzupełniająca literatury z obszaru psychiatrii i psychoterapii
70 egzamin [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacja – przedstawienie przez studentów prezentacji na wybrany i ustalony z prowadzącym temat z zakresu psychiatrii i psychoterapii
15
Wykonanie prezentacji indywidualnej na podstawie analizy literatury przedmiotu
70 prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)