Wprowadzenie do pedagogiki Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2016

Nazwa modułu: Wprowadzenie do pedagogiki
Kod modułu: S1_AR_WPED_31
Kod programu: 06-S1AR16.2016
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł zawierać będzie m.in. następujące zagadnienia: Pedagogika jako nauka. Podstawowe terminy pedagogiczne. Historyczny rozwój pedagogiki. Filozoficzność pedagogiki – pedagogiczność filozofii. Pedagogika jako nauka antropologiczna. Mityczna strona wychowania. Racjonalność adaptacyjna i racjonalność komunikacyjna w wychowaniu. Edukacyjny modus bycia. Kontemplacja jako składnik paidei. Tradycyjna nowoczesność - zarys filozofii wychowania Jana Pawła II. Pedagogika wobec przemian świata współczesnego. Tożsamość i wychowanie. Aksjologiczne podstawy pedagogiki. Pedagogika/wychowanie w przestrzeni dialogu. Konsekwencje pedagogiczne orientacji filozoficznych. Ideologiczne zaplecze edukacji.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2007 Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003-2006, t. I-II. Śliwerski B. (red.), Pedagogika, , t. I-IV, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006-2010 Witkowski L., Między pedagogiką, filozofią i kulturą, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi podjąć refleksyjne rozważania na temat społecznych aspektów swojej pracy [_K_1]
ART_K02 [2/5]
Potrafi dokonać interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej [_U_1]
ART_U16 [4/5]
Ma podstawową wiedzę o pedagogicznych rodzajach więzi społecznych w tym zachodzących w procesie wychowania i o rządzących nimi prawidłowościach oraz o różnych rodzajach struktur wychowawczych i instytucjach życia społecznego [_W_1]
ART_W17 [4/5]
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania i rozumie różnorodne uwarunkowaniach tego procesu [_W_2]
ART_W19 [4/5]
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących [_W_3]
ART_W20 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [_w_1]
Egzamin ustny obejmie refleksję nad zagadnieniami wytyczonymi programem wykładów i ćwiczeń, zgodnie z wykazem treści
_W_1 _W_2 _W_3
Referat problemowy [_w_2]
Zadanie polegać będzie na odniesieniu się i kontemplacji problematyki wychowania i przemian w jego pojmowaniu, temat zostanie doprecyzowany podczas ćwiczeń
_K_1 _U_1 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład interaktywny z dyskusją kierowaną
15
Przygotowanie literaturowe, krytyczna analiza źródeł i przygotowanie do egzaminu
15 Egzamin [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
rezentacja referatów problemowych Analiza krytyczna refertów pozostałych uczestników zajęć
15
Przygotowanie wystąpienia referatowego na podstawie pogłębionej lektury tekstów zalecanych
15 Referat problemowy [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)