Teatroterapia i drama we wsparciu rozwoju Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2016

Nazwa modułu: Teatroterapia i drama we wsparciu rozwoju
Kod modułu: S1_AR_TDWR_27
Kod programu: 06-S1AR16.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Problematyka modułu oscylować będzie wokół kwestii teatroterapii oraz teatru i technik dramowych stosowanych w działaniach wspierających i reedukacyjnych oraz resocjalizacyjnych. Dokonane zostanie rozróżnienie istoty technik teatralnych i dramowych. Znajdą tu miejsce rozważania na temat idei teatru Grotowskiego i terapii Johnsona, technik dramowych, relacji intersubiektywności w teatrze oraz w dramie, języka teatru (pojęcia - ostensja, metonimia, metafora, metakomunikacja); form istnienia teatru niepełnosprawnych. Istotne znaczenie będzie miała aktywność praktyczna oparta na tworzeniu dramy i scenek parateatralnych
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Czapów G., Czapów Cz., Psychodrama. Geneza i historia, teoria i praktyka, próba oceny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969 Jajte-Lewkowicz I. (red.), Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych, Poleski Ośrodek Sztuki, Łódź 1999 Pankowska K., Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000 Partyga E., Morawski P. (red.), Niebezpieczne związki. Dramat, teatr i kultura popularna, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2010 Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, tłum. K. Pankowska, E. Nerwińska, wyd. II, zmienione i uzup., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995 Witerska K., Drama na różnych poziomach kształcenia, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2010
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań artystycznych zespołowych związanych z działaniem parateatralnym [_K_1]
ART_K04 [4/5]
Odwołując się do podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej dla kierunku, potrafi posługiwać się technikami i narzędziami odpowiednimi dla teatroterapii i dramoterapii [_U_1]
ART_U02 [4/5]
Umie zastosować działania arteterapeutyczne z uwzględnieniem terapii, których narzędziami są drama i teatr [_U_2]
ART_U13 [3/5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych teatroterapii i dramoterapii [_W_1]
ART_W01 [3/5]
Wie, jakie znaczenie ma pedagogika w terapiach artystycznych [_W_2]
ART_W04 [2/5]
Zna podstawowe zasady związane ze stosowaniem oddziaływań teatroterapeutycznych i dramowych [_W_3]
ART_W12 [3/5]
Zna podstawowe reguły sztuki samodzielnej analizy i interpretacji dzieła teatralnego [_W_4]
ART_W13 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [_w_1]
Podczas pracy pisemnej postawione zostaną zadania umożliwiające ocenę stopnia opanowania zagadnień teoretycznych zaczerpniętych z samodzielnie studiowanej literatury przedmiotu
_W_1 _W_2 _W_3 _W_4
Projekt [_w_2]
Przygotowanie zespołowego spektaklu opartego na etiudach teatralizacyjnych związanych tematycznie z zagadnieniami niepełnosprawności
_K_1 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Dyskusja
10
Analiza i interpertacja literatury przedmiotu oraz przygotowanie do udziału w dyskusji
10 Kolokwium [_w_1]
warsztat [_fs_2]
Przygotowanie zespołowego spektaklu
20
Wybór tematyki niepełnosprawności i założeń teatralizacji (procedura negocjacji), zespołowe przygotowanie etiudy (podział ról, wejście w rolę). Analiza i interpretacja spektakli
20 Projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)