Psychologia kliniczna i psychopatologia Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2016

Nazwa modułu: Psychologia kliniczna i psychopatologia
Kod modułu: S1_AR_PKPS_39
Kod programu: 06-S1AR16.2016
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot podejmuje analizę specyfiki i zadań psychologii klinicznej. Porusza następujące kwestie: zdrowie psychiczne i choroba psychiczna. Norma a patologia. Pojęcie diagnozy klinicznej. Wywiad kliniczny oraz obserwacja, jako podstawowe metody diagnozy klinicznej. Pojęcie stresu – etiologia, obraz kliniczny, terapia. Zaburzenia lękowe: fobie i zaburzenia dysocjacyjne (reaktywne) – etiologia, obraz kliniczny, terapia. Zaburzenia psychosomatyczne – etiologia, obraz kliniczny, terapia. Zaburzenia nastroju (afektywne). Zaburzenia osobowości – etiologia, obraz kliniczny, terapia. Pojęcie niedostosowania społecznego. Obraz kliniczny i diagnoza. Psychologiczna analiza procesu motywacyjnego popełnianych przestępstw. Psychozy schizofreniczne – etiologia, obraz kliniczny, terapia. Zaburzenia i dysfunkcje seksualne – etiologia, obraz kliniczny, terapia
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów psychologia ogólna i rozwojowa
Literatura podstawowa:
Aleksandrowicz J. W., Zaburzenia nerwicowe, zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych: (według ICD-10) : psychopatologia, diagnostyka, leczenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998 Bilikiewicz A. (red.), Psychiatria. T. 2, Psychiatria kliniczna, "Urban & Partner", Wrocław 2002 Carson R. C., Butcher J. N., Mineka S., Psychologia zaburzeń, przekł. Władysław Dietrich [et al.], vol. 1 i vol.2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 Cierpiałkowska L., Psychopatologia, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007 Pecyna M.B., Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1999 Rzewuska M. (red.), Leczenie zaburzeń psychicznych, Wydawnictwa. Lekarskie PZWL, Warszawa 2003 Seligman M. E. P., Walker E. F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, przekł. J. Gilewicz, A. Wojciechowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Umie zrealizować działania praktyczne istotne na kolejnych etapach terapii, takich jak: rozpoznanie, budowanie relacji terapeutycznej, proces terapeutyczny, ewaluacja [_U_1]
ART_U14 [2/5]
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania patologicznych wzorów ludzkiego zachowania oraz ich diagnozowania i analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności terapeutycznej [_U_2]
ART_U18 [4/5]
Ma podstawową wiedzę na temat psychologii klinicznej [_W_1]
ART_W16 [2/5]
Ma elementarną wiedzę dotyczącą zakłóceń i patologii procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego [_W_2]
ART_W18 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin ustny [_w_1]
Egzamin obejmie zagadnienia wytyczone programem wykładów i ćwiczeń, zgodnie z wykazem treści
_U_2 _W_1 _W_2
Referat problemowy [_w_2]
Sformułowanie problemu – omówienie wskazanego obrazu klinicznego wybranej patologii (poparty materiałem zaczerpniętym z filmów fabularnych samodzielnie odszukanych – np. „ Shine”, „Wstręt”), projekt działań terapeutycznych
_U_1 _U_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład interaktywny z prezentacją multimedialną
30
Przygotowanie literaturowe, krytyczna analiza źródeł także filmowych
15 Egzamin ustny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Prezentacja referatów problemowych Dyskusja
15
Przygotowanie wystąpienia referatowego na podstawie pogłębionej lektury tekstów zalecanych oraz materiałów filmowych
30 Referat problemowy [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)