Proseminarium z metodologią badań arteterapeutycznych 2 Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2016

Nazwa modułu: Proseminarium z metodologią badań arteterapeutycznych 2
Kod modułu: S1_AR_PMBA_13_2
Kod programu: 06-S1AR16.2016
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot jest kontynuacją proseminarium cz 1. i zawiera treści ujęte już w pierwszym module. Przedmiot ma na celu inicjację zagadnień i przygotowanie do prowadzenia własnych badań naukowych w przestrzeni terapeutycznej, dostarczyć ma wiedzy dotyczącej konstrukcji badań o charakterze społecznym i artystycznym oraz podstawowych metod zbierania danych empirycznych. Dodatkowo przewiduje się zapoznanie z najprostszymi metodami pomiaru cech pacjenta podlegających wsparciu arteterapeutycznemu. Poruszone zostaną m.in. zagadnienia dotyczące rodzajów badań oraz etyki w badaniach poświęconych terapii; ujęciu dociekań jakościowych a ilościowych, podejściu hermeneutycznemu i fenomenologicznemu w terapii; konstrukcji metodologicznej dociekań empirycznych w układzie diagnostycznym i weryfikacyjnym (sprawdzenie skuteczności działań terapeutycznych). Zaprezentowane zostaną także narzędzia pomiaru/opisu cech pacjenta w tym rejestracja pracy podczas sesji arteterapeutycznej. Podjęte zostaną też próby konstruowania własnego planu badań
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu proseminarium1
Literatura podstawowa:
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009 Carolan R., Models and paradigms of art research, „Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association” 2001, vol. 18, nr 4 Giorgi A., Psychologia jako nauka empiryczna uprawiana z ludzkiej perspektywy. Podejście fenomenologiczne, przekład i redakcja S. Zabielski, Trans Humana, Białystok 2002 Jadacki J. J., Metodologia i semiotyka. Idee – metody – problemy, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2010 Kaplan F., Areas of inquiry for art therapy research, „Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association” 2001,vol. 18, nr 3 Kępiński A., Poznanie chorego, posłowie Maria Orwid, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002 Metody badań jakościowych, red. N. K Denzin, Y. S. Lincoln, tom 1-2, Warszawa 2009
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada umiejętność zastosowania podstawowych narzędzi i modeli badawczych, przeprowadzania badań, przygotowywania prezentacji i publikowania ich wyników [_U_1]
ART_U15 [5/5]
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu [_U_2]
ART_U24 [3/5]
Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w arteterapii, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych i badań w naukach o sztuce, z których wywodzą się poszczególne metody [_W_1]
ART_W21 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt [_w_1]
Kompozycja planu badań empirycznych o orientacji fenomenologicznej z wykorzystaniem terapii przez wybrany przez siebie kod sztuki i materię wyrazu artystycznego
_U_1 _U_2 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
proseminarium [_fs_1]
Elementy wykładu egzpemlifikowanego przykładami badań Dyskusja dotycząca możliwości zastosowania konkretnych strategii badań, analiza projektów planu dociekań własnych
15
Tworzenie własnego projektu badań arteterapeutycznych skonfigurowanego z planowanym projektem dyplomowym
15 Projekt [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)