Pedagogika specjalna Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2016

Nazwa modułu: Pedagogika specjalna
Kod modułu: S1_AR_SPEC_34
Kod programu: 06-S1AR16.2016
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi poglądami na przedmiot i zadania pedagogiki specjalnej (m.in. z ewolucją pedagogiki specjalnej od segregacji do integracji; miejscem pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; systemami kształcenia specjalnego), ukazanie aktualnych tendencji w kształceniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przedstawienie podstawowych kierunków oddziaływania w obrębie procesów wychowania i nauczania dzieci niepełnosprawnych (kompensacja, substytucja, fortioryzacja, reedukacja, korekcja).
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015 Doroszewska J., Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989 Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2007
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania się w zakresie kompetencji związanych z pedagogiką specjalną [_K_1]
ART_K01 [2/5]
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności terapeutycznej [_U_1]
ART_U16 [3/5]
Zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pedagogiki specjalnej [_W_1]
ART_W03 [4/5]
Posiada bazowy zasób wiedzy w zakresie kluczowych zagadnień z zakresu pedagogiki specjalnej [_W_2]
ART_W16 [4/5]
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wspierających rozwój, ich specyfice i procesach w nich zachodzących [_W_3]
ART_W20 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [_w_1]
Egzamin ma charakter testowy, jego zadaniem jest sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy z zakresu tematyki wykładów oraz samodzielnie przygotowanej lektury zalecanej
_W_1 _W_2 _W_3
Udział w debacie [_w_2]
Debata zorganizowana zostaje przez studentów w ujęciu oxfordzkim, sami ustalają kto zostanie moderatorem oraz jakie stanowiska będą prezentowali
_K_1 _U_1 _W_1
Przygotowanie projektu [_w_3]
Projekt zespołowy zawierać będzie wybraną przez siebie strategię pracy z pacjentem z określonym deficytem lub dysfunkcją
_K_1 _U_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład połączony z prezentacją mulimedialną
30
Samodzielnie zapoznaje się z literaturą i przygotowuje się do analizy poruszonych na wykładach zagadnień
15 Egzamin [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Debata oxfordzka, projekt
30
Organizacja debaty zajmie dwa spotkania ćwiczeniowe, studenci dokonają analizy literatury i zaplanują swoje działania (tematyka dotyczyć będzie wybranych aspektów niepełnosprawności). Po debacie rozpoczną przygotowanie projektów zespołowych
45 Udział w debacie [_w_2] Przygotowanie projektu [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)