Teatr europejski epoki nowożytnej
Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2014

Nazwa modułu: | Teatr europejski epoki nowożytnej |
---|---|
Kod modułu: | 02-K01S-12-35 |
Kod programu: | 02-S1KU12.2014 |
Semestr: | semestr letni 2015/2016 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Treści przedmiotowe modułu Teatr europejski epoki nowożytnej mają na celu zapoznanie studentów z jakością i dynamiką przemian dokonujących się na gruncie europejskiego teatru oraz życia teatralnego w epoce nowożytnej. Wprowadzają w problematykę ewolucji funkcji przypisywanych sztuce scenicznej, w zagadnienia przemian przestrzeni teatralnej, w świat podstawowych dokonań dramatyczno-teatralnych (dramaturgicznych, reżyserskich, aktorskich, scenograficznych). Wprowadzają inwentarz niezbędnych pojęć i terminów teatralnych wraz z informacjami o ich powstaniu. Studenci zapoznają się z takimi zagadnieniami, jak: klasycyzm w teatrze francuskim, teatr mieszczański XVIII w., opera i balet w XVIII w., teatr niemiecki na przełomie XVIII i XIX w., dramat i teatr romantyczny, realizm w Anglii; teatr meiningeńczyków, teatr naturalistyczny w Europie. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułów: Wstęp do nauki o teatrze, Wybrane konwencje teatru światowego |
Literatura podstawowa: | Opracowania ogólne:
1. John Russel Brown (red.), Historia teatru, przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 2007
2. Margot Berthold, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980
3. Allardyce Nicoll, Dzieje dramatu. Od Arystotelesa do Anouilha, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1983
4. Allardyce Nicoll, Dzieje teatru, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1977
5. John L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przeł. M. Sugiera, Wrocław 1995
Teksty dramatyczne:
1. P. Corneille, Cyd, trzy przekłady: J.A. Morsztyn, L. Osiński, S. Wyspiański, oprac. L. Brahmer, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1954 (wybrany przekład)
2. Molière, Don Juan, Improwizacja w Wersalu, Mizantrop w: tegoż, Dzieła, przeł. i oprac. T. Żeleński Boy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1988, t. 1-3
3. J. B. Racine, Fedra, przeł. A. Libera, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2011
4. J.W. Goethe, Faust. Tragedia, przeł. A. Pomorski, Świat Książki, Warszawa 1999 (cz. I)
5. W. Hugo, Hernani, przeł. K. Wągrowska, oprac. L. Łopatyńska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1953
6. G. Büchner, Woyzeck, w: tenże: Utwory zebrane, wstęp i red. B. Płaczkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1956
7. H. Ibsen, Dom lalki, w: tenże, Wybór dramatów, przeł. J. Fruhling, J. Giebułtowicz, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983, t. 1-2
8. A. Strindberg, Ojciec, w: tenże, Wybór dramatów, przeł. Z. Łanowski, wstęp L. Sokół, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1977 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
potrafi pracować w grupie i docenia ten sposób pracy jako efektywną metodę rozwiązania problemu badawczego [35_K02] |
02-KO1SN-12_K02 [5/5] |
ma świadomość obecności i trwania śladów dawnych konwencji jako żywego dziedzictwa teatru [35_K05] |
02-KO1SN-12_K05 [5/5] |
aktywnie uczestniczy we współczesnym życiu teatralnym, wykorzystując wiedzę o konwencjach w rozumieniu współczesnej kultury [35_K06] |
02-KO1SN-12_K06 [5/5] |
umie wskazać związki między technikami dramaturgicznymi a praktyką teatralną danej epoki na konkretnych przykładach; potrafi analizować teksty dramatyczne pod kątem zawartej w nich wizji teatralnej i badać ją w kontekście aktualnie obowiązujących konwencji teatralnych [35_U02] |
02-KO1SN-12_U02 [5/5] |
na podstawie podanej oraz samodzielnie zdobytej wiedzy potrafi ocenić żywotność konwencji historycznych we współczesnym teatrze [35_U03] |
02-KO1SN-12_U03 [5/5] |
sprawnie posługuje się fachową terminologią w opisie konwencji teatralnych obowiązujących w poszczególnych epokach; definiuje i charakteryzuje podstawowe gatunki dramatu i typy widowisk teatralnych [35_U04] |
02-KO1SN-12_U04 [5/5] |
ma podstawową wiedzę o miejscu historii teatru w systemie nauk o kulturze i różnych sposobach uprawiania historii teatru, potrafi opisać historycznie uwarunkowane zjawiska teatralne we właściwym dla nich kontekście religijnym, filozoficzno-estetycznym oraz społeczno-politycznym [35_W01] |
02-KO1SN-12_W01 [5/5] |
zna pojęcia i terminy teatralne służące opisaniu konwencji teatralnych w danej epoce [35_W02] |
02-KO1SN-12_W02 [5/5] |
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych konwencji teatru i dramatu europejskiego od XVII wieku do początków XX wieku [35_W04] |
02-KO1SN-12_W04 [5/5] |
ma świadomość różnych metod analityczno-interpretacyjnych wykorzystywanych w badaniu konwencji teatralnych i różnych typów narracji historycznych [35_W07] |
02-KO1SN-12_W07 [5/5] |
rozumie dynamikę przemian, które dokonały się na gruncie europejskiego teatru dramatycznego w zakresie konwencji: przestrzeni gry i obserwacji, dramaturgii i repertuaru, reżyserii, stylu gry aktorskiej, muzyki oraz życia teatralnego [35_W09] |
02-KO1SN-12_W09 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] | sprawdzenie umiejętności analityczno-interpretacyjnych z zakresu wybranych konwencji dramatycznych i teatralnych |
35_K02 |
egzamin (pisemny lub ustny w zależności od decyzji prowadzącego) [02-KO1SN-12-w_e] | weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę |
35_U04 |
prezentacja ustna lub pisemna [02-KO1SN-12-w_p] | sprawdzenie kompetencji w zakresie rozpoznawania konwencji dramatycznych i teatralnych |
35_U02 |
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t] | (brak informacji) |
35_K05 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
laboratorium [02-KO1S-12-f_l] | praca z tekstami dramatycznymi i historycznoteatralnymi, praca analityczno-interpretacyjna poświęcona rozpoznawaniu w tekstach konwencji dramatycznych i teatralnych |
30 | praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się z zalecanymi materiałami audiowizualnymi |
20 |
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] |
wykład [02-KO1S-12-f_w] | wykład prezentujący problematykę konwencji teatralnych w ujęciu diachronicznym |
30 | praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę |
20 |
egzamin (pisemny lub ustny w zależności od decyzji prowadzącego) [02-KO1SN-12-w_e] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
semestr letni 2015/2016 | Teatr europejski epoki nowożytnej [02-KU-S1-036] | (brak informacji) |