Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 06-S1PE12.2015

Nazwa modułu: Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Kod modułu: EW_WW
Kod programu: 06-S1PE12.2015
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł ma na celu przygotowanie studenta do pracy z dziećmi wymagającymi wczesnego wspomagania rozwoju (okres od urodzenia do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego albo do ustąpienia niepokojących objawów). Student zdobędzie wiedzę i umiejętności dotyczące doboru adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej. Celem zajęć jest również rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej skierowanej do najmłodszych dzieci. Pomoc ta ma na celu niwelowanie/minimalizowanie czynników zakłócających rozwój dziecka, pobudzanie rozwoju psychomotorycznego i społecznego dziecka. Efekty kształcenia przypisane do tego modułu zostaną osiągnięte w ramach wykładów, ćwiczeń oraz pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Wiedza z podstaw psychologii (rozwojowej, wychowawczej, klinicznej)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju psychofizycznego dziecka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od urodzenia do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego. [EWN_WW_1]
KN_W01 [3/5]
Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia diagnozy pedagogicznej w praktyce pedagogicznej, uwzględniającą specjalne potrzeby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju. [EWN_WW_2]
KN_W06 [5/5]
Student zapamiętuje podstawy teoretyczne i zasady diagnozowania pedagogicznego. [EWN_WW_3]
KN_W12 [5/5]
Student wykorzystuje wiedzę pedagogiczną i psychologiczną do interpretowania sytuacji dziecka z zaburzeniami rozwojowymi. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu terapii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. [EWN_WW_4]
KN_U02 [4/5]
Student samodzielnie zdobywa nową wiedzę i rozwija umiejętności terapeutyczne. [EWN_WW_5]
KN_U04 [4/5]
Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie zaburzeń rozwoju dzieci w okresie przed rozpoczęciem realizacji obowiązku szkolnego. [EWN_WW_6]
KN_U05 [5/5]
Student ma przekonanie o konieczności profesjonalnego podejścia do własnych działań diagnostycznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi. Ma świadomość zagrożeń wynikających z braku profesjonalizmu w pracy zawodowej. [EWN_WW_7]
KN_K04 [4/5]
Student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju dziecka w aspekcie biologicznym, psychicznym i społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od urodzenia do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego. [EW_WW_1]
K_W05 [5/5]
Student zna etapy postępowania w diagnozie pedagogicznej, rozróżnia podstawowe procedury jej realizacji, wskazuje normy i inne kryteria ocen wykorzystywane w diagnozowaniu dzieci w okresie od urodzenia do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego. [EW_WW_2]
K_W16 [5/5]
Student wykorzystuje wiedzę pedagogiczną i psychologiczną do interpretowania sytuacji dziecka z zaburzeniami rozwojowymi; samodzielnie zdobywa nową wiedzę i rozwija umiejętności terapeutyczne. [EW_WW_3]
K_U02 [5/5] K_U04 [5/5]
Student potrafi przeprowadzić badania diagnostyczne dziecka, aby wykryć przyczyny jego trudności. [EW_WW_4]
K_U05 [5/5]
Student potrafi wykorzystać rezultaty diagnozy pedagogicznej do zaprojektowania stosownych działań profilaktycznych i terapeutycznych wobec dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju. [EW_WW_5]
K_U10 [5/5]
Student dostrzega znaczenie diagnozy pedagogicznej jako podstawy wszelkich działań terapeutycznych, jest przekonany o znaczeniu tego typu działalności pedagogicznej, jest wrażliwy na występowanie w otoczeniu i praktyce pedagogicznej problemów związanych z rozwojem psychofizycznym i jego zaburzeniami, jest gotowy do podejmowania takich działań oraz inicjowania ich u innych osób, potrafi współpracować w zespole diagnozującym. [EW_WW_6]
K_K03 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca pisemna [EW_WW_w_1]
Przygotowanie przez studenta pracy pisemnej poruszającej wyznaczone zagadnienia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
EWN_WW_1 EWN_WW_2 EWN_WW_3 EW_WW_1 EW_WW_2
Projekt [EW_WW_w_2]
Przygotowanie i przeprowadzenie fragmentów zajęć na określony temat z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych środków dydaktycznych - projekt ze scenariuszami zajęć
EWN_WW_4 EWN_WW_5 EWN_WW_7 EW_WW_3 EW_WW_5 EW_WW_6
Analiza indywidualnych przypadków [EW_WW_w_3]
Pisemna analiza indywidualnych przypadków dzieci
EWN_WW_6 EWN_WW_7 EW_WW_4 EW_WW_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EW_WW _fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie pracy zaliczeniowej
15 Praca pisemna [EW_WW_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)