Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 06-S2PE12.2015

Nazwa modułu: Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
Kod modułu: EW_TW
Kod programu: 06-S2PE12.2015
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Zapoznanie się z pojęciem trudności wychowawczych. Rodzaje trudności wychowawczych ze względu na ich przejawy: trudności o charakterze wychowawczym, społecznym, psychicznym, dydaktycznym. Przejawy trudności wychowawczych. Przyczyny trudności wychowawczych: egzogenne i endogenne. Przezwyciężanie i zapobieganie zaburzeniom w zachowaniu. Metody pracy wychowawczej z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Zajęcia w formie wykładowej i ćwiczeniowej oraz praca własna studenta mają doprowadzić do uzyskania zakładanych efektów kształcenia modułu.
Wymagania wstępne:
Osiągnięcie na studiach pierwszego stopnia efektów kształcenia związanych z kwalifikacjami uprawniającymi do wykonywania zawodu nauczyciela.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych w zakresie obejmującym ich działania na rzecz zapobiegania i niwelowania trudności wychowawczych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. [EW_TW_1]
K_W10 [3/5]
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o środowisku rodzinnym dziecka , jego specyfice i procesach w nim zachodzących [EW_TW_2]
K_W13 [4/5]
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy trudności wychowawczych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. [EW_TW_3]
K_U02 [2/5]
Student potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania w pracy z dzieckiem przejawiającym trudności wychowawcze o charakterze społecznym, psychicznym, wychowawczym i dydaktycznym, a także potrafi dobierać metody pracy w celu przeciwdziałania i zapobiegania trudnościom wychowawczym. [EW_TW_4]
K_U10 [2/5]
Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną pracą wychowawczą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań zmierzających do przeciwdziałania i zapobiegania trudnościom wychowawczym u dzieci. [EW_TW_5]
K_K05 [2/5]
Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy z dziećmi z trudnościami wychowawczymi, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec dzieci, dla których dobra stara się działać. [EW_TW_6]
K_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [EW_TW _w_1]
Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń i wykładów
EW_TW_1 EW_TW_2
Referat [EW_TW _w_2]
Przygotowanie i przedstawienie referatu (w postaci prezentacji PowerPoint lub w formie pisemnej) dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń
EW_TW_1 EW_TW_2
Praca pisemna [EW_TW _w_3]
Pisemne opracowanie i zaprezentowanie indywidualnego przypadku dziecka przejawiającego trudności wychowawcze obejmujące dokonanie diagnozy trudności, określenia jej charakteru, przyczyn, propozycji pracy wychowawczej zmierzającej do przezwyciężenia trudności oraz dokonanie prognozy dalszego rozwoju dziecka.
EW_TW_3 EW_TW_4 EW_TW_5 EW_TW_6
Ewaluacja zajęć [EW_TW _w_4]
Pisemna ewaluacja zajęć uwzględniająca samoocenę udziału studenta w zajęciach, obecności na zajęciach, przejawianej aktywności, stopnia realizacji podejmowanych działań itp.
EW_TW_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EW_TW_fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowanie się do kolokwium
15 Kolokwium [EW_TW _w_1]
ćwiczenia [EW_TW_fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy
15
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowanie referatu i pracy zaliczeniowej
45 Referat [EW_TW _w_2] Praca pisemna [EW_TW _w_3] Ewaluacja zajęć [EW_TW _w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)