Kompozycja w sztukach wizualnych Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: 06-S1AR16.2016

Nazwa modułu: Kompozycja w sztukach wizualnych
Kod modułu: S1_AR_KOM_04
Kod programu: 06-S1AR16.2016
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł zawiera wybrane treści z zakresu kompozycji dzieła plastycznego, jej rodzajów oraz znaczenia jako narzędzia w sprawnym konstruowaniu artystycznego przekazu (kompozycja jako narzędzie; kompozycja wizualna, estetyczna i emocjonalna; kompozycja a narracja; kompozycja dwuwymiarowa i wielowymiarowa – przestrzeń, czas i dźwięk, jako jej elementy). Wśród poruszanych tematów znajdują się także zaganienia z zakresu percepcji wzrokowej (pojęcie rytmu, dynamiki, kontrastu, harmonii, ekspresji, akcentu i dominanty, światła, koloru, konturu, motywu i jego otoczenia). Moduł obejmuje także treści dotyczące wykorzystywania śladu i przypadku w konstruowaniu interesujących form wypowiedzi, oraz dopasowywania warsztatu do rodzaju wypowiedzi. Bogactwo warsztatowe i otwartość na nowe techniki oraz interesujące tematy mają zachęcić studentów do rozwijania indywidualnych predyspozycji, a także kreowania własnych form wypowiedzi, w których sprawne posługiwanie się kompozycją będzie pomocne w działaniach twórczych i arteterapeutycznych
Wymagania wstępne:
Wstępna znajomość podstawowych technik z zakresu rysunku, malarstwa. Zdolność kreatywnej obserwacji i twórczego interpretowania zadanych tematów w wybranych technikach
Literatura podstawowa:
Literatura podstawowa: Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa Hofman H., Łukaszewski B., Olszewski A., Kompozycja plastyczna Hofman H., Łukaszewski B., Olszewski A., Forma plastyczna teoria i praktyka Taranczewski P., O płaszczyźnie obrazu Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka Zieliński J.A., O widzeniu artystycznym Bergström B., Komunikacja wizualna Ambrose G., Paul Harris P., Layout – zasady/kompozycja/zastosowanie Literatura uzupełniająca: Dabner D., Calvent S., Casey A., Szkoła projektowania graficznego Inne – zależnie od potrzeb zajęć - z zakresu malarstwa, projektowania, designu, ilustracji, fotografii, filmu, czy form przestrzennych.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student wykorzystuje wyobraźnię w działaniach terapeutycznych w obszarze różnych technik artystycznych. Okazuje wrażliwość i emocjonalność, potrafi działać intuicyjnie w realizacji projektów terapeutycznych, posiada zdolności elastycznego myślenia i dostosowywania się do zmieniających się warunków [_K_1]
ART_K06 [5/5]
Student potrafi posługiwać się umiejętnościami warsztatowymi odpowiednimi dla danej dziedziny sztuki w procesie terapeutycznym [_U_1]
ART_U01 [4/5]
W wyniku działań praktycznych student posiada umiejętność tworzenia i realizowania własnych projektów artystycznych oraz dysponowania umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania [_U_2]
ART_U09 [3/5]
Student posiada podstawowe umiejętności w realizowaniu własnych kompozycji w procesie terapeutycznym z wykorzystaniem szerokiego wachlarza umiejętności wizualnych [_U_3]
ART_U05 [2/5]
Student potrafi realizować projekty artystyczne w ramach terapii w oparciu o umiejętności plastyczne [_U_4]
ART_U04 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
korekty [_w_1]
Praca odbywa się głównie w oparciu o korekty (zbiorowe i indywidualne), które odbywają się w trakcie szczegółowej analizy prac domowych oraz w trakcie ćwiczeń/warsztatów. Wymagana jest prawidłowa, twórcza odpowiedź na zadane tematy, zakończona terminową realizacją prac
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4
dyskusje [_w_2]
Rozmowy w trakcie korekt, prelekcji i pokazów, które uzupełniają wiedzę związaną z zadanym tematem i pozwalają określić stan wiedzy studentów
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4
przegląd [_w_3]
Przegląd semestralny: zrealizowane prace są szczegółowo omawiane, najlepsze rozwiązania są proponowane do kontynuacji i dalszych poszukiwań. Oceniane jest także zaangażowanie studenta, pracowitość, obecność na zajęciach.Skala ocen: 2 do 5+ Podsumowanie i omówienie dokonań studentów z całego semestru. Najlepsze prace zrealizowane w pracowni są prezentowane na przeglądzie uczelnianym
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _U_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Rozmowy i prelekcje podczas pracy studentów i analiza ich kompozycji związanych z zadanym tematem, nawiązywanie do stanu wiedzy studentów
45
wykonywanie zadań tematycznych, doskonalenie techniki kompozycji, przygotowanie prac do przeglądu
75 korekty [_w_1] dyskusje [_w_2] przegląd [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)