Diagnoza i współpraca z rodziną i ze środowiskiem społecznym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Diagnoza i współpraca z rodziną i ze środowiskiem społecznym
Kod modułu: 12-PE-PETP-N1-1DWRS
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Diagnoza elementów środowiska społecznego. Etyczne aspekty diagnozy z naciskiem na potencjalne błędy do popełnienia w postępowaniu diagnostycznym. Zastosowanie diagnozy w pracy pedagogicznej (przedszkole, szkoła, inne instytucje opiekuńczo-wychowawcze) oraz w diagnozowaniu środowiska. Specyfika funkcjonowania oraz struktura środowiska lokalnego w aspekcie diagnostycznym. Problemy diagnozy rodziny jako środowiska wychowawczego – strategia całościowa i zogniskowana. Diagnoza rodziny dziecka niepełnosprawnego Sens diagnozy pedagogicznej środowiska. Diagnoza jako wydawanie sądów i ocen pedagogicznych – stosowane normy w ocenianiu zjawisk wychowawczych; kryteria wyrażania ocen. Charakterystyka elementów środowiska społecznego i typów zbiorowości lokalnych. Rodzina jako przedmiot diagnozy – elementy środowiska rodzinnego poddawane diagnozie, podstawowe reguły metodologiczne dotyczące diagnozowania rodziny, diagnozowanie negatywnych zjawisk życia rodzinnego, rodzina w strukturze postępowania diagnostyczno-terapeutycznego Problemy diagnozy rozwiniętej – konstruowanie tego typu diagnozy. Zagadnienia związane ze środowiskową diagnozą decyzyjną.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania diagnostyczne [_K_1]
K_K07 [2/5]
W przygotowaniu diagnozy rodziny oraz środowiska wykazuje się postawą kreatywną i twórczą [_K_2]
K_K02 [2/5]
Potrafi analizować motywy ludzkich zachowań ze szczególnym uwzględnieniem członków rodziny, diagnozuje i prognozuje sytuacje oraz strategie praktycznego działania w odniesieniu do różnorodnych grup [_U_1]
K_U03 [2/5]
Potrafi analizować motywy ludzkich zachowań ze szczególnym uwzględnieniem członków rodziny, diagnozuje i prognozuje sytuacje oraz strategie praktycznego działania w odniesieniu do różnorodnych grup [_U_2]
K_U12 [2/5] K_U14 [2/5]
Posiada podstawową wiedzę na temat więzi społecznych i relacji w grupach ze szczególnym uwzględnieniem środowiska rodzinnego [_W_1]
K_W06 [2/5]
Posiada wiedzę dotyczącą struktur organizacyjnych i funkcjonalnych różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych. Potrafi zdiagnozować problemy jednostki lub grup społecznych i wskazać odpowiednią instytucji udzielającej wsparcia i działań terapeutycznych [_W_2]
K_W14 [2/5] K_W17 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [_w_1]
Sprawdzający opanowanie podstawowych treści wraz z analizą literatury przedmiotu
_K_1 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
Wykonanie środowiskowej diagnozy rodziny
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Na wykładach będą prezentowane kwestie zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Metody podające, eksponujące, problemowe
10
Analiza literatury przedmiotu
50 egzamin [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
Praca z tekstem – analiza krytyczna tekstów źródłowych – metody problemowe, eksponujące; projekt grupowy – wykonanie środowiskowej diagnozy rodziny
10
Samodzielny wybór tekstów, przygotowanie ich i prezentacja na zajęciach; przygotowanie diagnozy, zbieranie informacje i opracowanie ich w oparciu o zdobytą wiedzę
50 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)