Podstawy pedagogiki specjalnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki specjalnej
Kod modułu: 12-PE-PETP-N1-2PPS
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Podstawy pedagogiki specjalnej są modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki specjalnej – jej celami, subdyscyplinami, paradygmatami, terminologią. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących szeroko pojętego wsparcia społecznego, procesów rehabilitacji społecznej, resocjalizacji, wychowania i edukacji osób z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Zajęcia służą zatem także poznaniu typów, funkcji różnych instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, wchodzących w konflikt z prawem i obyczajem. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja modłów: wprowadzenie do pedagogiki ogólnej. Psychologia ogólna, wprowadzenie do socjologii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem aktualizowania wiedzy w zakresie biologicznych i społecznych uwarunkowań niepełnosprawności i zaburzeń w zachowaniach [_K_1]
K_K01 [4/5]
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem aktualizowania wiedzy w zakresie biologicznych i społecznych uwarunkowań niepełnosprawności i zaburzeń w zachowaniach [_K_2]
K_K02 [2/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi niepełnosprawnych, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich i ich rodzin [_K_3]
K_K06 [4/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu: analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności w obszarze działa resocjalizacyjnych i rehabilitacyjnych, [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U03 [2/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych z zakresu pedagogiki specjalnej, różnych poglądów na resocjalizację i rehabilitację. [_U_2]
K_U08 [2/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice specjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W13 [2/5]
ma podstawową wiedzę na temat zaburzeń rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami zachowania, orientuje się w historycznych, kulturowych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania społecznego ludzi niepełnosprawnych. [_W_2]
K_W05 [2/5] K_W07 [2/5] K_W11 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami zachowania. Zna najważniejsze funkcjonujące instytucje prowadzące działalność o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, resocjalizacyjnym, rehabilitacyjnym, medycznym oraz socjalnym. [_W_3]
K_W10 [4/5] K_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
_W_1 _W_2 _W_3
projekt grupowy [_w_2]
zaprojektowanie systemowego interdyscyplinarnego wsparcia osobie niepełnosprawnej (lub z zaburzonym zachowaniem) ze szczególnym uwzględnieniem funkcji asystenta oraz innych instytucji działających w środowiskach lokalnych na rzecz osób niepełnosprawnych. Próba stworzenia własnego modelu w odniesieniu do konkretnych potrzeb człowieka z określonym rodzaje i głębokością niepełnosprawności. Celem jest weryfikacja umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w konkretnej sytuacji praktycznej.
_K_1 _K_2 _U_1 _W_3
prezentacja indywidualna [_w_3]
opis indywidualnego przypadku osoby niepełnosprawnej w aspekcie barier społecznych, instytucjonalnych oraz uzyskiwanego wsparcia.
_K_3 _U_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
10
analiza literatury przedmiotu
45 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków; metoda projektu – praca zespołowa; prezentacje prac grupowych i indywidualnych
19
analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji, analiza statutów organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych; wykonanie projektu, dyskusja, konsultacje podstaw projektów; przygotowanie prezentacji indywidualnych
86 projekt grupowy [_w_2] prezentacja indywidualna [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)