Terapia specyficznych trudności dziecka w czytaniu i pisaniu Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Terapia specyficznych trudności dziecka w czytaniu i pisaniu
Kod modułu: 12-PE-ZTP-N1-8TCP
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Treści: Wprowadzenie teoretyczne do przedmiotu: zapoznanie z terminologią i zagadnieniami związanymi z tematem. Rodzaje i przyczyny specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Patomechanizmy dysleksji. Zaburzenia słuchu fonematycznego i fonetycznego. Typy dysleksji (m.in. podział wg. Spionek, Bogdanowicz). Dysleksja rozwojowa a dysleksja nabyta. Dysleksja typu L i typu P. Zasady szczegółowej diagnozy dysleksji i lateralizacji i innych zaburzeń wpływających na trudności w czytaniu i pisaniu. Teoretyczne zasady organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Współpraca z rodzicami. Teoretyczne aspekty terapii dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Pojęcie, przyczyny lateralizacji i jej modele. Postępowanie z dzieckiem leworęcznym /zasady, cele i organizacja zajęć/. Zajęcia stymulacyjno- korekcyjne dla dzieci leworęcznych. Zasady pracy z dzieckiem leworęcznym na zajęciach i w domu. Zasady i sposoby szczegółowej diagnozy dysleksji (na przykładach) i innych zaburzeń wpływających na trudności w czytaniu i pisaniu. Badanie lateralizacji u dzieci. Przejawy zaburzeń na przykładach (lateralizacji, pisma lustrzanego itd.). Próby Zazzo. Teoretyczne i praktyczne zasady organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Współpraca z rodzicami. Przebieg pracy z dzieckiem. Analiza metod m.in. modyfikacje Metody Bon Depart na gruncie polskim: Metoda Dobrego Startu, Alfabet Piosenek, Śpiewane litery i inne. Omówienie i diagnozowanie przypadków. Zapoznanie z terapią zaburzeń dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Konstruowanie programów indywidualnych. Tworzenie scenariuszy zajęć. Omówienie przygotowanych konspektów zajęć korekcyjno- kompensacyjnych przez studentów.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji [_K_1]
K_K01 [1/5] K_K08 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K04 [1/5] KN_K06 [2/5] KN_K07 [2/5] KNO_K02 [1/5]
charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z dzieckiem z zaburzeniami czytania i pisania [_K_2]
KN_K06 [2/5] KN_K07 [2/5]
posiada podstawową umiejętności planowania pracy, konstruowania terapii, właściwego prowadzenia dokumentacji [_U_1]
K_U01 [1/5] K_U03 [2/5] K_U14 [1/5] KNO_U01 [2/5] KNO_U02 [1/5] KN_U01 [1/5] KN_U03 [2/5] KN_U14 [1/5] KN_U15 [1/5]
potrafi wykorzystywać pozyskaną elementarną wiedzę w celu optymalizacji działań skierowanych w stronę dziecka ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz w sposób precyzyjny wypowiadać się na ten temat [_U_2]
K_U02 [2/5] K_U05 [2/5] K_U08 [3/5] K_U14 [1/5] KNO_U02 [1/5] KN_U02 [2/5] KN_U03 [2/5] KN_U05 [2/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [1/5]
nabył elementarną wiedzę dotyczącą terminologii, podstawowych zagadnień, teoretycznych i praktycznych problemów oraz objawów zaburzeń u dzieci związanych z trudnościami w czytaniu i pisaniu [_W_1]
K_W05 [1/5] K_W09 [1/5] K_W10 [1/5] K_W13 [1/5] K_W14 [3/5] KN_W01 [1/5] KN_W02 [1/5] KN_W04 [1/5] KN_W05 [1/5] KN_W07 [3/5] KN_W14 [1/5] KNO_K01 [1/5]
ma wiedzę z zakresu korekty, prawidłowego doboru metod pracy, rozwiązań metodycznych i ćwiczeń usprawniających procesy warunkujące opanowanie nauki czytania i pisania [_W_2]
K_W13 [3/5] K_W14 [2/5] K_W16 [2/5] KN_W02 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W07 [2/5] KN_W10 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy z zakresu korekty, prawidłowego doboru metod pracy, rozwiązań metodycznych i ćwiczeń usprawniających procesy warunkujące opanowanie nauki czytania i pisania
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, stopnia opanowania wiedzy teoretycznej na wybrane zagadnienia związane z przedmiotem
_U_1 _W_1 _W_2
zajęcia projektowe [_w_3]
sprawdzenie, czy student potrafi przedstawić opis koniecznych i potrzebnych działań terapeutycznych w odniesieniu do konkretnego przypadku z wykorzystaniem: ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych, programów indywidualnych, scenariuszy zajęć oraz konspektu
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień wprowadzających w temat z wykorzystaniem środków audiowizualnych
7
literatura podstawowa i uzupełniająca, analiza dokumentów, praca z tekstem
10 kolokwium [_w_1] prezentacja [_w_2]
konwersatorium [_fns_2]
prezentacje-przedstawienie przez studentów efektów pracy grupowej studium przypadku z dyskusją metoda projektu
14
zebranie materiału dotyczącego wiedzy teoretycznej na wybrane zagadnienia związane z przedmiotem (metody, formy pracy z dzieckiem z zaburzeniami etc.) zebranie materiałów do omówienia indywidualnych przypadków wykonanie grupowego projektu dotyczącego koniecznych i potrzebnych działań terapeutycznych w odniesieniu do konkretnego przypadku z wykorzystaniem: ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych, programów indywidualnych, scenariuszy zajęć oraz konspektu
30 prezentacja [_w_2] zajęcia projektowe [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)