Elementy diagnozy psychopedagogicznej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014
| Nazwa modułu: | Elementy diagnozy psychopedagogicznej |
|---|---|
| Kod modułu: | 12-PE-PETP-N2-3EDP |
| Kod programu: | 12-N2PE12.2014 |
| Semestr: | semestr zimowy 2014/2015 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Opis: | Celem przedmiotu jest zaznajomienie z podstawowymi technikami oraz metodami procesu diagnozowania sytuacji osób niepełnosprawnych ich rodzin oraz podstawowych instytucji wspierających funkcjonowanie wymienionej grupy społecznej |
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Uczestniczy w pracach zespołów interdyscyplinarnych, w przygotowywaniu programów edukacyjno-terapeutycznych, profilaktycznych w instytucjach jak i w środowisku otwartym [_K_1] |
K_K01 [4/5] |
charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z osobami niepełnosprawnymi. Cechuje do otwartość w kontaktach interpersonalnych [_K_2] |
K_K07 [4/5] |
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich w trakcie procesu dokonywanej diagnozy; potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych [_U_1] |
K_U01 [4/5] |
posiada umiejętność prowadzenia badan naukowych, zna techniki i narzędzia metodologiczne przygotowujące do pracy pedagoga i asystenta osoby niepełnosprawnej w placówkach edukacyjnych, rehabilitacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych oraz instytucjach prowadzących szeroko rozumiane wsparcie osób niepełnosprawnych; Ma praktyczne pogłębione umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi. [_U_2] |
K_U06 [4/5] |
posiada szczegółową wiedzę z zakresu metod oraz narzędzi pozyskiwania danych w celu diagnozowania zarówno indywidualnego, społecznego jak i instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych [_W_1] |
K_W04 [4/5] |
ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia diagnostycznych [_W_2] |
K_W07 [4/5] |
ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę dotyczącą podstaw aksjologicznych, normatywnych i psychopedagogicznych, funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami w rozwoju. Zna dokładną charakterystykę funkcjonowania funkcjonujących obecnie instytucji prowadzących działalność o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, rehabilitacyjnym, medycznym oraz socjalnym. [_W_3] |
K_W15 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| kolokwium pisemne [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i ćwiczeń oraz poziomu opanowania literatury przedmiotu |
_W_1 |
| prezentacja [_w_2] | opisująca wybrane metody i techniki diagnozowania |
_U_1 |
| analiza przypadku [_w_3] | przedstawienie przez studentów sposobów wstępnej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w różnych placówkach instytucjonalnych |
_K_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [_fns_1] | wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
5 | Lektura uzupełniająca literaturę z obszaru diagnostyki psychopedagogicznej |
70 |
kolokwium pisemne [_w_1] |
| ćwiczenia [_fns_2] | prezentacja – przedstawienie przez studentów efektów pracy zespołowej; analiza przypadków |
5 | wykonanie pracy w zespole; przeanalizowanie indywidualnego przypadku – stosowność zastosowanych metod i technik diagnozowania |
70 |
prezentacja [_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||