Komunikacja międzykulturowa w pedagogice Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Komunikacja międzykulturowa w pedagogice
Kod modułu: 12-PE-PSG-N2-4KMP
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem modułu jest przekazanie podstawowej wiedzy ogólnopedagogicznej, w tym w zakresie pedagogiki międzykulturowej niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu komunikacji i jej znaczenia w kształceniu, wychowaniu, pracy opiekuńczej, terapeutycznej, społeczno-kulturalnej; kształtowanie własnego rozwoju; nabycie kompetencji w zakresie kreowania przez studenta własnej egzystencji (kształtowanie tożsamości osobowej, społecznej, kulturowej itd.), jak również kreowania tożsamości jednostki/wychowanka/klienta; rozumienie wzajemnych relacji między środowiskiem a realizacją potrzeb jednostki; relacji interpersonalnych między reprezentantami różnych grup; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu kultury, zróżnicowania kulturowego i ich konsekwencji dla interakcji międzyludzkich i komunikacji, wiedzę na temat stereotypów i uprzedzeń, komunikowania (język, komunikowanie niewerbalne, werbalne), postrzegania społecznego i doświadczeń interpersonalnych w warunkach wielokulturowości, kompetencje do komunikacji międzykulturowej. W ramach zajęć warsztatowych rozwijają wrażliwość kulturową i umiejętności komunikacyjne w relacjach międzyludzkich, modyfikują stereotypy i uprzedzenia w ramach warsztatu antydyskryminacyjnego.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, pedagogiki społecznej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki międzykulturowej, komunikacji społecznej, edukacji antydyskryminacyjnej; angażuje się we współpracę; ma świadomość odpowiedzialności za przeciwdziałanie dyskryminacji, uprzedzeniom, nietolerancji, podnoszenie świadomości własnej tożsamości oraz dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K03 [4/5] K_K08 [4/5]
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; jest gotowy do komunikowania się i współpracy, świadomy wykazywania takich cech, jak empatia, szacunek, ciepło, otwartość, autentyczność, bezpośredniość, zaangażowanie, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych w sytuacji nietolerancji, dyskryminacji, negatywnego postrzegania wszelkiej odmienności; jest uczestnikiem (twórcą, odbiorcą) życia kulturalnego na poziomie lokalnym i regionalnym [_K_2]
K_K04 [4/5] K_K05 [4/5] K_K06 [4/5] K_K07 [4/5] K_K09 [4/5]
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych (dyskusja, polemika, negocjacje) ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wykazuje umiejętności autoprezentacji, interpersonalne, umiejętność spostrzegania i rozumienia innych ludzi, komunikowania się (werbalnego i niewerbalnego), umiejętność rozwiązywania problemów i konfliktów międzyludzkich, także międzypokoleniowych [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] K_U03 [4/5] K_U04 [4/5] K_U05 [4/5]
potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych (m.in. nietolerancja, dyskryminacja, wykluczanie) i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, dzięki sytuacjom i emocjom doświadczanym w trakcie warsztatów podnosi poziom wrażliwości, lepiej diagnozuje i działa w otoczeniu, umie pracować w zespole; dokonuje krytycznej analizy wytworów kultury w celu określenia ich znaczenia w działalności edukacyjnej [_U_2]
K_U09 [4/5] K_U10 [4/5] K_U11 [4/5] K_U12 [4/5] K_U13 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych, komunikacyjnych, terapeutycznych [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5] K_W09 [4/5]
ma rozszerzoną wiedzę na temat więzi społecznych, komunikacji międzykulturowej, postrzegania społecznego, przeciwdziałania dyskryminacji, w tym dyskryminacji ze względu na wiek, wyzwań etycznych w organizacji pracy i zarządzaniu w instytucjach edukacyjnych i pomocowych oraz organizujących edukację, terapię indywidualną i grupową dla osób w różnym wieku [_W_2]
K_W07 [4/5] K_W08 [4/5] K_W10 [4/5] K_W13 [4/5]
charakteryzuje się właściwą postawę etyczną (ma wiedzę na temat własnej kultury i różnic kulturowych, pozytywne nastawienie do reprezentantów innej kultury, w tym osób starszych, wykazuje gotowość do uczenia się od innych), ułatwiającą mu wykonywanie pracy pedagoga społecznego oraz geragoga [_W_3]
K_W15 [4/5] K_W16 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca egzaminacyjna [_w_1]
test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki pedagogiki społecznej oraz znajomości lektur z zakresu literatury obowiązkowej
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
portfolio [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności samodzielnie poszukiwać i wybierać wartościowe przykłady ćwiczeń, zadań warsztatów antydyskryminacyjnych, wrażliwości kulturowej, treningu umiejętności interpersonalnych przydatnych do przyszłej pracy zawodowej; sprawdzenie czy student odpowiednio dokumentuje zebrane przykłady, poddaje krytycznej analizie i ocenie – pisemny komentarz, oraz umie zaprezentować wyniki pracy własnej na ćwiczeniach
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
projekt [_w_3]
sprawdzenie czy student umie pracować zarówno indywidualnie, jak i współpracować w grupie, podejmując działania zespołowe, angażuje się we współpracę, potrafi dostrzegać potrzeby i oczekiwania indywidualne i społeczne, istniejące problemy i projektować działania w środowisku sprzyjające ich rozwiązywaniu, czynnie i twórczo uczestniczy w opracowaniu projektu, prezentacji oraz próbnej realizacji jego elementów w ramach ćwiczeń
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
na wykładach prezentowane będą kwestie i problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne; metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film); wykład interaktywny z wykorzystaniem technik multimedialnych
5
studiowanie literatury, przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
50 praca egzaminacyjna [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
zajęcia w formie warsztatów komunikacji międzykulturowej, antydyskryminacyjnych i wrażliwości kulturowej, preferowana praca w grupach; studenci zdobywają praktyczne umiejętności kompetencje do komunikacji międzykulturowej zarówno podczas stymulowanych przez prowadzącego sekwencji różnych sytuacji (przykłady odnoszą się do grup w różnych fazach rozwoju, grup zróżnicowanych kulturowo) jak i podczas aktywności własnej; stosowane metody: podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja); trening, metoda warsztatowa; metoda projektów – praca własna studentów, konsultacje, omówienie
5
samodzielne poszukiwanie, selekcja i analiza inspirujących, wartościowych i merytorycznie uzasadnionych przykładów ćwiczeń, zadań warsztatów antydyskryminacyjnych, wrażliwości kulturowej, treningu umiejętności interpersonalnych przydatnych do przyszłej pracy zawodowej; opracowanie zebranego materiału w formie portfolio i zaprezentowanie na forum grupy; opracowanie w grupach projektów: aktywizujących siły ludzkie, organizujących społeczne i rzeczowe składniki środowiska na rzecz dzieci, młodzieży, dorosłych i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne, praca w zespołach
65 portfolio [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)