Projektowanie działań w pedagogice społecznej/moduł do wyboru Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2014

Nazwa modułu: Projektowanie działań w pedagogice społecznej/moduł do wyboru
Kod modułu: 12-PE-PSG-N2-PD.F1
Kod programu: 12-N2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł projektowanie działań w pedagogice społecznej ma przygotować studentów do projektowania i realizacji zadań edukacyjno-kulturalnych, rekreacyjnych i terapeutycznych skierowanych do starzejącej się populacji w środowisku otwartym oraz w instytucjach, organizacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz osób starszych. Studenci, w oparciu o diagnozę sytuacji życiowej, indywidualnych i grupowych potrzeb starszych osób zapoznają się z etapami projektowania działań socjopedagogicznych aktywizujących seniorów. Tematyka zajęć przybliża różnorodne rozwiązania metodyczne przydatne w twórczym i efektywnym organizowaniu procesu aktywizacji kulturalnej i społecznej oraz uwrażliwia na potrzeby i możliwości biopsychospołeczne osób w starszym wieku.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie inicjowania, planowania i koordynacji aktywności kulturalno-rekreacyjnej osób w starszym wieku, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki, charakteryzuje się właściwym stosunkiem do ograniczonych możliwości seniorów, [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K04 [4/5] K_K05 [5/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów kulturalno-edukacyjnych i opiekuńczo-terapeutycznych, zarówno w instytucjach opiekuńczych, jak również dla indywidualnych osób w żyjących w różnych środowiskach społecznych, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów psychospołecznych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną, inicjuje działania w środowisku otwartym. [_K_2]
K_K02 [5/5] K_K03 [4/5] K_K08 [5/5]
ma praktyczne umiejętności diagnozowania sytuacji seniorów w zakresie potrzeb kulturalno-edukacyjnych, rekreacyjnych oraz komunikacji interpersonalnej, potrafi ocenić przydatność diagnozy do projektowania i realizacji zadań pedagogicznych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy kulturalno-edukacyjne, rekreacyjne i opiekuńczo-terapeutyczne w instytucjach wspierających osoby w różnym wieku [_U_1]
K_U07 [4/5] K_U09 [4/5] K_U10 [4/5]
potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie projektowania działań o charakterze kulturalno-edukacyjnym i opiekuńczo-terapeutycznym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów z zakresu gerontopedagogiki, dokonuje krytycznej refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z osobami starszymi oraz ich rodziną, uwzględniając kontekst zróżnicowany kontekst społeczno-kulturowy. [_U_2]
K_U04 [3/5] K_U08 [4/5] K_U11 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice społecznej, ma podstawową wiedzę z zakresu historii oraz współczesnych dokonań i przemian w zakresie pedagogiki społecznej i gerontopedagogiki, potrafi wskazać cele aktywizowania i wspierania wszechstronnego rozwoju osób w podeszłym wieku, zna etapy i podstawowe zasady projektowania działań edukacyjno-kulturalnych rekreacyjnych i terapeutyczno-wyrównawczych dla osób w różnym wieku [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [4/5] K_W08 [5/5]
zna specyfikę procesu starzenia się, rozumie i wyjaśnia przyczyny potencjalnych zaburzeń funkcjonowania w sferze organicznej i behawioralnej, zna indywidualne i grupowe formy i metody aktywności seniorów, ma podstawową wiedzę na temat modeli, procedur i faz projektowania działań zapobiegających izolacji psychicznej i społecznej oraz regresji fizycznej osób w podeszłym wieku, zna aktualne rozwiązania prawne w zakresie organizacji zajęć edukacyjno-kulturalnych rekreacyjnych i terapeutyczno-wyrównawczych w instytucjach, organizacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz osób starszych [_W_2]
K_W06 [3/5] K_W10 [4/5] K_W15 [4/5] K_W16 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [_w_1]
sprawdzenie, czy student potrafi przygotować projekt imprezy stosownej do potrzeb i wieku adresata
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
dyskusja [_w_2]
sprawdzenie, czy student – korzystając z zdobytej wiedzy teoretycznej, literatury przedmiotu i źródeł internetowych – zna potrzeby biopsychospołeczne seniorów oraz potrafi przedstawić etapy i zasady projektowania działań pedagogicznych aktywizujących osób w starszym wieku
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
projekt – omówienie tematyki oraz etapów i zasad przygotowania projektu imprezy edukacyjno-kulturalnej lub zajęć rekreacyjno-rehabilitacyjnych dla seniorów dyskusja realizacja opracowanych przez studentów projektów imprezy edukacyjno-kulturalnej lub zajęć rekreacyjno-rehabilitacyjnych dla seniorów
8
wykonanie w kilkunastoosobowych zespołach projektu przygotowanie do dyskusji na podstawie literatury przedmiotu oraz danych ze źródeł internetowych realizacja opracowanych przez studentów projektów imprezy edukacyjno-kulturalnej lub zajęć rekreacyjno-rehabilitacyjnych w wybranej instytucji
117 projekt [_w_1] dyskusja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)